Kawasaki Kle 500.Trodde jag skulle få åka men fick meka i stället

succe

Hojtroll
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Offroad
Impuls köpte en Kawa KLE 500 - 92. När säsongen var slut och det var nog inte min bästa affär men jag gillar hojjen och skall fixa till den.Den rasslade och misstänkte Kamkedjesträckaren,köpte en ny, pris 860:- och det blev bättre. Men inte helt tyst.Beställde då även en Kamkedja för 350:- och skulle byta den.Tror egentligen inte att det hade behövts men(det är ju kul att meka! Var då tvungen att splitta motorn då kedjan var sluten.Så nu är den nedplockad och splittad.Såg att Camchainguiden var slitet,en ny sådan installerades 430:- spänn.
Såg att 4 av överfallen till kamaxlarna var sönder skruvade fick hellicoila dessa.Biltemas helt ok.
Såg till min fasa att ena vevstaken gick trögt runt vevaxeln,skruvade och såg att den övre var kopparfärgad samt den undre med en skrovligt fläck.Varning för nypning antar jag! Shit!Den andra vevstakslagrerna var ok. Men ska byta alla fyra är det nu tänkt.Verkar vara en omständig procedur.
Min fråga är: måste jag mäta spelet mellan lagret och vevaxeln med plastigage 0.036-0,066 ska det vara.Men först måste jag väl mäta vevaxelns diameter samt the /big end bore diameter) som det står i manualen för att veta vilket av de tre lagerstorlekarna jag ska ha...Blå brun eller svart Vevaxeln ska väl mätas med micrometer??? Svettigt värre. En återförsäljare sa att de brukar köra med de blåa!!!Låter chansartat att bara beställa och kasta in. Vad säger ni andra hur ska jag göra? Har ju hela vintern på mig.
Tack på förhand

Mät nu när du är så seriös för övrigt. Både vevstakar och vevtappar. Om det är koppar framme är det hög tid att byta. Kanske till och med lite för sent nu. Storändan och eller vevtapp kan även vara lite oval om det går trögt, då får du slipa/arborra om. Inte alltför dyrt. Kolla även om oljekanalerna är fria med tanke på att bara ena hade gått ner sig. Kolla upp oljepumpen oxå.

Så mitt råd på din fråga är..... mät upp allt. Även ramlager/kamaxellager/cyl/kolvar. Någonstans går ju brytpunkten för om det är värt att renovera. Mäter du upp allt så får du ju en bild framför dig vad det kommer att kosta.

Last edited:
Mät nu när du är så seriös för övrigt. Både vevstakar och vevtappar. Om det är koppar framme är det hög tid att byta. Kanske till och med lite för sent nu. Storändan och eller vevtapp kan även vara lite oval om det går trögt, då får du slipa/arborra om. Inte alltför dyrt. Kolla även om oljekanalerna är fria med tanke på att bara ena hade gått ner sig. Kolla upp oljepumpen oxå.

Så mitt råd på din fråga är..... mät upp allt. Även ramlager/kamaxellager/cyl/kolvar. Någonstans går ju brytpunkten för om det är värt att renovera. Mäter du upp allt så får du ju en bild framför dig vad det kommer att kosta.

Okey och tack för svaret.Ska kolla upp nu när de ändå är särplockade.
Först måste jag se till att få rätt vevstakslager..

En fråga som absolut inte har med ditt mekande och göra men jag ställer den ändå. Du vet inte vart man kan köpa motardfälgar till en sådan hoj? Farsan har en sån o skulle gärna ha motardfälgar på den.

Ang Motardfälgar

Vet tyvärr inte eftersom jag aldrig har haft behovet.Men är det inte vanliga landsvägsfälgar sporthojtyp( rätt dimension förståss,som används.Kolla på mc skrotar på nätet eller Spinning wheel i Tumba om de har begagnade fälgar.Eller närmaste mc firma som kan däck.
Offroadentusiasterna har en hemsida kasta in en tråd där vettja.Lycka till.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park