Kawasaki z 1000j

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
okej¨
får väl be om lite råd då, jag brukar aldrig gå i väggen MEN nu är jag idelös.
Jag har en z1000j motor från -81
nu har jag efter top haveri, bytt ut cylinder och kolvar till gpz 1100 cc istället, toppen jag fick med verkar vara till 1000cc men kamaxlarna är till 1100 cc.
nu har jag skruvat ihop motorn 3 ggr, första gången fick jag 3 kg i komp, andra gången 5 kg, och 3:e gången 0-1 kg jämt fördelat.
jag får för mig att dessa 1100 kammar inte livar med kuggen på 1000j, utan kanske ska ställas lite annorlunda.
som det är nu så står kammarna i de lägen som hanboken visar, in pil bakåt - ut pil frammåt - vevaxel mot T - 44 pinnar mellan kammärkningen på kamkedjan.
hittar verkligen inte felet, så om någon vänlig själ kan komma med vettiga förslag och ideer baserade på kunskap och inte gissningar så vore jag väldigt tacksam och glad.
eller kanske sälja mig en GPZ 1100 motor :tummenupp
 
Last edited:
Kolla så att när 1:ans kolv är i topp så skall 3:ans ventiler "väga jämt" alltså avgas stängd och insug ligga för öppning ,förutsatt att det är rätt antal länkar mellan dreven förstås.
Antar att du kollat ventilspelet .
Vet inte hur det är på din hoj men brukar det inte vara märkt TDC?
 
ja jag har kört runt motorn en hel del, så om tänderna inte skulle matcha så skulle ventilerna dunka i till slut.
ventilspelet är ok.
enda sättet kompet skulle bli så dåligt borde vara om ventilerna inte stänger innan kompression, eller det skulle läcka i topplocks packningen.
blir inte klok på detta.
 
Du vet väl att 1000 j har normalt 2 mm kortare stakar än de andra 900/1000/1100 versionerna
(Dvs.kolvarnahar har högre kolvbultshöjd)
Ett gammalt trimmknep är att ta j-kolvar (1000-1100) och svarva av lite på hörnet och vips: snorbilliga högkompskolvar in en "vanlig" kawa. :yoparty


Gjort mer än 1 gång
 
Last edited:
AHHHHha
nu klarnar det lite, det innebär att jag har lägre kolvar i förhållande till cylinderns höjd........ altså lägre kompression nu.
så med 1000 cc cylindrarna och nya ringar så får jag bra komp igen alltså.
 
det finns två varianter på toppackning, två delars =oring runt kamkedjetunneln som tätning o yttre pinboltar
helpackning ingen oring runt kam k tun osv, läggs den dit ,då blir toppen som en banan=nästintill obefintlig komp kolla detta

(alla kolvar 81och 1000 1100 framåt samma kolvbult höjd höjd)topplock 1000 1100 samma utrymme 39,9cc
( gäller inte din spis GPZ 1100 83 84 annan topp"bathtubestyle o kolvutseende)


som någon nämde går det att blanda gamla kolvar z motor med j motor att göra både högre komp och lägre för turbobruk ex
 
Droppade i 1 msk olja i varje cylinder, nu fick jag 8,5 kg på 1,2,3 cylinder 3 kg på 4:an.
enligt min bok så är det väl kolvringarna.......
men 1:a cylindern... mjaaaa den är knepig den där.
blir till att riva allt igen. Nya kolvringar verkar bli nästa steg.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top