kawasaki problem

Marcus_alm

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2012
Hoj
ketchup hoj alala
Hej, jag har en del problem med min hoj Kawasaki Kx 125- 89. Den växlar inte som den ska, har kollat lamellerna och dom är fina. Den växlar lite som den vill, ibland funkar det bra och ibland är han bara sten stunn, då går det bara inte att rubba på pedalen. Då får men rulla crossen fram och tillbaks och mer eller mindre rycka/trycka/dra som en galning på pedalen för att det ska hända något.
Har kollat oljan och den är fin.

När jag ända var i farten så kollade jag om det hade nått att gära med kopplingen iaf, så jag spände vajen så mkt som var möjligt. Det gick si så där, ibland växlade den upp till trean och blind fick jag bara i ettan och friläge.

Kan det vara något lurt med några kugg/drev? Som är slita/skadade.

Hoppas på svar

Mvh Macke

Det är bara till att klyva motorn och se, ingen idé att gissa när det ändå måste klyvas.

Sen är det frågan om det är värt att åtgärda på en så gammal maskin. Kolla om du hittar annan motor istället ;)

Kan du föra växelpedalen i båda riktningarna uppåt/neråt och den fjädrar tillbaka av sig själv..?

Det låter mer som att problemet sitter i pedalmekanismen, den sitter bakom kåpan där växelpedalen sitter.
Fixa en sprängskiss på motorn så du kan se hur det ska se ut.
Det ska finnas två fjädrar som håller pedalen i "mittläget", när du trampar i ettan ska sen ena fjädern trycka tillbaka pedalen till mittenläget och likadant ska den andra fjädern göra när du trycker pedalen i andra riktningen.

/KentW

Kan du föra växelpedalen i båda riktningarna uppåt/neråt och den fjädrar tillbaka av sig själv..?

Det låter mer som att problemet sitter i pedalmekanismen, den sitter bakom kåpan där växelpedalen sitter.
Fixa en sprängskiss på motorn så du kan se hur det ska se ut.
Det ska finnas två fjädrar som håller pedalen i "mittläget", när du trampar i ettan ska sen ena fjädern trycka tillbaka pedalen till mittenläget och likadant ska den andra fjädern göra när du trycker pedalen i andra riktningen.

/KentW

Växelpedalen går upp och ner, men ibland blir han helt stumm presic som det skulle sätta sig nått i vägen? Och ibland vill han bara inte växla, den stannar typ i mitten av växlingen i bland. Vill också tilllägga att man måste nästan alltid vara mkt aggresiv för att han ska överhuvetaget växla.
Jag är kass på att färklara mig, kan ta lite bilder, återkommer senare idag.

Så här ser det ut när han ställer sig galet, han vill bara hoppa till trean. Sådär kan hända på alla växlar. F är för friläge.
Hopparintetill3an.jpg

lyckadasattfiettan.jpg

Och här har jag lyckats med att få i ettan, woho! Men den där växel grejen [inringad i nr4] som skjuter i växlarna ser sliten ut, har jag rätt eller ska det bara va sådär?

Last edited:
Så här ser det ut när han ställer sig galet, han vill bara hoppa till trean. Sådär kan hända på alla växlar. F är för friläge.
Hopparintetill3an.jpg

lyckadasattfiettan.jpg

Och här har jag lyckats med att få i ettan, woho! Men den där växel grejen [inringad i nr4] som skjuter i växlarna ser sliten ut, har jag rätt eller ska det bara va sådär?

I mina ögon ser allt helt och rätt ut, även det4. När du växlar ska den bara flytta växeltrumman till nästa läge.

Om du avlastar växeltrumman, tryck ner armen längst till höger, går den då lätt att vicka fram och tillbaka, eller går den tungt..?

Det ser ut som om felet ligger ytterligare ett steg in i motorn, lagret som du ser kan vara skadat alt. krokiga växelgafflar.

/KentW

Jag och polarna ska dela motorn imorn, hittade spräng skisser :)
Och vad vi tror är nog som du sa växelgafflarna eller en rund trummliknakde sak som antagligen har med växlingen att göra.

Jag och polarna ska dela motorn imorn, hittade spräng skisser :)
Och vad vi tror är nog som du sa växelgafflarna eller en rund trummliknakde sak som antagligen har med växlingen att göra.

Den "trumliknade" saken du ser på bilden med urtagen för växellägena är växeltrumman med sina spår som flyttar växelgafflarna i sidled när den vrids och kopplar ihop dreven för att andra utväxlingen.
Har man använt för mycket "våld" när man växlat, tex. "stampat" i en växel utan att använda kopplingen, så kröks en växelgaffel relativt lätt och sen stämmer inte avstånden mellan dreven när trumman vrids åt andra hållet. Det kan leda till att det blir svårt att få i växlarna, alt. att dom vill "hoppa" ur.

Växelgafflarna kontrollerar du med en vinkelhake och axeln som dom löper på, det syns ganska väl om dom inte är i 90grader med axeln.

/KentW

Den där lille boven hittade vi under växeltrumman! Inte undra på att han vart helt stum och inte ville växla. Vi hittade inget ställe där den skulle sitta, va faan kan det vara?
litenbov.jpg

Men nu har vi det problemet att ibland så växlar han inte helt över till under/övre växlar:va Det funkar bättre om man snurrar på en av axlarna som driver växeldreven.
Kan det bero på att när motor är igång så snurrar en av axlarna hela tiden och gör att växlingen går smidigare?
Kan ta bilder och det gör det lättare att fatta mig ;) haha

Den "trumliknade" saken du ser på bilden med urtagen för växellägena är växeltrumman med sina spår som flyttar växelgafflarna i sidled när den vrids och kopplar ihop dreven för att andra utväxlingen.
Har man använt för mycket "våld" när man växlat, tex. "stampat" i en växel utan att använda kopplingen, så kröks en växelgaffel relativt lätt och sen stämmer inte avstånden mellan dreven när trumman vrids åt andra hållet. Det kan leda till att det blir svårt att få i växlarna, alt. att dom vill "hoppa" ur.

Växelgafflarna kontrollerar du med en vinkelhake och axeln som dom löper på, det syns ganska väl om dom inte är i 90grader med axeln.

/KentW

Allt ser bra ut, men kan ta lite bilder så fär du veta hur de ser ut.

Nu jävlar funkar han! :rock Allt är som det ska, växlar skit fint, koppling tar jätte bra. Nu ska bara en framdrev köpas så är hojen redo för lite körning :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman