Kawasaki GPZ 900R

Tamás T

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kommer snart
Hej alla!

Skulle vilja ha lite info om denna modell av folk som vet något om denna så som skillnader mellan olika år vanliga fel osv. Alla erfarenheter är välkomna och skriv gärna tekniska specifikationer om hojen så som vikt, motor, effekt och prestanda. Jag syftar på modellerna mellan 85-90 och skulle gärna vilja veta vad som skiljer GPZ från GPX??

Tackar för alla bra tips!

Tamás T
 
Tamás T skrev:
Hej alla!

Skulle vilja ha lite info om denna modell av folk som vet något om denna så som skillnader mellan olika år vanliga fel osv. Alla erfarenheter är välkomna och skriv gärna tekniska specifikationer om hojen så som vikt, motor, effekt och prestanda. Jag syftar på modellerna mellan 85-90 och skulle gärna vilja veta vad som skiljer GPZ från GPX??

Tackar för alla bra tips!

Tamás T

Gpz fanns en 750 modell samt 900 modell, 900:an ca 115 hk.
Gpx Kawasaki fanns både en 600(efterträdare tilll gpz 600, lite vassare motor hade gpx:en) samt 750 modellen, 750 modellen av Gpx hade mer prestanda än motsvarande 750 av Gpz som förövrigt var helt identisk med gpz 900, bara motorerna mellan dessa gpz skillde dem åt.

Båda skall vara bra touringmodeller, bra prestanda efter dåtida mått sett, och duger nog än idag prstandamässigt om man inte är allt för kräsen.
900 gpz lär väl väga ialla fall 220-230 kg(?), insugningsgummina är ett problem på gpz modellen, samt att det kan rassla och låta lite i motorn.
 
Last edited:
Jag har en GPZ900R , trevlig sporttouringhoj, trevlig motor, billig försäkring. (24 år i norrköping 3000 halvförsäkring/helår)

Undvik de tidiga årsmodellerna 84-86. Har problem med smörjningen till toppen. Troligen åtgärdat på de flesta dock då de antingen inte har problem ett rasat :D

GPZ900R väger 258kg fulltankad.

mer info finns på tex

www.gpz900r.org
www.900r.de
reservdelar köps lämpligen på www.gpzzone.co.uk
 
Kan bara hålla med, trevlig sporttouringhoj, trevlig motor, billig försäkring. . Har en 84.. som gått 7400mil,.. (1384kr Helförs/År) klassiker försäkring på bil och mc i Växjö. Hoppas du kommer över ett fint X-emplar... :tummenupp
 
Tack för svaren!

Jag har kollat lite på vad de kostar här i Sverige och vad de kostar i Tyskland. Är det värt att åka ner för att hämta en eller det är inte lönt? Jag märkte även att de som var i Tyskland hade strypningar till ca 100hk! vet någon hur de är strypta och om det är möjligt att ta bort dem utan några extrema ingrepp? Kom gärna med förslag vad man skall betala för en sån i Sverige som är ok skick.
Jag är eventuellt intresserad av att köpa ett "objekt" för en rimlig penning som jag själv kan fixa till under våren, så ni som kanske har eller vet något kom gärna med förslag och lite info om det. Jag har en bil också mazda 323f som jag eventuellt kan tänka mig att byta mot mc enligt överrenskommelse.

Tamás T
 
Tamás T skrev:
Tack för svaren!

Jag har kollat lite på vad de kostar här i Sverige och vad de kostar i Tyskland. Är det värt att åka ner för att hämta en eller det är inte lönt? Jag märkte även att de som var i Tyskland hade strypningar till ca 100hk! vet någon hur de är strypta och om det är möjligt att ta bort dem utan några extrema ingrepp? Kom gärna med förslag vad man skall betala för en sån i Sverige som är ok skick.
Jag är eventuellt intresserad av att köpa ett "objekt" för en rimlig penning som jag själv kan fixa till under våren, så ni som kanske har eller vet något kom gärna med förslag och lite info om det. Jag har en bil också mazda 323f som jag eventuellt kan tänka mig att byta mot mc enligt överrenskommelse.

Tamás T

Strypningen e enkel! :tummenupp . Man byter locken på fuggarna! Ta bort tanken (två skruv och bränsle/vakum slang.. Montera bort fyra skruv på varje fugg och sätt dit det nya locket.. kostar ca 1200kr (Bike Trollhättan) för full effekts lock (4st). Om det är vettigt och köpa en i tyskland??... Det beror på vilken årsmod du går på och hur mycket du är bered och lägga ut!! Upp till 90 tror jag inte man göra så många kulor på.. Men där efter så kan man nog göra en vettig slant om man hittar något i den norra delen.

Lycka till med sökandet.. Längtar på dom nylackade kåporna så man får sätta ihop bettan.... :banana..
 
Last edited:
Tamás T skrev:
Hej alla!

Skulle vilja ha lite info om denna modell av folk som vet något om denna så som skillnader mellan olika år vanliga fel osv. Alla erfarenheter är välkomna och skriv gärna tekniska specifikationer om hojen så som vikt, motor, effekt och prestanda. Jag syftar på modellerna mellan 85-90 och skulle gärna vilja veta vad som skiljer GPZ från GPX??

Tackar för alla bra tips!

Tamás T

Hej!
Jag skulle råda dig till att köpa en ZX-10 eller rent av en ZZR1100. Du får så mycket mer cykel för pengarna. Dessa cyklar står sig helt klart i prestanda till dagens cyklar. ZX-10 kan du nog få från 28000 och uppåt i Sverige.
Jag har haft både GPZ900 och ZX-10. GPZ kändes som en gammal BSA i jämförelse, kanske inte i hanterbarhet, men tekniskt.
// Ergu
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top