Kawasaki Versys

Gamebox skrev:
2362550 Har ni sett nya Kawasaki Versys som ska komma 2007.
Den har rätt så cool design.
Vad jag har läst så ska det vara en allround version av ER-6:an,
med samma motor men med mer effekt på lägre varv.
Håller den samma pris klass som ER-6:an så kan det nog bli en storsäljare den med.

Vad är detta?:zpy

Jag och en kompis provkörde denna trevliga maskin idag på MC-huset i Malmö. Till min glädje var jag först att provköra den.

Jag är fortfarande klart positiv. Dan saknar en del vridmoment mot min XT660x men den är å andra sidan mer vibrationsfri gång och har mycket mer toppeffekt och längre register. Vilket är perfekt för längre pendling. Fjädringen är väldigt förtroendeingivande, det regnade idag och däcken var helt nya.

Vad det gäller bus är den underbar. Det enda jag kan anmärka på är den stora toppkåpan som kommer lite ivägen vid bakhjulsbus och får den att kännas stor. Dock är den väldigt smidig när man väl kör.

Vi gämförde fullgas på högsta växel i olika hastigheter,50/70. XTn vinner men i högre fart vinner Versys. Vindrutan på Versysen tar bort luften från bröstet men skapade en del turbolensljud för mig, förmodligen försvinner detta med ändrad höjd på rutan

På ettan whellar den lekande lätt men inte utan att föraren vill det. Tvåan kräver ett litet ryck men verkligen inget anmärkningsvärt.

Så vill någon ge mig typ 16kkr för min GS500e-91 och 46kkr för min XT660X-04 så köper jag en ny maskin.

Vänligen Balthazar

Balthazar skrev:
2612723 Jag och en kompis provkörde denna trevliga maskin idag på MC-huset i Malmö. Till min glädje var jag först att provköra den.

Jag är fortfarande klart positiv.

Ser ut som de äntligen hittat rätt! Er-6n må vara förnuftig men är fortfarande ful som stryk. Den här är på rätt väg. En modell till så... :)

Får nog palla mig dit och testa lite stadskörning med den. Ser helt underbar ut för det syftet. Kan nog bli pendlarhoj nummer ett.

Ska bli kul och se hur det går med försäkringarna med dessa hojar då fler och fler köper och börjar leka/krascha... :näsblod

andersbrink skrev:
2407313 Framlyktan verkar ha designats av något som rökt för mycket hampa.
Är inte det den rådande trenden på Kawasakis designavdelning i dagsläget?

Några fler som hunnit testa Versys?
Jag var och klämde lite på den på AVA idag. Då jag har insett att 95% av mina hojmil är pendlarmil, till och från jobb så lockar versys.
Jag har haft en väldigt bra tid med mitt monster men tycker att det börjar bli dags att gå vidare.

De som provkört den verkar otroligt nöjda:
http://www.mcnytt.se/content/index.php?id=437&PHPSESSID=dab72a17909e5573800f0c892b25b5a1

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,984867,00.html

Då jag är tillräckligt säker på min manlighet kan snoppmätarna som enbart jagar Hk ha kissa-längst-tävling i någon annan tråd.
Jag söker inte mest effekt per kilo utan en prisvärd hoj som passar mina behov. Glassa vid korvmojjen är inte min påse och jag är för gammal och rädd för att bara jaga buskörning.

Versys är ful men verkar för övrigt passa mig och mina önskemål som handen i handsken.

Svingen är underbar, särskilt jämfört med ER6.

Ja, om man står på hojens högra sida ja.. har du sett hur svingen ser ut på andra sidan?
Har det slagit dig att alla bilder man ser på Versys är tagna från höger sida?! :näsblod

Det här är den bästa jag sett från andra sidan.... så då kanske du förstår vad jag syftar på...
w410h546_0000034045AFD662.jpg

Ja, om man står på hojens högra sida ja.. har du sett hur svingen ser ut på andra sidan?

Även från den sidan tycker jag den är bättre än ER6:ans sving som inte har någon bra sida.

Versys vann ett test mot Suzuki V-strom (?) i Bike också. Tror att det är en kanonhoj precis som ER6. På något vis är summan mer än de ingående delarna helt enkelt. Svårt att beskriva men hojarna är väldigt kul att köra trots att de på pappret inte är så imponerande.

Jag vet inte varför jag tänker på "Ringaren i Notre Dame" när jag ser denna skapelse. Är nog dock väldigt bra och rolig för sitt pris.

Versys vann ett test mot Suzuki V-strom (?) i Bike också. Tror att det är en kanonhoj precis som ER6. På något vis är summan mer än de ingående delarna helt enkelt. Svårt att beskriva men hojarna är väldigt kul att köra trots att de på pappret inte är så imponerande.

Ja, jag läste testet och efter att ha läst omdömmena i artiklarna jag länkade till blir jag än mer sugen. Billig och rolig och ekonomisk och praktisk. Bra pendlarhoj, bra komfort och med ABS ännu bättre säkerhet om man nu kan använda begreppet säkerhet när man pratar hojar.

Jag tycker den är cool :tummenupp

Svingen ser ju ut som CBR1000R svingen ser ut :hihi

Lyfter tråden lite.

Var och provkörde hojen i Lördags. Tycker att Kawas alla senare ER modeller är fantastiskt prisvärda :tummenupp

Versys är ju verkligen en skit kul hoj att köra om man skall köra på vägen! Klarar det mesta utan några större problem. Hade inte tänkt köpa mig en hoj iår men efter provkörningen utav denna så är det frågan om fall det inte blir en ändå :tungan

Och som någon sa, är inte heller direkt osäker på vem jag är så imponator faktorn är för mig helt obetydlig. Visst hojen är lite ful, men den funkar riktigt bra!

Last edited:
Såg att jag hade startat denna tråden för ett antal år sen. Och nu står man här som Versys ägare men det blev 1000 kubikaren istället.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!