Kawasaki Växellåda!!

KnoXX

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2004
Hoj
ZX10 R 06a
Beheöver hjälp av någon som haft liknande problem som jag har..

3an hoppar ur vid gaspådrag.

Om någon här är duktig på växellådor så kontakta mig snälla så kan jag berätta mera om problemet.

Hoj Kawasaki ZX9R 98årm

Men åter till min låda nu...

Jag bytte låda i höstas pga att trean hoppade ur hela tiden.. Fick tag på en beg låda satte i den och körde ca en 100mil nu i våras och samma problem uppstår igen

Skruvar isär lådan nu igen och ser att treans ingrepp är vädigt slitna. så jag åker tillbacka till skroten där jag köpten beg lådan och får ett nytt sådant drev. alltså 3/4ans drev på ingående axel. jippi täkte jag åker hem och börjar fundera om det kan va något mera som är fel..
En kille på en verkstad tittar på lådan och säger att gafflarna är krokiga Ja ja 1600 spänn till beställer skiten och åker hem

När jag kommer hem börjar jag titta litte i lådan funderar... (Nu kommer frågan jag vill ha ett svar på) Vad har dom där ingreppen på treans drev att göra med mitt problem?? Det drevet sjuts ju i när man lägger i 5an.. Så jag tänkte kan det inte vara ingreppen på 3ans drev på utgående axel istället som e paj det tyckte jag såg mera logist ut när jag snurade runt lådan och växlade. Men det kanske är jag som inte riktigt förstår hur det funkar där inuti Någon som kan hjälpa en stakars man

KnoXX skrev:
Beheöver hjälp av någon som haft liknande problem som jag har..

3an hoppar ur vid gaspådrag.

Om någon här är duktig på växellådor så kontakta mig snälla så kan jag berätta mera om problemet.

Hoj Kawasaki ZX9R 98årm

Tjena!
det finns två möjliga orsaker..
Antingen så är skiftgaffeln krokig eller så är greppinfästningarna slitna på treans drev.
Vad du kan göra då är att "undercutta" drevet.
MVH
Roffe

VRM Roffe skrev:
Tjena!
det finns två möjliga orsaker..
Antingen så är skiftgaffeln krokig eller så är greppinfästningarna slitna på treans drev.
Vad du kan göra då är att "undercutta" drevet.
MVH
Roffe

Hur visste du det, det är ju jag som renoverar såna lådor....
Men du har helt rätt...ingreppsklackarna slut, även vara krökt shift gaffel med all säkerhet....mycket vanilgt problem på dessa.

tassen skrev:
Hur visste du det, det är ju jag som renoverar såna lådor....
Men du har helt rätt...ingreppsklackarna slut, även vara krökt shift gaffel med all säkerhet....mycket vanilgt problem på dessa.

Jag skiter väl i vilka lådor du renoverar..........

Jag renoverar väl vilka lådor jag vill....... :fatta!

:hihi :rofl

KnoXX skrev:
Men åter till min låda nu...

Jag bytte låda i höstas pga att trean hoppade ur hela tiden.. Fick tag på en beg låda satte i den och körde ca en 100mil nu i våras och samma problem uppstår igen

Skruvar isär lådan nu igen och ser att treans ingrepp är vädigt slitna. så jag åker tillbacka till skroten där jag köpten beg lådan och får ett nytt sådant drev. alltså 3/4ans drev på ingående axel. jippi täkte jag åker hem och börjar fundera om det kan va något mera som är fel..
En kille på en verkstad tittar på lådan och säger att gafflarna är krokiga Ja ja 1600 spänn till beställer skiten och åker hem

När jag kommer hem börjar jag titta litte i lådan funderar... (Nu kommer frågan jag vill ha ett svar på) Vad har dom där ingreppen på treans drev att göra med mitt problem?? Det drevet sjuts ju i när man lägger i 5an.. Så jag tänkte kan det inte vara ingreppen på 3ans drev på utgående axel istället som e paj det tyckte jag såg mera logist ut när jag snurade runt lådan och växlade. Men det kanske är jag som inte riktigt förstår hur det funkar där inuti Någon som kan hjälpa en stakars man

Är shift trumman glapp i sidled ??
har du nya fafflar ska dreven ligga rätt.
Sen är det nog så att där treans drev går in i, tror 5an, så är hålens kanter väldigt rundade, då hjälper inte nya ingrepps klackar.

Behöver du hjälp ??

VRM Roffe skrev:
Jag skiter väl i vilka lådor du renoverar..........

Jag renoverar väl vilka lådor jag vill....... :fatta!

:hihi :rofl

Nä inte mina lådor, varken lopplådan eller matlådan.. :hihi :rofl :lol :banana

tassen skrev:
Är shift trumman glapp i sidled ??
har du nya fafflar ska dreven ligga rätt.
Sen är det nog så att där treans drev går in i, tror 5an, så är hålens kanter väldigt rundade, då hjälper inte nya ingrepps klackar.

Behöver du hjälp ??

Gafflarna kommer nästa vecka.
Trumman är ej glapp.
jag har ju nytt drev altså 3/4ingående axel det drevet är nytt

Tror du att det räcker med nya gafflar och det drevet?

Eller kan det vara något mera som är fel?

Tänkte även ta ut stål kulorna på tvåns växel så man slipper att dom låser sig någon gång i frammtiden har hört att det kan bli så.

Jag fattar ju inte vad klackarna på det drevat har med trean att göra?? Förklara gärna. Klackarna och ingreppen på utgående axel när trean sjuts i kan jag förstå. Men på vad jag har hört så är det så om klakarna och ingreppen på det drevet som jag nu har nytt är dåliga så ska man bytta.

Last edited:
KnoXX skrev:
Gafflarna kommer nästa vecka.
Trumman är ej glapp.
jag har ju nytt drev altså 3/4ingående axel det drevet är nytt

Tror du att det räcker med nya gafflar och det drevet?

Eller kan det vara något mera som är fel?

Tänkte även ta ut stål kulorna på tvåns växel så man slipper att dom låser sig någon gång i frammtiden har hört att det kan bli så.

Jag fattar ju inte vad klackarna på det drevat har med trean att göra?? Förklara gärna. Klackarna och ingreppen på utgående axel när trean sjuts i kan jag förstå. Men på vad jag har hört så är det så om klakarna och ingreppen på det drevet som jag nu har nytt är dåliga så ska man bytta.

Nä, det räcker med detta, viktigast att gafflarna är raka. Ingreppet måste vara negativ vinkel på , så kolla ingreppet mellan 3.an s nya drev och det den ska greppa i..

Kan blästra förbi i veckan å kolla någon kväll. :banana

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form