Kawasaki Ninja 650!

djalex

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2017
Ort
Göteborg
Hoj
-
Hej,

Jag vet inte om jag postar rätt nu men har precis blivit medlem på denna sidan och ser framemot att få lite hjälp på traven av er duktiga inom MC.
Själv är jag helt ny inom detta och håller på att ta mitt körkort och ska göra mitt första hoj-köp snart.

Det lutar åt den nya Kawasaki Ninjan 650 -17 som jag sett att endel företag säljer på blocket och har även varit och tittat på dom i verkligheten. Riktigt snygga enligt mig men eftersom jag är så ny inom detta så vad tror ni om detta köpet om jag slår till?
Jag är lite osäker på när det står "tvåcylindrig vätskekyld motor" och dom flesta andra har 4 cylindig. Vad är skillnaden?
Eftersom jag är ny så är jag inte så kräsen på effekten eller så men vill ju självklart att det ska göra på sig med sina 650 kubik men det antar jag att den gör ändå.

Sedan undrar jag om någon vet om detta m4-avgasssystem passar på denna nya ninjan?
http://www.m4exhaust.com/products/kawasaki-ninja650-2009-GP.htm

Tycker det ljudet låter så otroligt gött så det skulle jag vilja beställa hem och sätta dit.
Någon som vet?

Tack på förhand.
Mvh Alex
 
Skillnaden mellan 2 och fyra cylindrar är att den är 2 eller 4 cylindrar. Generellt sett så har 2cylindriga hojar bättre botten och mellanregister, men det hänger lite på hur de är byggda och mappade.
Motorerna låter också olika, och en radfyra kan vara mindre vibrationer i, beroende på hur de är byggda och balanserade.

Som ny på hoj kan du nog trivas riktigt bra med effekten i en Ninja 650, då den trots allt är piggare än de flesta bilarna som du antagligen har kört. ER6 var under många år i rad den mest sålda hojen i Sverige, och ninja 650 ska vara bättre på allt än sin anfader.
Ta körkortet och få till en provkörning och se om du blir alldeles upp över öronen förälskad i den.

Den nya 650-ninjan för 2017 är helt ombyggd, så jag är tveksam till att ett avgasrör för en tidigare modell (i europa känd som ER6F, men i staterna som Ninja 650) passar så värst väl.
 
Som ny på hoj kan du nog trivas riktigt bra med effekten i en Ninja 650, då den trots allt är piggare än de flesta bilarna som du antagligen har kört.

Flesta...

Lite OT nu, men minns på den tiden man spelade tv-spel och tyckte alla hojar gick som f'n jämfört med alla bilar i spelen. Sedan började man köra hoj själv och märkte att det stämde :hihi

Är man helt ovan kommer en 650 kännas som en månraket. Helt obeskrivligt. Åtminstone den första tiden, och åtminstone upp till lagstadgad motorvägshastighet. Sedan vänjer man sig och vill ha mer. Därav de många kommentarer om att "börja med något större direkt" som brukar uppstå i dylika trådar. Problemet är att det är få förunnat att någonsin bli helt nöjda effektmässigt. Bättre då att börja med något mindre och lära sig köra i eget tycke.

I övrigt är det nog få som har någon större erfarenhet av just Ninja 650 2017 då den som sagt är en helt ny konstruktion. Enda egentliga konkurrenten (instegsmodell med helkåpa) är Honda CBR650F. Den är fyrcylindrig. Min rekommendation är att du TS provkör båda om möjligt, om inte annat så för att få ett hum om karaktärsskillnader motorttyperna emellan.

Lycka till! :tummenupp
 
Rad2or har ett ljud som påminner om en trimmad gräsklippare, så vill du ha något med ett sportigare ljud, välj en hoj med en rad4a istället.
 
Last edited:
Köp en begagnad hoj, så har du råd att byta :tummenupp
 
som nämnts innan börja med något mindre och byt allt eftersom du känner att du behöver det. och köp begagnat istället och känn efter, du kommer antagligen vilja mer effekt efter ett år eller två.

rad4 vs Twin är ju en smaksak beroende på vilken karaktär man gillar, jag själv älskar styrkan på lägre varv i en Twin. provkör båda och bestäm dig sen. kolla på begagnade Yamaha mt-07 samma klass som ninja 650 fast utan kåporna och några extra hästar och rätt mycket lättare. hade en sådan innan, riktigt trevlig hoj måste ja säga men som sagt man vill ha mer och nu kör jag superduke 990.
 
som nämnts innan börja med något mindre och byt allt eftersom du känner att du behöver det. och köp begagnat istället och känn efter, du kommer antagligen vilja mer effekt efter ett år eller två.

Något mindre än Ninja 650 blir nog lite knepigt om man vill ha kåpor, ER6 brukar ju anses vara en alldeles ypperlig förstahoj, och Ninja 650 är nästa generation av ER6f.
 
Last edited:
Jag har en ER6N som jag köpte när jag tagit kortet. På skolan körde jag Hornet som är lite starkare med 100 häst mot 70nånnting i ER6, vilket jag inte direkt märkte något av. Jag funderade som sjutton vad jag skulle köpa och konstaterade att det antagligen var bättre att ha en hoj än att inte ha en hoj. Eftersom jag kört nakenhoj på skolan så blev det en sådan, trots att uppkörningsinspektören tyckte jag såg ut som jag körde moppen på Horneten hela uppkörningen och borde ha en Ténéré :)
Nu har jag en VFR som jag köpte efter ett år, den skaffade jag mest för att jag ville ha något lite större men inte nödvändigtvis starkare. Ville kunna hänga på lite väskor också och det kändes sådär på ER6an.
Jag kan inte direkt säga att jag kände någon _direkt_ skillnad mellan parallelltwinen i ER6 och radfyran i Hornetet men det är möjligt att kraften kommer lite högre upp i registret på Hornet.

Ta det för vad det är, jag är inte någon erfaren hojåkare, det jag KAN säga är att det är en rubbad skillnad mellan Hornet/ER6 och VFRen, höll på att välta i en skarp lågfartssväng med VFRen och satte ner foten som jag brukar göra och jösses vad mycket jobbigare det var att hålla emot, jag hade inte riktigt spännt benet tillräckligt :) Vändcirkeln är lite oljetanker på den också jämförelsevis.

Spontant tycker jag nog däremot att den nya 650 från Honda är tråkigare än både den gamla Hornet (CB600) och ER6, provade den lite på start2ride i höstas och den var verkligen inte något jag gillade. Kändes som det inte hände något alls när man gasade och inte så rapp. Men det är min åsikt :) (Jag tror jag provade den direkt efter Africa Twin så det är inte så jag jämför någon sporthoj med den direkt heller)
 
Hej,

Jag vet inte om jag postar rätt nu men har precis blivit medlem på denna sidan och ser framemot att få lite hjälp på traven av er duktiga inom MC.
Själv är jag helt ny inom detta och håller på att ta mitt körkort och ska göra mitt första hoj-köp snart.

Det lutar åt den nya Kawasaki Ninjan 650 -17 som jag sett att endel företag säljer på blocket och har även varit och tittat på dom i verkligheten. Riktigt snygga enligt mig men eftersom jag är så ny inom detta så vad tror ni om detta köpet om jag slår till?
Jag är lite osäker på när det står "tvåcylindrig vätskekyld motor" och dom flesta andra har 4 cylindig. Vad är skillnaden?
Eftersom jag är ny så är jag inte så kräsen på effekten eller så men vill ju självklart att det ska göra på sig med sina 650 kubik men det antar jag att den gör ändå.

Sedan undrar jag om någon vet om detta m4-avgasssystem passar på denna nya ninjan?
http://www.m4exhaust.com/products/kawasaki-ninja650-2009-GP.htm

Tycker det ljudet låter så otroligt gött så det skulle jag vilja beställa hem och sätta dit.
Någon som vet?

Tack på förhand.
Mvh Alex

Njae, ska du göra på dig så ska du nog ha något lite hävare än en 650 ninja.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top