Jag skulle vilja förenkla diskussionen en smula. Och helt enkelt förklara det med ett fallande föremål - Vi tar en sten
Om man släpper en sten från hög höjd, kommer den de första sekunderna att accelerera nära jordaccelerationen,
som är 9,81 m/s2 En klassisker i vilken fysiksal som helst.
Med andra ord kommer stenen efter en sekunds fritt fall att nå en fart av 9,8 m/s (cirka 35 km/h) och efter två sekunder 19,6 m/s (ca 70 km/h).
Efterhand som farten ökar,
växer även luftmotståndet, och eftersom
detta växer med kvadraten på hastigheten, får det snabbt en stor inverkan.
Varje gång hastigheten fördubblas, växer luftmotståndet fyra gånger. Så småningom kommer luftmotståndet att bli så stort att det motsvarar accelerationen, och då har det fallande före-
målet uppnått sin sluthastighet.
Sedan - Kan man omsätta detta med en motordriven accelererande farkost (typ motorcykel) i horisontell riktning ???
Svaret är att.......lite förenklat............Ja det kan man.................men inte helt och hållet. Det finns så många andra faktorer att räkna in, att de tar överhanden i farter runt 250-300 km/h på fordon som inte befinner sig i luften. Luftvirvlar, downforce etc som skapar sådant kaos att det blir svårt att räkna på.
En liten del av denna text som gäller fallande accelererande föremål har jag (lat som jag är) hämtat från
http://illvet.se/fraga-oss/hur-snabbt-faller-man-i-fritt-fall