Kawasaki låda

snakerider

Medlem
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
Kawa Z1000
Har en Kawa Z1000 som det smäller om när jag ska lägga i 1an när den är varm. När motorn är kall och man ska åka iväg så går 1an i hur mjukt som helst efter att ha kört tills motorn kommer upp i arbets temp och man ska lägga i 1an från stilla stående så klunkar det till, inge överdrivet mycket men märkbart mer än när den var kall. Låter Kaworna mer om lådorna? Dom andra växlarna är tysta har inget att jämföra med eftersom detta är min första hoj. :va

Lådorna på kawworna är ganska "högljudda" speciellt 1:ns växel smäller på bra, där ska du vara bestämd när den ska i. Inget att oroa sej för om du inte har misshandlat lådan nåt överjävligt.

En kawa ska klonka i lådan, annars hade man lika gärna kunnat ha en suzuki...

ViktorW. skrev:
En kawa ska klonka i lådan, annars hade man lika gärna kunnat ha en suzuki...

jepp, det är ju oxo så att klonkar det inte i en kawalåda skulle jag bli orolig men skulle det börja klonka i gixxrlåda, då packar nog lådan ihop snart

Jodu det klunkar i min oxo, men det ar ingenting som har blivit varre på dom 1000milen jag haft hojen...enda felet jag haft på lådan va at det vart trøgare och trøgare, men det va karvande lank-armar...

snakerider skrev:
Har en Kawa Z1000 som det smäller om när jag ska lägga i 1an när den är varm. När motorn är kall och man ska åka iväg så går 1an i hur mjukt som helst efter att ha kört tills motorn kommer upp i arbets temp och man ska lägga i 1an från stilla stående så klunkar det till, inge överdrivet mycket men märkbart mer än när den var kall. Låter Kaworna mer om lådorna? Dom andra växlarna är tysta har inget att jämföra med eftersom detta är min första hoj. :va

Oljan blir tunnare när den är varm. Prova med något lägre viskositet. Kör du med 15/50 så prova med 10/40. Kör du med 10/40 helsyntet så prova med delsyntet osv osv.

snakerider skrev:
Jag kör med Castrol GPS 10w-40.
Den oljan är väl i o f s mer känd för att slira än att klibba men jag skulle prova något annat. Själv använder jag Shell Advance Ultra 10W-40 och den fungerar bra. Motul 300V 15W-50 fick jag klibbning med, försvann vid byte till Shell.

Just 1:an låter ju mest då hastighetsskillnaden är som störst i lådan då och kopplingen frikopplar ju aldrig 100%, ännu värre blir det om kopplingen klibbar.

Prova att byta olja nästa gång.

Neutral skrev:
Den oljan är väl i o f s mer känd för att slira än att klibba men jag skulle prova något annat. Själv använder jag Shell Advance Ultra 10W-40 och den fungerar bra. Motul 300V 15W-50 fick jag klibbning med, försvann vid byte till Shell.

Just 1:an låter ju mest då hastighetsskillnaden är som störst i lådan då och kopplingen frikopplar ju aldrig 100%, ännu värre blir det om kopplingen klibbar.

Prova att byta olja nästa gång.

Tack för svaret ska nog testa Shell nästa gång! Medans vi är igång med Olja så kan jag väl passa på och fråga om jag fortfarande skall åka med 10w-40 olja om yttertempen ligger på runt 40grader, hojen används i Turkiet och det kan bli rättså varmt under sommrarna :tummenupp

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt