Kawasaki z 750 l4 1984 bränner säkring.

dalle__

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2015
Ort
hörby
Hoj
kawasaki z l4 1984
hej.

hade igång min hoj idag allt var frid och fröjd den gick fint tills nästa gång jag skulle starta den inget hände inga lampor eller något. Kolla säkringarna och såg att huvud säkringen 20A hade gått byta den men den bara bränner. Jag följer då sladdarna sett från säkring ena hållet går den till tändningen och andra till solenoiden. Har man då sån "tur" att det bara än någon av dessa saker som har gått åt skogen eller är det något mer ingående.

Har sprutat el spray i tändningen och letat efter skadade sladdar utan resultat.

Ge gärna tips och funderingar på vad felet kan vara allt mottages tacksamt.
 
Gissning iom det är den stora proppen som går: Startmotorn/solenoiden hamnat på "kortslut" (?) ... Och vad det kan bero på är en annan femma.. -följ den tjocka kabeln ner till motorn/solenoiden och frikoppla den (om det nu är möjligt med Z750) utan att avmontera hela motorn - och konstatera om säkringen då lever, även om du trycker starknappen. (batteriet helt laddad).
 
Hej och tack för ditt inlägg!

Har följt kablen ner till solenoiden kopplat ur och satt direkt på plus ändå bränner den säkringen?
Ni som är mer kunniga får gärna rätta mig om jag har fel. Tänker att det måste ju nästan vara ett jord fel med kabel som är sliten och ligger emot jord så det blir kortis?

Ska tillägga att jag " dragit om" all el förlängt kablarna med lödning och krymp gummi då jag satt en fake olje/el tank under sadeln och dragit in de flesta komponenter där!

Har nu kollat mer på el problemet. Sätter tändningen i position P och då lyser enbart bak ljuset skulle jag sen vrida över tändningen till S smäller säkringen direkt någon som vet vad det lan innebära vart felet kan vara?

// Dalle

// Dalle
 
Last edited:
Först fattade jag som om att "du gjorde inget" och felet uppstod i en frisk hoj?!

(Men nu blir osäker: alltså du dragit om el och felet uppstod därefter? då måste det vara som du säger, en kabel hamnat i klämma eller blivit rent felkopplad)
Dessvärre finns det inga tricks till lyckan nu, snarare hårt arbete och lite tur: det läcker alltså på S-positionen: måste vara med ljuskablingen eller tändningskablingen efter tändlåset. Arbeta med ohm-meter sladd per sladd på plussidan och hitta kabeln som har "0.0" Ohm mellan chassin och kablen. Då du hittad den rätta kabeln, följ den och lokalisera felet..
 
Jag antar att S betyder start och är då lamporna skall starta, kolla kontaktstyckena till lampor och koppla ur startmotorn och se vad som händer. Koppla ur förbrukare efter förbrukare och testa igen.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top