Kawasaki Vn1500 -89 Problem

nicklasnille

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2019
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki VN1500 89
Hej.

Jag tänkte höra med folket här om det är någon som kan ha några tips eller råd kring mitt problem med min Vn1500.

Har en VN1500 från 89 som inte riktigt vill gå som den gjort innan.
För det första så dra den extremt mycket bränsle, var ute och körde sammanlagt en timme kanske i lugnt tempo, under den tiden så gick mer än halva tanken åt.
Det luktar ganska mycket bensin när man startat och börjar köra, men inga läckage någonstans, inte ens en droppe.
Det verkar som att den inte heller vill gå på alla cylindrarna efter ett tag.
Den tappar kraft och acceleration och kan börja rycka och någon enstaka knall.
Har aldrig varit problem med hojen tidigare, detta började förra året efter att hojen stått i ett år. Men lämnade in den på service efter det, sen började dessa problem uppstå.

Tack på förhand för svar.
 
Trottelnålar och emulsionsrör är slitdetaljer som kommer att behöva bytas med åren. Är hojen bestyckad med ett Dynojet-kit (a.k.a. Dyno-Crap), återställd hojen med originaldelar - inklusive original luftfilter. Byt alla gummidetaljer i förgasarna inklusive flottörnål.
 
Kan va så enkelt att en flotörnål hängt sig i öppet läge. Prova hillbillymetoden att knacka kraftigt på förgasarna då kan den täta igen. Kan även va skräp som håller flotörnålen öppen. Du kan testa spruta vatten på avgaskrökarna för att lista ut vilken cylinder som går för fett. Fett = kallare krök.
Mer seriöst försök är att ta loss förgasarna och rengöra dem noga speciellt bakom flotörnålventilen.
Man kollar även skicket på lyftmembranen för trottlarna de måste va hela.
De kan även va så enkelt att choken hängt sig.
Om nu choken hängt sig eller flotörnål läcker finns de risk att soppa tar sig ner i vevhuset och därmed motoroljan! Om oljenivån är högre än normalt kör inte en meter till. Du kan även lukta på motoroljan eller påfyllningshål för motorolja om de luktar bensin och gör de det kör inte en meter till! Byt olja efter fixat bränsleflödande iså fall innan de körs mer.
Om felet kom plötsligt är de inge fel på trottelnålar och nålmunstycken såvida inte en trottelnål gått av.
 
Last edited:
Stort tack för tipsen.
Jag tog loss förgasaren och upptäckte att ett av förgasarmebranen inte satt som det skulle. Förmodligen det som orsakat problemet med hojen.
 
Stort tack för tipsen.
Jag tog loss förgasaren och upptäckte att ett av förgasarmebranen inte satt som det skulle. Förmodligen det som orsakat problemet med hojen.

Vi får hoppas de va felmonterat diagram men jag tror mer på otät flotörnål.
Jag antar du skruvade lös både lågfartsmunstycken och högfartsmunstycken o rengjorde!? Flotörnålen är viktigast att få tvärtät i detta fall. Om de är löstagbara flotörnålsäten så måste man skruva lös dem och blåsa rent bakom dem! Själva sätet där gumminålventilen tätar kan man slipa in med topps och någon grövre bilrubbing alt ventilpasta modell finkornig eller i sämsta fall slipa med tandkräm.
Täthetstest gör du genom att suga fast flotörnålen i sätet och de ska va stentätt. Om du har flotörnålen och förgasaren ihopskruvad kan du vända dem upponer och suga fast tungan i inkommande bränsleslangnippel. Man ska kunna suga fast tungan så den sitter fast i den nippeln eller via en bränsleslang fastsatt i förgasaren då är de ok.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top