Kawasaki Kle 500 - ventiler tajta igen, efter 170mil?

Mollan

Ny medlem
Gick med
29 May 2022
Hoj
05 Kawasaki Kle, 05 Bmw R1200GS
Hej, Min gamla trotjänare med 9000 tuffa mil har fått problem som jag inte riktigt förstår. Justerade ventilspelet för en vecka sedan, då den startade så dåligt, alla 4 insugsventiler hade noll spel, men efteråt startade och gick den som en dröm. Sen drog jag på en 170mils trip till norge, men mot slutet märkte jag att den började gå sämre, och nu hemma så startar den nästan lika dåligt som innan. Så nu undrar jag om det ens är möjligt att ventilspelet ändrats på så kort tid, och vad det beror på.

En egen teori är den konstant går för varm, fläkten går igång nästan varje tur, och lampan kan börja lysa i stadstrafik. Har aldrig riktigt orkat gå till botten med värmeproblemet då motorcykeln har fungerat bra i övrigt. Har dock testat termostat, öppnas helt vid typ 100grader. Vattenpumpen tycks iaf fungera. Tändstiften ser enligt mig ok ut, så inte för magert.

Skroten?
 
Har du faktiskt kollat ventilspelet nu efter att du är tillbaka?
Dvs, det KAN ju vara så att ventilspelet har minskat. Hojen har trots allt gått niotusen mil så vem vet om något del av ventilmekanismen har nött igenom någon härdad yta och börjat gå ner sig, men innan du kollat spelet så kan det finns tusen andra anledningar till att hojen går kass nu.
 
Att fläkten går varje tur är väl inte så konstigt, särskilt inte i stadstrafik - i låg fart så behövs fläkten som mest. Däremot om fläkten går i högre fart så är något knas.

Har du kollat kylvätskenivån och luftat kylsystemet?

Mvh,
Ingvar
 
Att fläkten går varje tur är väl inte så konstigt, särskilt inte i stadstrafik - i låg fart så behövs fläkten som mest. Däremot om fläkten går i högre fart så är något knas.

Har du kollat kylvätskenivån och luftat kylsystemet?

Mvh,
Ingvar

Om ändå håller på med det kolla flödet genom kylaren mm så det inte är täppt någonstans
 
Har du faktiskt kollat ventilspelet nu efter att du är tillbaka?
Dvs, det KAN ju vara så att ventilspelet har minskat. Hojen har trots allt gått niotusen mil så vem vet om något del av ventilmekanismen har nött igenom någon härdad yta och börjat gå ner sig, men innan du kollat spelet så kan det finns tusen andra anledningar till att hojen går kass nu.
Nej, har inte kollat ventilspelet nu, men symptomerna e typ lika som innan, när den e kall så går den ej på tomgång utan full choke och hålla gasen tills motorn fått lite värme.

Men du har nog rätt i att det kan vara nått helt annat också. Gjorde en del service innan jag åkte, tändstift, luftfilter och synkroniserade förgasaren. Borde väl ta och pilla runt lite och se ifall jag hittar nått jag kanske missat.
Att fläkten går varje tur är väl inte så konstigt, särskilt inte i stadstrafik - i låg fart så behövs fläkten som mest. Däremot om fläkten går i högre fart så är något knas.

Har du kollat kylvätskenivån och luftat kylsystemet?

Mvh,
Ingvar
Mjo du har rätt, men har för mig att den inte gick igång lika ofta och gick kallare för några år. Kan ej säga om fläkten går hela tiden, tror inte det, men brukar tex. kicka igång nästan direkt när man stannar vid rastplats, fasten man kört motorväg innan. Är ju inte ens speciellt varmt ennu.

Kylvätskenivåerna är ok, vet ej och jag gör rätt när jag luftar, men brukar ha loss kylarkorken och ha igång cykeln tills det slutar bubbla upp.
 
Om ändå håller på med det kolla flödet genom kylaren mm så det inte är täppt någonstans
Kan kolla, men tror flödet är ok, bytte faktiskt kylare förra året då jag hade råkat högtryckstvätta ihop hälften av flänsarna. Men det blev inte bättre, den nya gick lika varm som den gamla.
 
Kan kolla, men tror flödet är ok, bytte faktiskt kylare förra året då jag hade råkat högtryckstvätta ihop hälften av flänsarna. Men det blev inte bättre, den nya gick lika varm som den gamla.

Prova att kolla flödet genom slangar och motorn så det inte är täppt något annat ställe. Tänkte mest på att försöka kunna utesluta en felkälla när du letar.
Men det kan mycket väl vara något helt annat som ger dig dina problem. Jag är inte någon mekaniker
Återkom gärna med hur det går är alltid bra när man kan lära sig vad som är problemet
 
Hej, Min gamla trotjänare med 9000 tuffa mil har fått problem som jag inte riktigt förstår. Justerade ventilspelet för en vecka sedan, då den startade så dåligt, alla 4 insugsventiler hade noll spel, men efteråt startade och gick den som en dröm. Sen drog jag på en 170mils trip till norge, men mot slutet märkte jag att den började gå sämre, och nu hemma så startar den nästan lika dåligt som innan. Så nu undrar jag om det ens är möjligt att ventilspelet ändrats på så kort tid, och vad det beror på.

Inte helt ovanligt att vissa motorcykelmodeller tappar spänsten i insugsventilerna.
En justering håller väldigt kort tid, sedan är det noll igen.
FZR1000 7000 mil är ett exempel.
 
Prova att kolla flödet genom slangar och motorn så det inte är täppt något annat ställe. Tänkte mest på att försöka kunna utesluta en felkälla när du letar.
Men det kan mycket väl vara något helt annat som ger dig dina problem. Jag är inte någon mekaniker
Återkom gärna med hur det går är alltid bra när man kan lära sig vad som är problemet
Tänker testa imorgon en tur utan termostat, då jag redan har det urplockat för testning. Kanske öppnar vattenpumpen och tar en titt.
 
Mjo du har rätt, men har för mig att den inte gick igång lika ofta och gick kallare för några år. Kan ej säga om fläkten går hela tiden, tror inte det, men brukar tex. kicka igång nästan direkt när man stannar vid rastplats, fasten man kört motorväg innan. Är ju inte ens speciellt varmt ennu.

Kylvätskenivåerna är ok, vet ej och jag gör rätt när jag luftar, men brukar ha loss kylarkorken och ha igång cykeln tills det slutar bubbla upp.

Det borde räcka, i servicemanualen står något om att knacka/klämma på kylarslangarna så att eventuella luftfickor kommer fram till kylaren också.

En annan sak som står i servicemanualen är att det finns ett filter i kylsystemet. Det kan ju tänkas att vara igensatt. Något att kolla kanske?


Mvh,
Ingvar
 
Inte helt ovanligt att vissa motorcykelmodeller tappar spänsten i insugsventilerna.
En justering håller väldigt kort tid, sedan är det noll igen.
FZR1000 7000 mil är ett exempel.
Okej, kan ju vara så att ventilerna börjar bli lite slutkörda. Kollat spelet årligen, 3400 - 7000mil tror jag dom inte ändrades alls. , bara dom senaste 2000milen som jag behövt justera
 
Last edited:
Det borde räcka, i servicemanualen står något om att knacka/klämma på kylarslangarna så att eventuella luftfickor kommer fram till kylaren också.

En annan sak som står i servicemanualen är att det finns ett filter i kylsystemet. Det kan ju tänkas att vara igensatt. Något att kolla kanske?


Mvh,
Ingvar
Kan kolla filtret, men tror det inte påverkar hela systemet då det sitter på en tunn slang som flödar under/genom förgasaren.
 
Är det inte Kehin förgasare på den?
Med vakumstyrd bensinkran?
Kolla vakumslangarna efter sprickor (eller slarvigt monterade)?
Choke hjälper, speciellt vid kall motor, men vid för lite bränsle fram så dör motorn, och varva motorn går ännu sämre.

Finns det ett läge ”PRI” på bränslekranen?
Alltså flöda utan inblandning av vakuumsug från motorn.
I så fall, går den bra i det läget?
 
Snygg hoj denna 2005 modell, bilden jag hittade når jag sökte tech spec ?
 

Bifogat

  • 5A8930FA-9E5A-4837-9D0F-F9DA5A744B2C.png
    5A8930FA-9E5A-4837-9D0F-F9DA5A744B2C.png
    2.7 MB · Visningar: 18
Är det inte Kehin förgasare på den?
Med vakumstyrd bensinkran?
Kolla vakumslangarna efter sprickor (eller slarvigt monterade)?
Choke hjälper, speciellt vid kall motor, men vid för lite bränsle fram så dör motorn, och varva motorn går ännu sämre.

Finns det ett läge ”PRI” på bränslekranen?
Alltså flöda utan inblandning av vakuumsug från motorn.
I så fall, går den bra i det läget?
japp, kehin med vakumkran. pri finns, kan testa ifall flödesproblem. Men den går bra/ok när motorn e varm, därför tänker jag ventilspel.
 
Felet du troligen har är att dina insugsventiler har gett upp i tätytorna. Vanligt problem på GPz900, ZX9R, ZXR eller vilken fyrventilskawasaki som helst från perioden fram till sekelskiftet.
Byte av ventiler är det som krävs.
 
Update: Regnade ikväll så öppnade cykeln, alla 4 insugsventiler hade noll spel igen. Troligen sant som tidigare skrivits att ventilerna är slut.

Tänkte ge den en chans till innan jag ev. byter motor. Justerade spelet till lite över 0.18, som är max. Böt vakumslangar och putsade vattenkylnings filtret och tog bort termostat (kanske dumt) för att se ifall den börjar gå lite svalare.

Tack för alla svar. Kan updatera ifall den exploderar eller nått?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top