Kawasaki VS. Yamaha?

NiklasRR

Snart vuxen
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
Fz6-N å Kxf 450
Har just nu en Kawa zx6-r från -95 som jag iofs är jävligt nöjd med, har rullat 5500 mil och går som ett urverk. Har inte haft några som helst problem med den hojen. Sen är det ju så att man är sugen på att byta upp sig! Funderar på en yamaha R6 99-00, alternativt R1. Har en budget på ca 50000. Kollade upp lite smått och såg att r1:an från 98 låg i försäkringsklass 5 till skillnad mot r6:an som är i klass 7. Kan nog aldrig bli så billigt som jag har det nu. Är 20 år har mellanklassreg på kawan, står på mig och jag betalar 1440 halvår/halvförsäkrinig. R1:an har ju mer effekt men hur tror ni priserna skiljer sig jämfört med r6:an i premie?. Kommer antagligen köra endast med trafikförsäkrinig på min nästa hoj. Någon som kan ge mig tips på vilken som blir bästa köpet. Eller är jag ute efter helt fel hojar? Månnga kommer nog tycka precis som min pappa att jag ska behålla kawasakin. Men jag SKA byta. Tackar för tips! :yoparty

Last edited:
Det är lika omöjligt att råda någon man inte känner att välja hoj som att säga vilken premie de kommer att få.

Kolla här, de brukar ha regnummer utsatt och ring flera bolag så vet du.

http://www.smr-mc.se/

Kollade lite där, har skickat lite förfrågningar till olika försäkringsbolag! Behöver även lite tips om hojarna, om dom t,ex har några vanliga problem. Många tidiga r1:or verkar ha gått en del, kanske inget man ska vara rädd för? Har letat i trådar men man får ju en del träffar om man söker på r1 resp. r6!

Last edited:
Miltalet ska du inte bry dig mycket om, mycket kan hända under dessa mil, låga miltal är ju dessutom skumt enligt mig. Är det rimligt att en hoj går i snitt under 300 mil per säsong? Vem betalar försäkring för det? Tänk på att om miltalet är fuskat är även servicen fuskad.

R1:or som många andra sporthojar som börjat få några ägare med åren kan vara rätt slitna i t ex växellådorna. Jag hade själv en ny -99 och här är den enda jag skulle köpa i dag så man vet vad man får:

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=24809

Jag känner honom och han är en lugn herre och enda ägaren innan honom var också en gentleman, inga wheeliegalningar.

R1 från 98 är omöjligen i fklass 5, den ligger i 7an!

Annars så är det schyssta hojar. Finns en hel massa andra att välja på också, men alla sporthojar ligger i fklass 7 så det lär inte vara nån större skillnad på premie...

Enligt bikes begagnatguide 2005 är 98:an iförs. klass 5! Sedan är -99 och framåt i klass 7.. Verkar ganska konstigt, blev förvånad själv! Min kawa är i klass 4. Får vänta på besked från försäkringsbolagen. Med tanke på r6:an känns det kanske onödigt att byta från 600 kubik till 600 kubik. Men det händer nog en del på 4-5 årsmodeller!

Glöm din dröm. Det skiljer bara minimalt kosmetiskt mellan -98 och -99, trust me. Bike har fel, ring f-bolaget och hör den bittra sanningen.

:fyllisar

Kommer antagligen bara trafikförsäkra min nästa hoj och låsa den ordentligt! Ingen som har någon annan hoj att rekomendera? :)

Neutral skrev:
Glöm din dröm. Det skiljer bara minimalt kosmetiskt mellan -98 och -99, trust me. Bike har fel, ring f-bolaget och hör den bittra sanningen.

kollade själv försäkring på både 98 och 99 det skillde 600 spänn i månaden på folksam så samma klass kan det nog inte va...
:va

Helmut skrev:
kollade själv försäkring på både 98 och 99 det skillde 600 spänn i månaden på folksam så samma klass kan det nog inte va...
:va
Fråga då Folksam vad som skiljer hojarna åt? Jag hade en och vet att det bara var lacken som skiljde minimalt. Om Folksam tar olika för dem så går väl den ena på någon märklig ursprungseffekt eller att -98 precis fallit för något åldersstreck. Vilket fall som helst torde skillnaden försvinna då den inte har något berättigande.

Men visst är det bra om ni hittat något kryphål. :tummenupp

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...