Kawasaki Ninja 7 HEV

Tydligen har responsen blivit så dålig att idag ser det ut så här för mig
View attachment 490877
Eller så postade någon aprilskämtet lite för tidigt?
 
Tydligen har responsen blivit så dålig att idag ser det ut så här för mig
View attachment 490877
Finns kvar på EU sidan:
 

"e-Boost

To prevent overheating, the e-boost operation is limited to 15 seconds. When activated, acceleration is stronger when twisting the throttle and top speed is increased.
When all conditions have been met, the e-boost gauge on the instrument display will show in gray to indicate it is available. The e-boost function is activated by pressing the e-boost button at the right handle. Once activated, the gauge changes colour to purple, “e-boost” appears on the screen, and increased power is available. Once the throttle is opened past a certain degree, the 15-second countdown timer starts (indicated by the shrinking e-boost gauge). When the timer runs out, the e-boost function is disengaged.
Once the bike is ready again, the e-boost function can be activated once more. e-Boost can be activated while riding or when stopped."
 
Nej,
Men linjärt vridmoment från 0rpm till skillnad mot en stigande kurva som toppar någonstans norr om 10 tusen rpm, betyder att du kan få relativt jättemånga hästkrafter vid 1000 varv.
Vore ju kul om Kawa hade kommit med något banbrytande, men jag sällar mig till tvivlarna. Dels är det min bestämda uppfattning att vridmoment är helt ointressant när det gäller acceleration, det är bara energi som gäller. Om det mot förmodan skulle handla om att "vridet" är det magiska, så är denna specad med 60Nm när de slår ihop bägge motorerna. Ha, jag levererar lätt 200Nm när jag trampar på med min MTB från 0rpm till kanske 20rpm, att jämföra med ZX10R´s futtiga 100Nm. I sådana fall trampar jag ifrån bägge dessa Kawor. :)

Nä släpp skitsnacket om vrid och kom tillbaka till diskussionen om denna förmodligen helt misslyckade hoj.
 
Nej,
Men linjärt vridmoment från 0rpm till skillnad mot en stigande kurva som toppar någonstans norr om 10 tusen rpm, betyder att du kan få relativt jättemånga hästkrafter vid 1000 varv.
Det går typ 10 förgasarhästar på en elhäst, så det känns fullt rimligt att den här hojen har lika bra acceleration som en typ naken 1000cc!

Sent from my XQ-AT51 using Tapatalk
 
Vore ju kul om Kawa hade kommit med något banbrytande, men jag sällar mig till tvivlarna. Dels är det min bestämda uppfattning att vridmoment är helt ointressant när det gäller acceleration, det är bara energi som gäller. Om det mot förmodan skulle handla om att "vridet" är det magiska, så är denna specad med 60Nm när de slår ihop bägge motorerna. Ha, jag levererar lätt 200Nm när jag trampar på med min MTB från 0rpm till kanske 20rpm, att jämföra med ZX10R´s futtiga 100Nm. I sådana fall trampar jag ifrån bägge dessa Kawor. :)

Nä släpp skitsnacket om vrid och kom tillbaka till diskussionen om denna förmodligen helt misslyckade hoj.
Effekt (hk/kw) är en funktion av vridmoment och varvtal. Ett vridmoment vid ett visst varvtal ger en viss effekt.
Problemet med din monolog är att dina ben inte är så rappa, så även om du kan uppnå ett högt vridmoment med en lång hävarm så hinner du inte uträtta så mycket arbete (effekt) på en viss tid (minut i rpm). Och i fallet zx10 så lämnar den 100 nm vid 11400 rpm. Men inte så mycket längre ner i varvtalet.
 
Ändå inte vridmomentet som ger någon acceleration. Då skulle ju motogp-förarna kunna växla upp vid 6.000 varv och ändå bibehålla max vrid när nästa växel går in och motorn hamnar på 4.000 varv. Totalt nonsens. Det är enbart energin som räknas och ja, vridmomentet är en ekvation av effekten.
 
Ändå inte vridmomentet som ger någon acceleration. Då skulle ju motogp-förarna kunna växla upp vid 6.000 varv och ändå bibehålla max vrid när nästa växel går in och motorn hamnar på 4.000 varv. Totalt nonsens. Det är enbart energin som räknas och ja, vridmomentet är en ekvation av effekten.
Nej, det är inte nonsens bara för att motogp varvar mycket och därigenom får ut stora effekter och gå jätte-jätte fort.

Hur ofta varvar du formelettiga 20000 rpm i bilen på väg till jobbet till exempel?
Fullt rimligt att vilja plocka ut effekt lägre ner i varvtal ...
 
Finns kvar på EU sidan:
Undrar om det här konceptet är mer än en ide ?
Bak har den röda sidoreflexer, framtill saknas dom gula sidoreflexerna jag sett på "nya" hojar.
Curb weight anges till 227 kg, Redigerat efter tips av Wiseguy, tack.:
Curb Weight är tjänstevikt.
Jag skulle orka släpa upp Ninja 7 Hybrid ur källargaraget. Lättare än GSX1300R. Bra !
Ja den har ju tom back så om den inte kör ifrån mig med vurpa som följd så skulle jag kunna få hjälp upp ur källargaraget.
Om det blir aktuellt.
Tveksamt.
 
Last edited:
Undrar om det här konceptet är mer än en ide ?
Bak har den röda sidoreflexer, framtill saknas dom gula sidoreflexerna jag sett på "nya" hojar.
De skriver ju att den är en 2024 modell och vad jag förstår är den i produktion.
Kawa.jpg

Curb weight anges till 227 kg, Curb Weight är väl det som är torrvikt ?
Våtvikt med alla vätskor men utan förare
 
Jaha det finns inga tider uppmätta ännu då?
Kanske kliver den iväg bra från stillastående och ger en bra 60 fot tid?
"acceleration som en 1000-kubikare" är faktiskt provocerande och det lär bita dom där bak ordentligt såvida det inte finns fog för det.... vilket jag tvivlar på precis som alla andra.
 
Det dräller av videosnuttar med att den ska komma, men inga provkörningar som jag hittat. Antar att det är embargo så alla måste släppa dem samtidigt.
 
 

"e-Boost

To prevent overheating, the e-boost operation is limited to 15 seconds. When activated, acceleration is stronger when twisting the throttle and top speed is increased.
When all conditions have been met, the e-boost gauge on the instrument display will show in gray to indicate it is available. The e-boost function is activated by pressing the e-boost button at the right handle. Once activated, the gauge changes colour to purple, “e-boost” appears on the screen, and increased power is available. Once the throttle is opened past a certain degree, the 15-second countdown timer starts (indicated by the shrinking e-boost gauge). When the timer runs out, the e-boost function is disengaged.
Once the bike is ready again, the e-boost function can be activated once more. e-Boost can be activated while riding or when stopped."


Ha ha!
When all conditions have been met, the e-boost gauge on the instrument display will show in gray to indicate it is available. The e-boost function is activated by pressing the e-boost button at the right handle. Once activated, the gauge changes colour to purple,


En totalt grå feature som blir LILA när den aktiveras. Så ytterligt ghey!


Nej, men ärligt: ett försök från Kwaka att visa vad som komma skall.
Typ det sämsta från två världar kombinerade i ett långt, skrynkligt paket.

Håll hårt i det ni har, gott folk, tjöp det hjärtat önskar och se till att ha en analog hoj kvar i garaget till det att allt annat är förlorat.
 
Jag blir sugen att prova den, men det är mest för att jag är teknikintresserad och inte för att jag ser 50 kg extra för 30-40 kkr som ett bra sätt att spara pengar.
 
Jag blir sugen att prova den, men det är mest för att jag är teknikintresserad och inte för att jag ser 50 kg extra för 30-40 kkr som ett bra sätt att spara pengar.
Lite som när jag teknikintresserad hyrde en Toyota Prius för Gbg-Skåne TR och konstaterade när jag lämnade tillbaka den att bensinförbrukningen låg på 0,7 L/mil.
Att den dessutom fodrade att bromspedalen gick att trycka i botten för att kunna starta gjorde inte betyget bättre. (Enligt test innan körning av bil enligt körkortsboken ingick att bromspedalen INTE skulle gå i botten när man tryckte på den.)
Upptäckte det här med bromspedalen genom att golvmattan hade åkt upp lite och bilen inte startade. Förrän jag klivit ur bilen, funderat över vad i h-e som var fel, och till slut fått blicken på golvmattan och dragit ner den.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top