Kawasaki KZ 440 "streettracker"

För lite cleenare look skulle jag kasta luftburken och sätta podfilter! Gå inte på myten om CV och podfilter, bestyckning är lösningen.

Sen skulle jag också vilja ha clipons, så det blir lite racer... Dom skulle passa fint ovanpå styrkronan nu när gaffelbenen sticker upp såpass mycket.
 
För lite cleenare look skulle jag kasta luftburken och sätta podfilter! Gå inte på myten om CV och podfilter, bestyckning är lösningen.

Sen skulle jag också vilja ha clipons, så det blir lite racer... Dom skulle passa fint ovanpå styrkronan nu när gaffelbenen sticker upp såpass mycket.

Det blir filterbyte, eventuellt trattar med nät som silar bort kvistar och pippifåglar :D Jobbar på en ny batterilåda för tillfället, gjorde en i dag men blev inte nöjd så jag gör nog en ny i morgon.
styret är jag rätt nöjd med!
 
Det blir filterbyte, eventuellt trattar med nät som silar bort kvistar och pippifåglar :D Jobbar på en ny batterilåda för tillfället, gjorde en i dag men blev inte nöjd så jag gör nog en ny i morgon.
styret är jag rätt nöjd med!

Jag rekomenderar inte trattar med nät när det är CV förgasare. Risken är att du kommer suga in damm och skräp i det lilla luftmunstycket (Pilot air jet) till tomgångs och pilot blandningen. På gamla rundtrottel förgasare gick det med nät men inte till CV. Sätts dom små munstyckena igen går den som en kratta.
 
Jag rekomenderar inte trattar med nät när det är CV förgasare. Risken är att du kommer suga in damm och skräp i det lilla luftmunstycket (Pilot air jet) till tomgångs och pilot blandningen. På gamla rundtrottel förgasare gick det med nät men inte till CV. Sätts dom små munstyckena igen går den som en kratta.

Alright, då blir det filter :tummenupp
 
Nu verkar sommaren vara helt över här uppe i Umeå, regn och 8 grader i dag..... jag ger upp med körning för året och börjar riva lite igen.

I dag har ramen rensats från onödiga fästen och skit. ny batterilåda är på gång, den ska även rymma relän och kablar. förhoppningsvis sitter allt ihop i helgen igen.
 

Bifogat

  • kwak 027.jpg
    kwak 027.jpg
    260.6 KB · Visningar: 378
  • kwak 028.jpg
    kwak 028.jpg
    267.6 KB · Visningar: 308
  • kwak 029.jpg
    kwak 029.jpg
    257.8 KB · Visningar: 341
Gillar dina lampfästen, lampan är "rälig". (ful på skånska). Jag ska leta efter en åt dig i gömmorna..
 
Batterilåda

Ja vad är väl en byggtråd utan bilder på framsteg.

Batterilåda färdig! nu ska jag banta elsystemet lite och leta nya luftfilter.
 

Bifogat

  • kwak 030.jpg
    kwak 030.jpg
    256.3 KB · Visningar: 379
  • kwak 031.jpg
    kwak 031.jpg
    225.8 KB · Visningar: 369
  • kwak 033.jpg
    kwak 033.jpg
    225.5 KB · Visningar: 340
  • kwak 036.jpg
    kwak 036.jpg
    231.2 KB · Visningar: 315
Fräscht! Var lite nyfiken på hur det skulle lösa sig, tänkte förslå ett pyttelitet batteri men misstänkte att det skulle falla på budgetfrågan igen, men det där blev ju kanon! :tummenupp
 
Tycker framlyset var skitfränt men jag tycker att den skulle behöva ett besök av slippappret som tanken.
Att få upp bakdelen bara någon cm skulle vara ruskigt snyggt för nu ser det lite baktungt/hopsjunket ut.
Sedan bara ett par grusdäck och sprätta grus i kurvorna på någon grusväg som en riktig huligan.
Riktigt fint bygge och inspirerande för egna fantasier.
 
Nästan ohyggligt ballt.
Precis en sån som jag ska ha snart.
Det enda jag är småtvivelaktisk till är väl tanken.
Annars totalt klockrent bygge! :tummenupp
 
Batteriboxen blev en 10/10!

Skitsnyggt :)
 
Kan någon förklara var i ligger tjusningen med att köra en sådan hoj? Eller är hela grejen själva byggandet? Den ser ju helt klart tuff ut. Men man lär ju tröttna efter 5 min på hojen...

\Masonit
 
Byggandet är ialla fall för mig den roliga biten. Jag har inte kört min ännu så jag vet inte ur snabbt jag tröttnar. Kan ju även vara lite charmigt och roligt att köra något speciellt och annorlunda som man byggt om själv.
 
Kan någon förklara var i ligger tjusningen med att köra en sådan hoj? Eller är hela grejen själva byggandet? Den ser ju helt klart tuff ut. Men man lär ju tröttna efter 5 min på hojen...

\Masonit

Jag har kört min i 2 år och är inte trött än.
Förklara istället tjusningen med att köra runt på en dussinhoj?
Jag fattar inte grejen där.
 
Håller med Panzaa, Dussinhoj = som att handla på ICA
Jag har kört både dussinhoj och eget bygge,
visst är det gött å åka dussinhoj men var är själen i det hela,
bara sitta på och åka med...
Vid ett eget bygge finns det mycket man får uppleva, motgångar och medgångar som skapar en viss relation till hojen, dessutom får du något som blir precis som du vill ha det.
Visst kanske inte min CB500Four är den mest upphetsande hojen att åka på,
men det finns en känsla i den som man inte får i en dussinhoj.
Så är det bara !
 
Mycket väl talat :)
 
Kritik är bra :tummenupp

Tyvärr är det lågbudget som gäller för detta bygget, jag har fler projekt som kostar pengar så på Kawasakin blir det antingen att bygga egna delar eller använda sånt jag har liggandes sen förr.
Tråkigt att kompromissa med delar men jag får väl byta eftersom.

I kväll blir det att svarva distanser till framgaffelfjädrarna så den inte bottnar lika lätt.

Gillar ditt projekt!!

Distanser får inte gaffeln att sluta bottna om man inte har progressiva fjädrar. I vanliga gafflar är väl fjädrarna oftast linjära och då gör distanserna bara att det behövs mer kraft att få gaffeln att börja röra sig överhuvudtaget.

Hårdare fjädrar (om det går att fixa) eller luft i gaffeln (om det går att fixa) är den rätta medicinen mot bottning.
 
Nu var det länge sedan det uppdaterades här...
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top