Jag kan relatera till dina hojbytartankar tror jag, mina tre senaste hojar är 2014 Honda VFR 800, sen 2020 Kawa Ninja 1000 SX och nu sist en 2024 Tracer 9 GT. Jag är 183cm/75kg. Bytet från VFR till Kawan var ett rejält lyft, mycket bättre körställning och en underbar motor med bra drag över hela registret, klockren insprutning, Kawan har inga svaga punkter och ger intryck av bra kvalitét och troligen problemfritt ägande i många mil. En Versys delar ju mycket av komponenterna men jag skulle inte välja den för Ninja SX om jag nu inte prioriterar lång-touring med mycket packning och passagerare, eller om man är mer storvuxen. Tracern känns mer agil och busig, man sitter lite mer upprätt med ett bredare styre och den känns lättare (den är 15kg lättare) än Kawan. Insprutet funkar inte klockrent som på Kawan, speciellt när den är varmkörd så tvekar den lite när man smyger på gasen, lite ryckigt är det, inga stora problem men lite störande och jag kommer troligen att kolla om man kan mappa om ECU'n. Annars är CP3 motorn i Tracern den ultimata motorn i en gathoj, bra med effekt och vrid, skönt ljud även med orginal avgassystem. Instrumentet med de dubbla skärmarna som sitter på årsmod 21-24 är väl ingen höjdare, små plottriga symboler och på tok för dålig intensitet, på GT+ modellen sitter en bättre display och den finns även från 2025 på alla varianter. Fjädring är mycket bra på GT men man kunde önska lite bredare justerområde åt komforthållet med möjlighet till mindre kompr dämp. Orginal vindruta funkar inte bra för mig, bäst blev det att ha den i högsta läget för att styra vinddraget över hjälmen. Jag gick åt andra hållet och har en lägre ruta så träffar det turbulenta draget under hjälmen, ungefär som på en "riktig" sporthoj. Ninja SX är lite bättre aerodynamiskt men det är ingen stor skillnad och helt OK på båda. Tracern i annonsen där har en högre touringruta som jag absolut inte skulle vilja köra med, annars 100 tkr för en Tracer 9 GT med mindre än 500 mil måste anses som en bra affär.