Kawasaki Ninja H2/H2R

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Funderar på att slå till och köpa en ninja h2. Det finns 2016 och 2019 till salu nu.

Vad jag kan läsa mig till är skillnaden på 2016 och 2019 följande till fördel för 2019:
Självreparerande lack.
30 hk extra.
schysstare display och elektronik.

Har någon koll på vad skillnaderna är i motorn mellan 2016 och 2019 som ger 30hk extra? Är det enkelt att trimma upp 2016 vs 2019?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Funderar på att slå till och köpa en ninja h2. Det finns 2016 och 2019 till salu nu.

Vad jag kan läsa mig till är skillnaden på 2016 och 2019 följande till fördel för 2019:
Självreparerande lack.
30 hk extra.
schysstare display och elektronik.

Har någon koll på vad skillnaderna är i motorn mellan 2016 och 2019 som ger 30hk extra? Är det enkelt att trimma upp 2016 vs 2019?
Det går väl att i princip uppdatera mjukvaran och få en hink med extra effekt. Var ju nån tjomme här på forumet som skrämde upp sin H2 i ganska respektabla siffror med enkla medel.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Funderar på att slå till och köpa en ninja h2. Det finns 2016 och 2019 till salu nu.

Vad jag kan läsa mig till är skillnaden på 2016 och 2019 följande till fördel för 2019:
Självreparerande lack.
30 hk extra.
schysstare display och elektronik.

Har någon koll på vad skillnaderna är i motorn mellan 2016 och 2019 som ger 30hk extra? Är det enkelt att trimma upp 2016 vs 2019?
Varit lite sugen själv men jag har suttit och brölat min klagosång här på forumet att sporthojar är omöjliga att försäkra för det är så dyrt. Döm av min förvåning när jag nu knappa in en 2016 som ligger på blocket på IF:s hemsida. Ca. 6000 per år helförsäkring helår. Blir helt confused. Är ju vad jag betalar för min ZX-6R som dock är nyare men ändå. Känns som IF verkar försöka få till sig sporthojar eller vad det nu är. Trygg Hansa ska ha 21000. Varför kolla jag upp detta, sätter ju igång ett litet begär i skallen. :gnissla
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Varit lite sugen själv men jag har suttit och brölat min klagosång här på forumet att sporthojar är omöjliga att försäkra för det är så dyrt. Döm av min förvåning när jag nu knappa in en 2016 som ligger på blocket på IF:s hemsida. Ca. 6000 per år helförsäkring helår. Blir helt confused. Är ju vad jag betalar för min ZX-6R som dock är nyare men ändå. Känns som IF verkar försöka få till sig sporthojar eller vad det nu är. Trygg Hansa ska ha 21000. Varför kolla jag upp detta, sätter ju igång ett litet begär i skallen. :gnissla
Wow, bra att veta. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varit lite sugen själv men jag har suttit och brölat min klagosång här på forumet att sporthojar är omöjliga att försäkra för det är så dyrt. Döm av min förvåning när jag nu knappa in en 2016 som ligger på blocket på IF:s hemsida. Ca. 6000 per år helförsäkring helår. Blir helt confused. Är ju vad jag betalar för min ZX-6R som dock är nyare men ändå. Känns som IF verkar försöka få till sig sporthojar eller vad det nu är. Trygg Hansa ska ha 21000. Varför kolla jag upp detta, sätter ju igång ett litet begär i skallen. :gnissla
Antagligen en såndär modell som inte varit intressant för dödsbombarna, och således inte kostat försäkringsbolagen så mycket. Än.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Någon H2SX ägare som kan ge ett utlåtande? Kör z1000sx men sneglar på h2 och h2sx. Känner mig lite tveksam till h2sx pga vikten. Hur är den i kurvorna?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Någon H2SX ägare som kan ge ett utlåtande? Kör z1000sx men sneglar på h2 och h2sx. Känner mig lite tveksam till h2sx pga vikten. Hur är den i kurvorna?
Jag har bara provkört den, och ägt en första generationens z1000sx, men mitt intryck var nog att vikten känns av i låga farter, när det rör sig känns den mindre, och i övrigt kändes hojen bättre än z1000sx på något sånt där odefinierat sätt. Typ mer... Sammansatt? Och den känns som om den är mer premium. Den betedde sig helt okej i kurvor, skulle säga bättre än min z1000sx. Fast det kan bero på att första generationen av z1000sx hade på tok för mjuk fjädring.
Gillade kompressorkvittret med. :hihi
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har bara provkört den, och ägt en första generationens z1000sx, men mitt intryck var nog att vikten känns av i låga farter, när det rör sig känns den mindre, och i övrigt kändes hojen bättre än z1000sx på något sånt där odefinierat sätt. Typ mer... Sammansatt? Och den känns som om den är mer premium. Den betedde sig helt okej i kurvor, skulle säga bättre än min z1000sx. Fast det kan bero på att första generationen av z1000sx hade på tok för mjuk fjädring.
Gillade kompressorkvittret med. :hihi
Bra input. Tack! Har också första gen z1000sx. Tycker den är rätt go i kurvor förutom fjädringen bak.

Det känns som man får mycket mer för pengarna med en h2sx men samtidigt vill jag prova på något sportigare. Svårt som fan att välja.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jag hade en 1:a gen Z1000SX i 8 år och bytte till en H2SX för två år sen.
Vikten känns, det kan man inte skoja bort. Dock märks den inte särskilt mycket till vardags. Däremot är det en buss om man kör tex knixkurser. Accar som en raket men inför och i kurvorna får man brottas rejält.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag hade en 1:a gen Z1000SX i 8 år och bytte till en H2SX för två år sen.
Vikten känns, det kan man inte skoja bort. Dock märks den inte särskilt mycket till vardags. Däremot är det en buss om man kör tex knixkurser. Accar som en raket men inför och i kurvorna får man brottas rejält.
Ofan. Hur skulle du säga att det uttrycker sig på slingrig landsväg 70-120 kmh?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jag tycker det funkar bra på landsväg och i de farterna. Blir det riktigt slingrigt eller går rejält fort blir det mer tungjobbat. Lite halvrisig markfrigång som jag iofs bara märkt av på bana.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bra input. Tack! Har också första gen z1000sx. Tycker den är rätt go i kurvor förutom fjädringen bak.

Det känns som man får mycket mer för pengarna med en h2sx men samtidigt vill jag prova på något sportigare. Svårt som fan att välja.
Hade jag inte haft en gsxr1000 hade det nog blivit en h2sx. :hihi Jag har ute efter något sportigt, och kör inte hemskt mycket långturer så en literklubba funkar för mig
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tidigare körde jag en Z1000SX -14 vilken jag upplevde som nätt och extremt smidigt när tex kryp körde i stadstrafik. Tror att det mycket beror på den upprätta körställningen.
Har sedan 2019 kört en H2-SX+ den upplevs som mer gedigen och lite mer premium. Det går utmärkt att ligga på och köra fort på små krokiga vägar utan att den känns stor och klumpig. Den är mycket trygg och stabil i höga farter. Även när det går fort så finns det mycket mer effekt att trycka på med.

Jag har aldrig tyckt att storleken får den att kännas tung eller klumpig att köra. Visst ska man ut på en gokartbana så kanske den upplevs som tung och stor.
Men i det normala så gillar jag den. Vikten har jag aldrig reflekterat över inte ens när puttar in och vänder runt den i källaren hemma.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag ska hämta min ninja h2 2016 nästa vecka. Tänkte beställa ett depåstöd innan dess. Vet någon vilken diameter det ska vara på adaptern till depåstödet? Tack!
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jag ska hämta min ninja h2 2016 nästa vecka. Tänkte beställa ett depåstöd innan dess. Vet någon vilken diameter det ska vara på adaptern till depåstödet? Tack!
Verkar som om det ska vara 25 mm om jag läser rätt här.
 

Bifogat

  • D40FB3EB-9E06-4040-8C58-BBD8BFAC590E.jpeg
    D40FB3EB-9E06-4040-8C58-BBD8BFAC590E.jpeg
    350.2 KB · Visningar: 12
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top