kawasaki Ninja?

Biffen_86

Emil
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
2007 Kawasaki ER6N
har kollat runt på lite ninjor ca: 95-98 årsmodell jag tycker dom ligger på vettiga priser för min plånbok, men är dom nått att ha är det fina msakiner som funkar och går bra?

eller ska amn leta efter nått annat märke? (det är 600CC jag har kollat mest på)

min plån bok ligger på runt 30-40 000.

ge mig tips :banana

Biffen_86 skrev:
2217247 har kollat runt på lite ninjor ca: 95-98 årsmodell jag tycker dom ligger på vettiga priser för min plånbok, men är dom nått att ha är det fina msakiner som funkar och går bra?

eller ska amn leta efter nått annat märke? (det är 600CC jag har kollat mest på)

Om jag inte har helt fel nu så kom det en ny version av ninjan -98 som ska vara "en helt ny motorcykel". Så det kanske är vettigare att köpa en -98 än en -97 om du har råd. Jag köpte en -00 för två veckor sedan och än så länge är jag mycket nöjd! Ninjan kombinerar sportiga egenskaper med ett brett användningsområde, vilket passar mig utmärkt.

Mina fem öre!

/Linus

tack!

Tranicos skrev:
2217252 Om jag inte har helt fel nu så kom det en ny version av ninjan -98 som ska vara "en helt ny motorcykel". Så det kanske är vettigare att köpa en -98 än en -97 om du har råd. Jag köpte en -00 för två veckor sedan och än så länge är jag mycket nöjd! Ninjan kombinerar sportiga egenskaper med ett brett användningsområde, vilket passar mig utmärkt.

Mina fem öre!

/Linus

Tranicos skrev:
2217252 Om jag inte har helt fel nu så kom det en ny version av ninjan -98 som ska vara "en helt ny motorcykel". Så det kanske är vettigare att köpa en -98 än en -97 om du har råd. Jag köpte en -00 för två veckor sedan och än så länge är jag mycket nöjd! Ninjan kombinerar sportiga egenskaper med ett brett användningsområde, vilket passar mig utmärkt.

Mina fem öre!

/Linus

Jupp, det är stora skillnader. Ca 20 kg lättare och mer pulver i motorn. Underbart muller och gott om körbar effekt i den. :tummenupp

/RND

Jag tror det är ganska tryggt att köpa en zx6r, tror inte de har blivit lika pinade som motsvarande r6:a, men det är en gissning. Själv har jag haft en zx6r 95:a i 6 år och det enda som har strulat med den är att en flottör hade fastnat efter en vinter (ett lätt knackande på flottörkoppen och det var avklarat :) ). Så min uppfattning är att det är en bra hoj.

Jag hade en -95:a då och den var kanonfin. Körde också -98:an som är en ny modell och visst var den bättre men inte lika radikalt som för ZX-9R som var totalt omgjord till -98. Köp så fräscht exemplar som du har råd med, du kommer att bli nöjd, fantastiskt fint insugsljud i mellanregistret! :yoparty

Tre sekunder!? Det måste vara ett jäkla tryck! Kan man flyga av om man inte håller i sig? Är det svårt att axxa så "effektivt" utan att gå upp på bakhjulet?

Biffen_86 skrev:
2217247 har kollat runt på lite ninjor ca: 95-98 årsmodell jag tycker dom ligger på vettiga priser för min plånbok, men är dom nått att ha är det fina msakiner som funkar och går bra?

För den pengen skulle jag satsa på en Fireblade -96:a eller en 97:a!!
Mest hoj för pengarna!! :tummenupp

Spray skrev:
2218592 Tre sekunder!? Det måste vara ett jäkla tryck! Kan man flyga av om man inte håller i sig? Är det svårt att axxa så "effektivt" utan att gå upp på bakhjulet?

Ca 3 lite drygt sa jag...skulle väl tippa på 3.6 kanske. Om det är bra tryck eller inte beror ju på vad man jämför med, min hoj gör 100 på tomgång :3freak. Är för övrigt svårt att gasa utan att hålla i styret så du lär ju inte åka av. Nån bakhjulsåka lär det inte bli tal om utan lite lek med kopplingen. Luta dig framåt, gasa och se glad ut :).

Tranicos skrev:

Mina fem öre!

/Linus

Som sagt. Så har -97 och neråt problem med topplockspackningen, spricka i toppen och sjunkande cylinderfoder. Vet inte i vilken utsträckning, men man pratar om det som ett problem så det borde vara ganska så många exemplar som uppvisar dessa problem. Detta gäller zx9, zx6 vet jag inte om dom har samma problem.

Någon som vet om 6:an har dessa symptom?

Kawwa skrev:
2218812 Som sagt. Så har -97 och neråt problem med topplockspackningen, spricka i toppen och sjunkande cylinderfoder. Vet inte i vilken utsträckning, men man pratar om det som ett problem så det borde vara ganska så många exemplar som uppvisar dessa problem. Detta gäller zx9, zx6 vet jag inte om dom har samma problem.

Någon som vet om 6:an har dessa symptom?
Min 96:a hade det inte. Det var väl bike som körde en sån 6000 mil o sen rev ner den o den hade inte heller några sådana problem.
Som jag ser det är den i stort sett skottsäker. En bra hoj helt enkelt.

Jag har 2 kompisar som har/har haft 9:or. Båda -97:or tror jag. Båda tryckte vatten ur expantionskärlet vid lite körning. Och detta är ett känt problem, topplockspackning eller spricka. Sjunkande foder vet jag ej om det är lika vanligt.

Pinky skrev:
2218607 Ca 3 lite drygt sa jag...skulle väl tippa på 3.6 kanske. Om det är bra tryck eller inte beror ju på vad man jämför med, min hoj gör 100 på tomgång :3freak. Är för övrigt svårt att gasa utan att hålla i styret så du lär ju inte åka av. Nån bakhjulsåka lär det inte bli tal om utan lite lek med kopplingen. Luta dig framåt, gasa och se glad ut :).

Med lite vilja går min upp på slangen utan att man behöver använda kopplingen! :fakta

/Linus

Annars så är cbr600 hojarna väldigt finna också o bra m.m om du kollar på lite flera 600cc hojar.

Ninjaköp

Det finns en hel del bra att läsa om beg. köp i Bikes Begagnatguiden som säljs i välsorterade tidningsaffärer. Jag köpte min Ninja 900 årsmod -00 efter att ha läst i denna och provat lite olika hojar. Jag kan varmt rekomendera Ninjan som hoj. Fartvillig och lättmanövrerad i alla lägen och en 600 räcker gott om man inte ska köra med skjuts.

Biffen_86 skrev:

min bror kör en 97:a....den har går väldigt bra och har aldrig strulat...
tror att det kan vara en mycket vettig och framförallt prisvärd hoj (av någon anledning mycket bättre försäkringspremie än min gixxer trots att de är likvärdiga)...

Biffen_86 skrev:

Som tidigare sagts, satsa på en 98'a lr nyare. Så vitt jag vet så finns det inga stora bekymmer med dem såvida man skött servicen på dem såklart.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8