Kawasaki Versys 1000 eller Yamaha Tracer 900

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Som rubriken säger så börjar jag bli sugen på att skaffa antingen en Versys 1000 eller en Tracer 900. Budgeten skulle räcka till 2015-2019 års modeller. Någon som har erfarenhet av dessa hojar och kan dela med sig av för och nackdelar? Jag är ganska stor (190cm, 110kg) och när jag provsatt en Versys 1000 så var det inga problem med att nå ner till marken med båda fötterna, jag har förstått att en del tycker att Versys är ganska höga.

Går budgeten att stretcha på lite ?
I såna fall har du en Tracer 9 GT -22 till bra pris här

Bifogat

• IMG_5697.jpeg
    IMG_5697.jpeg
    438.1 KB · Visningar: 7
Jag är förvisso partisk då jag har en Tracer men jag hade gått på en sådan.
Insugsljudet vid pådrag är beroendeframkallande och det är ju bara ett av skälen.
Bra totalekonomi, rimlig försäkring (2300 per år med Bilsport&MC) och det finns delar och tillbehör till plenty.
Jag har bankört min vid ett gäng tillfällen och den skäms inte för sig där heller.
Samma hoj har jag ju även kört 100+ mil på en dag, så det finns ett rätt brett användningsområde.
Du kommer vilja börja labba med rutor, vilket alla gör innan man hittar rätt.
Jag är väl ungefär i din storlek, men några centimeter till och sitter kanon.
Tittar man på Facebookgrupper så är det mest prat om avgassystem och ingen som har mekaniska bekymmer.

Vad kommer du från för hoj?

Jag är förvisso partisk då jag har en Tracer men jag hade gått på en sådan.
Insugsljudet vid pådrag är beroendeframkallande och det är ju bara ett av skälen.
Bra totalekonomi, rimlig försäkring (2300 per år med Bilsport&MC) och det finns delar och tillbehör till plenty.
Jag har bankört min vid ett gäng tillfällen och den skäms inte för sig där heller.
Samma hoj har jag ju även kört 100+ mil på en dag, så det finns ett rätt brett användningsområde.
Du kommer vilja börja labba med rutor, vilket alla gör innan man hittar rätt.
Jag är väl ungefär i din storlek, men några centimeter till och sitter kanon.
Tittar man på Facebookgrupper så är det mest prat om avgassystem och ingen som har mekaniska bekymmer.

Vad kommer du från för hoj?
Jag kör en Honda VFR idag, så oavsett om det blir en Tracer eller en Versys är det en helt ny typ av hoj för mig. Jag kollade försäkringen på en Versys och den låg på 1700 för helåret hos Svedea, priset är ju baserat på förutsättningar så jag antar att försäkringskostnader är likvärdiga för båda hojarna.
Hittade att Versys original väskor är godkända för 5kg packning, hur är det på Tracer? Är bortskämd med stora väskor på VFR:n och brukar bara ha tankväska och sidoväskorna på resor.
PXL_20250707_121858219.jpg

Jamen för fanken, ge någon 5000+soppa+käk+biljett hem för att köra ned den till dig. Var bor du?

Det är prutmånen. Skillnaden för dig är 5000 eller tiden att göra det själv.

Med vänlig hälsning,
I så fall hade jag kört hem den till Växjö själv, aldrig att jag skulle betala någon annan för att få uppleva det äventyret 😁

Edit. Vi har ju provmaskiner från jobbet vid gruvan i Gällivare, synd att man inte jobbar med det och fått resan upp betald av jobbet.

Last edited:
I så fall hade jag kört hem den till Växjö själv, aldrig att jag skulle betala någon annan för att få uppleva det äventyret

Edit. Vi har ju provmaskiner från jobbet vid gruvan i Gällivare, synd att man inte jobbar med det och fått resan upp betald av jobbet.

Kanske maskinerna skall hem, och det finns plats på lastbilen…

Med vänlig hälsning,

Kanske maskinerna skall hem, och det finns plats på lastbilen…

Med vänlig hälsning,
Maskinerna ska hem, det är provmaskiner för testning. Plats finns, men tyvärr går det öppet och det är ett utländskt åkeri och i så fall skulle det bli oförsäkrat (om dom nu ens skulle gå med på det).

1756636930645.png

Jag kan relatera till dina hojbytartankar tror jag, mina tre senaste hojar är 2014 Honda VFR 800, sen 2020 Kawa Ninja 1000 SX och nu sist en 2024 Tracer 9 GT. Jag är 183cm/75kg. Bytet från VFR till Kawan var ett rejält lyft, mycket bättre körställning och en underbar motor med bra drag över hela registret, klockren insprutning, Kawan har inga svaga punkter och ger intryck av bra kvalitét och troligen problemfritt ägande i många mil. En Versys delar ju mycket av komponenterna men jag skulle inte välja den för Ninja SX om jag nu inte prioriterar lång-touring med mycket packning och passagerare, eller om man är mer storvuxen. Tracern känns mer agil och busig, man sitter lite mer upprätt med ett bredare styre och den känns lättare (den är 15kg lättare) än Kawan. Insprutet funkar inte klockrent som på Kawan, speciellt när den är varmkörd så tvekar den lite när man smyger på gasen, lite ryckigt är det, inga stora problem men lite störande och jag kommer troligen att kolla om man kan mappa om ECU'n. Annars är CP3 motorn i Tracern den ultimata motorn i en gathoj, bra med effekt och vrid, skönt ljud även med orginal avgassystem. Instrumentet med de dubbla skärmarna som sitter på årsmod 21-24 är väl ingen höjdare, små plottriga symboler och på tok för dålig intensitet, på GT+ modellen sitter en bättre display och den finns även från 2025 på alla varianter. Fjädring är mycket bra på GT men man kunde önska lite bredare justerområde åt komforthållet med möjlighet till mindre kompr dämp. Orginal vindruta funkar inte bra för mig, bäst blev det att ha den i högsta läget för att styra vinddraget över hjälmen. Jag gick åt andra hållet och har en lägre ruta så träffar det turbulenta draget under hjälmen, ungefär som på en "riktig" sporthoj. Ninja SX är lite bättre aerodynamiskt men det är ingen stor skillnad och helt OK på båda. Tracern i annonsen där har en högre touringruta som jag absolut inte skulle vilja köra med, annars 100 tkr för en Tracer 9 GT med mindre än 500 mil måste anses som en bra affär.

Jag kan relatera till dina hojbytartankar tror jag, mina tre senaste hojar är 2014 Honda VFR 800, sen 2020 Kawa Ninja 1000 SX och nu sist en 2024 Tracer 9 GT. Jag är 183cm/75kg. Bytet från VFR till Kawan var ett rejält lyft, mycket bättre körställning och en underbar motor med bra drag över hela registret, klockren insprutning, Kawan har inga svaga punkter och ger intryck av bra kvalitét och troligen problemfritt ägande i många mil. En Versys delar ju mycket av komponenterna men jag skulle inte välja den för Ninja SX om jag nu inte prioriterar lång-touring med mycket packning och passagerare, eller om man är mer storvuxen. Tracern känns mer agil och busig, man sitter lite mer upprätt med ett bredare styre och den känns lättare (den är 15kg lättare) än Kawan. Insprutet funkar inte klockrent som på Kawan, speciellt när den är varmkörd så tvekar den lite när man smyger på gasen, lite ryckigt är det, inga stora problem men lite störande och jag kommer troligen att kolla om man kan mappa om ECU'n. Annars är CP3 motorn i Tracern den ultimata motorn i en gathoj, bra med effekt och vrid, skönt ljud även med orginal avgassystem. Instrumentet med de dubbla skärmarna som sitter på årsmod 21-24 är väl ingen höjdare, små plottriga symboler och på tok för dålig intensitet, på GT+ modellen sitter en bättre display och den finns även från 2025 på alla varianter. Fjädring är mycket bra på GT men man kunde önska lite bredare justerområde åt komforthållet med möjlighet till mindre kompr dämp. Orginal vindruta funkar inte bra för mig, bäst blev det att ha den i högsta läget för att styra vinddraget över hjälmen. Jag gick åt andra hållet och har en lägre ruta så träffar det turbulenta draget under hjälmen, ungefär som på en "riktig" sporthoj. Ninja SX är lite bättre aerodynamiskt men det är ingen stor skillnad och helt OK på båda. Tracern i annonsen där har en högre touringruta som jag absolut inte skulle vilja köra med, annars 100 tkr för en Tracer 9 GT med mindre än 500 mil måste anses som en bra affär.
Tack, grymt svar :Bugar

Du kommer från en VFR och har ägt båda dom modellerna som jag funderar på, kan inte bli mycket mer lika 😊. Måste se till att få prova en Tracer. Körde en runda med en kollega igår som har en MT09 och vi jämförde lite acc från rullande och den rör onekligen på sig. Han klagade också på känslighet/ryckighet och tänkte kolla om att mappa om den.

Helt rätt, provkör om du har möjlighet, du har inte långt till Mascot Motor t.ex. för Yamaha, Kawan handlade jag på MC Kompaniet. Jämför, jämför, jämför :hihi Eftersom du är längre/större så kanske du trivs bättre på en Versys än en Ninja SX, en annan fördel är att förs.premien är lägre, bara för att det är "Ninja" i namnet åker premien upp till 8tkr om året för mig, Tracern kostar hälften.

Helt rätt, provkör om du har möjlighet, du har inte långt till Mascot Motor t.ex. för Yamaha, Kawan handlade jag på MC Kompaniet. Jämför, jämför, jämför :hihi Eftersom du är längre/större så kanske du trivs bättre på en Versys än en Ninja SX, en annan fördel är att förs.premien är lägre, bara för att det är "Ninja" i namnet åker premien upp till 8tkr om året för mig, Tracern kostar hälften.
Försäkring är en djungel. Min Versys1000 betalar jag ca2000 år. Tidigare hade jag en H2-SX kostade ca 6000 hade en Z1000SX betalade ca3000

Versys = Större, tyngre, starkare, mjukare och bekvämare (bättre med skjuts).
Tracer = Lättare, smidigare, busigare (lätt i framhjulet).

Har spanat in båda en längre tid. Blev dock till sist en Triumph Tiger 1050 SE. Den är väl lite mitt emellan de båda ovan. Blev en sådan mest av tillfällighet (läs: snålverner "jag" hittade en till rätt pris) och måste återkomma längre fram med om det var rätt val eller inte :)

Är själv lite svag för versys då jag haft en 650 som jag tyckte mycket bra om.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026