Kawasaki KLR600 - 84 svårstartad när den är varm.

claes_gewalli

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Hoj
KTM 640 SM
Som topic, har en Kawasaki KLR600 från 1984 som startar snällt efter ett par kick när den är kall, men är nästan omöjlig att starta när den är varm..

Min gissning ligger på att flottörnålen är sliten (kan detta göra att den är svårstartad när den är varm? Bör ju sura ner sig då..) + att jag har ett litet ca 1-2mm hål i insugsgummit.

Några förslag på vad det kan vara?
Kan tillägga det att om man glömmer bensinkranen på så flödar förgasaren över och det rinner ut riktigt mkt bensin ur den.
Ibland kan förgasaren börja rinna bensin under den när hojen är igång, men då går det att köra med den avstängd.

Tacksam för tips och ide´er..

Kan ju vara lite vad som, hojen är ju 24 år...
Låter iaf som det är läge för en service av förgasaren, munstycken, nålar. Läckande insug är ju inte bra, du ser ett hål, men finns ju även risk för sprickor om gummit är gammalt = byt. Allmän service kanske oxå är på sin plats, ventilspel, tändstift, luftfilter osv?

Allmän service ska jag göra, Olja, Filter, Stift, Luftfilter... Men det kan ju underlätta lite för mig om andra upplevt liknande problem..

Vad jag har förstått så har min MC vaccumförgasare, men jag vet inte riktigt vad det innebär och vad för skillnad det är mot en vanlig förgasare?!

Tackar för den länken.. Ska läsa på mig på förgasaren och plocka isär den å se om det är slitet eller smuts där..

Rev isär förgasaren idag och där såg det fint ut allt som skulle röra sig rörde sig lätt, vacum membranet var helt och fint.
Inga munstycken var igensatta.
Det enda jag kunde hitta som var tokigt var att trottel nålen hade fått en törn i spetsen som lätt gick att ordna till med ett väldigt fint sandpapper...

Tycker inte det skall ha å göra med att den är svårstartad iaf...

När jag öppnade luftburken fanns där till min förvåning inget luftfilter alls, bara ett litet metallnät. Vet inte vad tidigare ägare har sysslat med, men rädda om sakerna verkar dom inte vara iaf.

Nästa steg för att få bukt med problemet, vad kan det vara?

Ska köpa olja, filter och stift imorgon och vid senare tillfälle kolla ventilspel.

Andra tips på vad det skulle kunna vara?

Eller beror det helt enkelt på att jag kickar för mesigt?
Går förbi kompet och lägger hela min tyngd på kicken.

Hmm, prova att sätta i ett luftfilter. När man ändrar förhållandet mellan luft och bränsle (inget filter = mer luft), så behöver man normalt bestycka om förgasaren för att kompensera.

Kan vara så enkelt att du får igång den på choke:en eftersom den får mer bränsle då. Men när den är varm och du inte kan använda choke, så får den för lite soppa i förhållande till hur mkt luft den får. Kör ett par fullgasrepor och kolla hur tändstiftet ser ut, om det är vitaktigt så går den för snålt vilket är illa!

Oftast är hojar mer lättstartade när dem e varma, så det borde inte vara ngt fel på din kickteknik.

Det e ju insugsventilerna som behöver justeras!

Ok, då får hojen alltså de symtomen?
Ska kolla i manualen till hojen hur man gör..
Måste man kontrollera insugs ventilspelet och köpa shims efter det eller kan man förbereda sig på något sätt?

Du måste först få den att sluta flöda!! Slipa ur flotörnålsmunstycket med örontopps och tandkräm då får du en fin tät yta,ta även lös flotörnålmunstycket och kolla att det inte är gummislimsor eller annat skräp bakom den!! Kolla sedan flotörnålen noga hellst om den är gjoird av metall då får det inte vara en slitage ring vid tätytan,bara att byta då..är den därimot av gummi så tätar den nog även lite sliten, snurra runt den lite på fint sandpapper bara.... Kolla även så flotörnivån inte är för hög helt enkelt då flödar dom också! Och få tätt runt insuget! besikta med stargas under gång runt insuget Och i med luftfilter så klart,,ventiljustering bör du även göra omgående! Tycks ha varit dålig service på denna!! du har väl bytt olja?:rolleyes:

Ok, då får hojen alltså de symtomen?
Ska kolla i manualen till hojen hur man gör..
Måste man kontrollera insugs ventilspelet och köpa shims efter det eller kan man förbereda sig på något sätt?

Shims var det ja,,....När det är shims så brukar jag bara klippa sönder bladmåttsbitar,, Klart billigt och lika bra som org :tummenupp

Last edited:
Problemet med flödande förgasare tycks jag ha fått bort, dock inte startsvårigheterna när den var varm...
Jag har tätat det lilla hålet som jag hade i insugsgummit som sitter mellan förgasare och luftburk..

Ska handla service delar imorgon, olja, filter och stift. Där jag ska handla fanns det dock inga luftfilter hemma, och undrar om det finns något sätt att lösa det provosoriskt, ex skumgummi?

Tittade i servicemanualen och såg att det skulle vara shims där. :(
Jaja, då blir det helt enkelt till att plocka den ventilkåpan, mäta ventilspelet (passar på att justera avgas på en gång) åka å köpa rätt shims för att fixa nån vecka senare!
Jaja, så blir det när man köper gammal MC.. :huvet

Man kanske skulle passa på att byta bromsvätskan och kylvätskan på samma gång så man vet att allt är juste..

Planen är att i vinter riva ner toppen och slipa in ventilerna om det krävs, eventuellt polera bort gjutskägg och liknande samt kolla resten av motorn så man vet att den är bra...

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back