Kawasaki vill inte starta snälla hjälp

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
r1 2003
min förta hoj vill inte starta efter bensin slut började hacka förgasarsmällar tror det va bensin slut vred om den till reserven inget hände nu vill hanb inte starta. den går runt och allt men vill inte gå igång vad kan det vara för fel

Är tändstiften blöta eller torra när du kört på startmotorn?
Har du kollat engine off/run-knappen?

Din kawasaki är från 1998.
Tanken är inte helt ren efter alla dessa år. Du fick med bottensatsen då du körde slut på soppan!!
Töm tanken, gör rent den från smuts, rost mm. Mitt tips är att skölja med hetvatten och citronsyra, finns i varje mataffär eller i storpack tex hos Ö.B. Dammsugaren kan vara till hjälp, för att få bort rostflagor.
När du rengjort tanken ska du göra rent bränslekran och förgasare.
Syra neutraliseras med en bas, det finns i mataffären, bikarbonat. Endast en liten mängd krävs, för neutralisering av syran. Skölj med E85, som tar bort vatten eftersom det innehåller alkohol.
Förgasaren gör du rent med din spray, 5 eller 6 eller WD 40 u name it. Tryckluft funkar det med.
Dina munstycken kan få ligga någon timme i ättikssprit, även den från mataffären, eller biltema, då det kallas ogräsättika hos dem.
Om det är något annat fel, som plötsligt dök upp samtidigt som du körde slut på soppan, ja, då vet du i alla fall att du rensat och gjort rent för första gången efter 17 år.
Lycka till
Tobbe

Jag skulle felsköka med att ge den lite bensin genom luftfilter först. Se om den svara på den behandlingen. Gör den inte det skulle jag börja fundera över tändsystemet. Speciellt när du fick baktändningar som jag förstod det.

Gör den det så är det nog något med skit i tank/bensinkran.

Innan jag skulle gå all out hade jag kollat födet ut ur bensinkran. Har du bra där är felet efter tanken.

När du fick i reserven på bensinkran, rullade du då eller du kom till ett stillastående och riktigt sög ut sista droppem ur förgasarna?

Last edited:
Då ska tanken ha blivit sköljd och fylld med vatten åtskilliga gånger innan man börjar suga i den med en dammsugare! Annars kommer dammsugaren dra i sig bensinångor och med tanke på hur en dammsugarmotor gnistrar så lär den smälla redigt :brinnerup

Kan bara instämma! En bekant startade sin dammsugare bredvid sig i en smörjgrop. Det gick illa och han blev rejält brännskadad.

// Jonas

Då ska tanken ha blivit sköljd och fylld med vatten åtskilliga gånger innan man börjar suga i den med en dammsugare! Annars kommer dammsugaren dra i sig bensinångor och med tanke på hur en dammsugarmotor gnistrar så lär den smälla redigt :brinnerup
Absolut, du har helt rätt och påpekandet är viktigt! Borde tänkt på det i mitt inlägg.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...