Kawasaki KLR 650 motard

Hade en klr 650 för snart 15 år sedan. Min första mc, den var från 96 om jag inte mins fel. Hade ett laser produro slipon och lät rätt fint. Dryga 40 hästar i motorn men hojen är rätt tung... inget för powerwheelies om man inte drevar rejält?
 
Det där "R"et i annonsen känns som dom själva har lagt dit.

KLR 650 är i grunden en tämligen skottsäker historia som fortfarande produceras för USA-marknaden, och med nästintill minimala förändringar under perioden 1987 - 2007

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_KLR650

KLRens uppfattade skottsäkerhet berodde till stor del på ett mycket modest effektuttag.
Från typ 45 häst på vevaxeln och neråt, beroende på de olika perodernas avgas- och bullerkrav.

Motorn har egentligen bara en stor svaghet, och det är balansaxelkedjesträckaren(!)
Den ger upp helt utan förvarning, och ger kostsamma ras.

Hayes Diversified Technologies har diesel/multifuelkonverterat med KL 650 som bas och levererat stora antal till US Army.
http://www.bikeexif.com/military-motorcycle och den stora förändringen var från start egentligen att man lyfte bort balansaxeln helt och hållet. ...och sänkte effekten ytterligare. :gråta
Senare har HDT utvecklat maskinen ytterligare och kallar den nu för "egen".

Men, det finns en dräpare gömd bakom alla de olika KL-modellerna, och det är därför jag härsknar lite på den ojusta rubriceringen i annonsen.

KLX 650 R var ett riktigt as som producerades -93 - -96 och som få förstod hur kompetent den var.
Beskrivs enklast som en grön XR 650 R.
Samma användningsområde, liknande fjädringsväg, små tankar, minimerade elsystem och endast kickstart.
...och massa massa hästar att plocka ut ytterligare med enkla medel.
KLX 650 R fick drevdriven balansaxel, och letar man kan man hitta några sådana exemplar då och då på Blocket. Ibland skrattretande överprisade, men ibland av någon som inte vet vad han eller hon säljer.
Tyvärr har dom inte alltid förstått vad det är dom har haft heller, och hur man skall sköta det...

http://ridermagazine.com/2013/10/04/retrospectve-kawasaki-klx650-1993-1996/

Vill du brappa runt på skoj är fortfarande en frisk KLX 650 R ett vapen att räkna med.
Lite tyngre än det lättaste, lite tröttare än det rappaste, lite svår att få med sig runt i de snävaste böjarna - men bra mycket mer pålitlig alla dagar på året.

Väljer du däremot att köra "motard" med en KLR så är du för evigt fast i grissminkningsträsket.
Den har aldrig haft sådana ambitioner, och blir inte bra på det hur gärna man än vill.

Finns även en KLX 650 C som vid en snabb blick liknar KLX 650 R men den har sämre fjädringskomponenter, längre sving, större batteri, elstart - en kluns det med.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top