Var du tvunget att släppa på sträckaren för att flytta kedjan,
eller var det bara att lyfta över den?
Har du någon slags verkstadshandbok?
Kolla i så fall hur man justerar sträckaren.
Det låter som om det knappt finns någon sträckare alls.

Det brukar även finnas info om hur man avgör om kedjan behöver bytas.
Hur långt har den gått förresten?
Dock!
Eftersom det nu är konstaterat att det med största sannolikhet
är kamkedjan som kuggat över så bör steg 1 vara att lyfta toppen
och kontrollera om ventilerna krökts/skadats.
I värsta fall alla 8, med troligen bara 2 st på en cylinder.
När sedan det krökta ventilskaften skall in i
styrningarna igen kan de eventuellt också ta skada.
De behöver inte se krökta ut, det räcker med någon bråkdels millimeter
för att de inte skall täta mot sätena med sämre komp som följd och
sedan brännas sönder(om det är avgasventilerna) på grund av
bristande värmeavledning till sätena.
Lägg toppen upp ock ner med alla ventiler stängda och häll sedan t-röd
i förbränningsrummen, läcker det är det ett dåligt tecken.

Titta efter ventilmärken i kolvtopparna.
Kolla vad nya ventiler/ny beg topp kostar.
Kolla vad som är fel med kamkedjeriet och eventuellt behöver köpas.
Summera kostnader för delar+packningssats för toppen, är det en bra investering?
Nya ventiler innebär dessutom att man 'bör' byta tätningarna
på ventilskaften och i bland även styrningarna.
(som sedan skall brotschas ut till rätt dimension.)
Eller är det bättre att sälja av liket för säg 1 500:-?

(Och nej, jag inte intresserad ens för 0:-. Tror jag.

)
Finns folk här som är bättre på detta än jag dock,
så rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.
Kan man inte fulräta och sedan slipa in en en krökt ventil?

(Hoppas inte Jörgen läser detta för då får jag b-stryk.

)
Det finns nog tyvärr inga genvägar.
Fast om den inte läcker sprit är det troligen lugnt!

(förutom kamkedjeriet då som måste ordnas.)
/e