Kawasaki Ninja 400 2018-> - tråden

Inte för att vara dryg men tycker den var riktigt ful och oproportionerlig. Väntar fortfarande på den dagen någon tillverkare gör en riktigt sportig hoj med lite kubik igen.

Det där styret skriker touring, varför inte clipon?
Nä, att kalla den för Ninja blir lite pinsamt.
Med det sagt tycker jag ändå det är trevligt att det tillverkas fler "sporthojar" i den här storleken, jag kommer dock inte bli köpsugen innan någon kommer med en 4cyl 400cc med 55-60 hästar..

Sent from my E5823 using Tapatalk

Ja det är ju ingen zxr400, men det blir kul att se hur bra någon får till den med rätt mods. :tummenupp

Håller med föregående talare.

Gör mig inte alls nyfiken. Jag längtar tills det byggs 400 kubikare med riktig fjädring, bra bromsar och riktiga clipons.

Detta skriker kåpförsedd kinamoppe liksom.

Tyvärr är köparna väldigt få antagligen. Vi lär nog aldrig se en sån hoj igen.

33.4 kW, byggd med A2-spec i åtanke och därmed anpassad efter förare med begränsad erfarenhet och dito plånka. Gör sig antagligen skitbra i den rollen.
Jäkla tråkigt att det är i princip exakt samma effekt i en flång ny "Ninja" som i en gammal CB400N från 1982 :(

Har föregångaren, Ninja 300. Trevlig hoj både på landsväg och på bana. Förmodligen mer skillnader mellan den och 400 än den ökade maxeffekten. Kanske dom gett den nya bättre mellanregister. 300 är i stort sett tom under 9000 varv, död under 4000. Att vikten är lägre på 400 beror på att man minskat tankvolymen 4 liter.

Är inte det där en Indien tillverkad Bajaj-Kawa då?

Tidigare har väl Kawa tillverkat sina småhojar i Indien, det behöver ju inte betyda att det är Bajaj kvalitet på grejorna, men det är ju inte heller säkert att det är Japankvalitet.

Tjenare,

Jag köpte en kawasaki ninja 400 nu i somras och måste säga att jag är riktigt nöjd, även om det är en "liten" mc till kubiken så har den ändå storleken av en "stor" mc. Kan tillägga att jag är 180cm och 95kg och sitter jätte skönt på den. Den erbjuder möjligheten att sitta mer bekvämt och upprätt eller mer aggressivt beroende av vart man placerar rumpan.
Dock skulle jag kunna tänka mig att köpa ett tjockare ergo säte så man kommer upp lite tillsammans med ett clip-on styre för att kunna få en mer aggressiv ställning.

Jag har bytt till ett slip-on, folierat windscreen, end bar caps, tail tidy med små blinkers. Blir mer under vinter, skall foliera baksidan svart och samma med kåpan över främre däck, ta bort lite klistermärken så den blir mer svart men med gröna detaljer.
Och produktions bilderna visar inte hur snygg den faktiskt är. Skall se om jag klarar få upp en bild.

- - - Updated - - -

Snapchat-591615600.jpg

Det där styret skriker touring, varför inte clipon?
Nä, att kalla den för Ninja blir lite pinsamt.
Med det sagt tycker jag ändå det är trevligt att det tillverkas fler "sporthojar" i den här storleken, jag kommer dock inte bli köpsugen innan någon kommer med en 4cyl 400cc med 55-60 hästar..

Sent from my E5823 using Tapatalk

Det är snart 2019, jag väntar på en 4-cylindrig 400 med 100 hk. Det är inte för mycket begärt om det ska vara en R-hoj.

Det är snart 2019, jag väntar på en 4-cylindrig 400 med 100 hk. Det är inte för mycket begärt om det ska vara en R-hoj.
Håller med.
Jag väntar med spänning på Aprilia 660 RS som förhoppningsvis ska uppfylla dina krav på effekt med råge fast med 2 cyl :tummenupp

Last edited:

Jo det är för mycket begärt med tanke på att literhojjarna precis knäckt 200hk-gränsen trots hur många R som helst i beteckningen.

Men en liten kanelsnurra...

Buy quality, cry once

Jo det är för mycket begärt med tanke på att literhojjarna precis knäckt 200hk-gränsen trots hur många R som helst i beteckningen.

Men en liten kanelsnurra...

Buy quality, cry once

Man får lättare höga litereffekter ur små cylindrar så nej det är inte för mycket begärt med 25 hk ur en cylinder a 100cc.

Ditt exempel med literklubban är ju direkt 100 hk ur en tvåcylindrig motor a 500cc. Går du ner till 400cc och samma fyllnadsgrad så är du nere på 80 hk, men ökar du varvtalet därifrån med 25% så är du tillbaka till 100 hk.

Det skulle nog räcka med en trecylindrig 400 idag för att lämna 100 hk på vevaxeln, vilket ju är den effekt som används som angiven effekt idag.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...