Kawasaki Gpz 400 s skurit?

Twinex

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Karlstad
Hoj
YZF-R6 - 03
Hej

Köpte mig en Kawasaki Gpz 400 s som inte ville gå.
Felet var att den inte fick soppa till motorn. Hällde i lite soppa i förgasarslangen och den startade så fint.

Efter detta så låste sig motorn? Lägger jag i 1:an och försöker röra hjulet
så sitter det fast.

vad kan de vara? Har den skurit? eller kan det vara något annat? Svänghjul som kraschat, ramlagret, startmotor som gett sig eller blir det helt annan
symtom?


Mvh
 
Aj då, det där ju låter inte så värst bra. :gnissla

Är det den vita som 'gick 15-20 sekunder och sedan dog'
för ett par tusenlappar eller så på Blocket i veckan i typ Västerås?

Igensatt tankluftning var min teori, lyckade dock undvika att ens ringa. :tummenupp

Vad sa säljare om hojjen?
Provstartades den där?

Annars:
-Hur länge gick den totalt?
-Oljenivå?
-Hur ser oljan ut? Svart/Vit/Annat?
-Hur ser kylvattnet ut? Grönt/Oljigt/Annat?

-Hur stannade den? Tvärstopp eller som om man slog av tändningen?
-Missljud innan/under avstanningen?
-Vad händer om du försöker starta med startmotorn nu?
-Har du försökt att (försiktigt) dra runt motor på högsta växel?
(Det kan vara rätt trögt på ettan. Lättast på sexan!)

Vad gav du för den om man får fråga?

/e

Edit=> Att den inte fick soppa kan också bero på att vacuumbränslekranen spökar, om den nu har en sådan?
(Styrs av vacuum från insuget.) Eller som vanligt bara
skräp i tank-bensin-kran........:rolleyes:
 
Last edited:
Går motorn runt om du skruvar bort tändstiften så har du helt enkelt fått in för mycket bensin i någon cylinder..
 
Aj då, det där ju låter inte så värst bra. :gnissla

Är det den vita som 'gick 15-20 sekunder och sedan dog'
för ett par tusenlappar eller så på Blocket i veckan i typ Västerås?

Igensatt tankluftning var min teori, lyckade dock undvika att ens ringa. :tummenupp

Vad sa säljare om hojjen?
Provstartades den där?

Annars:
-Hur länge gick den totalt?
-Oljenivå?
-Hur ser oljan ut? Svart/Vit/Annat?
-Hur ser kylvattnet ut? Grönt/Oljigt/Annat?

-Hur stannade den? Tvärstopp eller som om man slog av tändningen?
-Missljud innan/under avstanningen?
-Vad händer om du försöker starta med startmotorn nu?
-Har du försökt att (försiktigt) dra runt motor på högsta växel?
(Det kan vara rätt trögt på ettan. Lättast på sexan!)

Vad gav du för den om man får fråga?

/e

Edit=> Att den inte fick soppa kan också bero på att vacuumbränslekranen spökar, om den nu har en sådan?
(Styrs av vacuum från insuget.) Eller som vanligt bara
skräp i tank-bensin-kran........:rolleyes:

Du har så rätt så. De var den :död. Skönt att du hade sådant förnuft att inte ringa.

Jag har ingen mc just nu och vart så sugen efter något att
åka på och kände att detta har jag råd med. Kändes som det
verkligen skulle vara bränsle som den inte fick tillräckligt med.
Stod länge och funderade och hade min kära fru med och
vi tänkte till slut: De måste vara soppa den inte får. Så vi bestämde oss för att ta den och göra ett försök.

Vi provstartade den där. Den starta, gick i ett par sekunder och
sen dog den precis som när den inte får soppa. Den gick aldrig
15 sekunder mer 5 om ja minns rätt. Efter detta ville den inte starta. Utan man fick vänta länge.

Han berättade att han hade köpt den från en kille som skulle ta mc-kort
fast mc:n dog och så blev de inget utan han sålde den i stället.
Han hade bytt tändstift, nålar i den och gjort rent tank och förgasare men sen stannat där. Han tänkte testa att sälja den nu och se om någon ville ta över, och dum som ja var ville jag det. Var det inte någon som var intresserad så skulle han göra i ordning den i vinter.

- Oljenivån var helt okey. Såg inte att de var nå fel på den.
- Kylvattnet tyckte jag också såg bra ut.


- Testade att ha i lite bensin i förgasarslangen. Den starta
och gick längre än hos honom. Upprepade detta och de blev samma
resultat så jag tänkte att de måste vara soppan den inte får genom kranen. Den startar alltså men den dör precis som när den inte får soppa eller när man vrider av tändningen.

Tog ur bensinen, bort med kranen och blåste rent. Men de rinner fortfarande inte ur kranen?

-Jag han inte höra några missljud från motorn.

- Försöker jag starta nu så säger de bara "klick".

- De har jag gjort. Provade även med sista växeln. Lika "stopp" där.

- Gav 4 för den. Men de ångrar man ju skarpt nu.
 
Last edited:
Hej,

Det var jag som sålde hojen. Det här var tråkig läsning.
Jag har lite svårt att tro att den skurit. Har ju gått runt
så fint när jag tittat på den, olja och vatten mm helt ok.

Laddat batteriet ordentligt?
Ta ur tändstiften och kolla, prova dra runt den utan stiften i.

Hoppas det löser sig.

Mvh Per
 
Hej,

Det var jag som sålde hojen. Det här var tråkig läsning.
Jag har lite svårt att tro att den skurit. Har ju gått runt
så fint när jag tittat på den, olja och vatten mm helt ok.

Laddat batteriet ordentligt?
Ta ur tändstiften och kolla, prova dra runt den utan stiften i.

Hoppas det löser sig.

Mvh Per

Hej

Jag har testat det. Stumt :confused:

Kan en kolvring gått av tro?

Känns konstigt om den skurit tycker jag med..

Hur lyfter jag toppen om jag inte kan dra runt motorn och nolla den?
 
Last edited:
Hej

Jag har testat det. Stumt :confused:

Kan en kolvring gått av tro?

Känns konstigt om den skurit tycker jag med..

Hur lyfter jag toppen om jag inte kan dra runt motorn och nolla den?

Provat ta bort locket på v motorkåpa vid statorn och dragit runt på veven? Du fick väl med boken?
 
Provat ta bort locket på v motorkåpa vid statorn och dragit runt på veven? Du fick väl med boken?

Det går att snurra ca ett halvt varv. Sen tar det stopp åt bägge hållen. Åt höger blir kamkedjan slak när det stannar och smäller till.
Någon idé?
 
Last edited:
Du har så rätt så. De var den :död.
Skönt att du hade sådant förnuft att inte ringa.
Gav 4 för den. Men de ångrar man ju skarpt nu.
Inte förnuft, bara strykrädsla. :tuttar
Har redan 6 pågående projekt och en brukshoj.
Skall jag köpa på mig en till måste den verkligen
vara speciell, inte bara billig. :rolleyes:

Ett väldigt oväntat fel tycker jag, svårt att förutsäga.

Det går att snurra ca ett halvt varv. Sen tar det stopp åt bägge hållen. Åt höger blir kamkedjan slak när det stannar och smäller till.
Någon idé?

Kamkedja som kuggat?

Låter onekligen som det. Kanske är kamkedjesträckare 'avslaknad'
av förra eller förrförra ägaren under meckande (eller av sig själv)
och sedan har man glömt att dra åt igen?
(eller hur den nu funkar på den modellen.)

Maximal otur i så fall. :näsblod

Tvärstannade den?
I så fall kan nog ventilerna vara krökta.
Om du har tur kuggade den över (om det nu är kamkedjan) precis
när den stannade och ventilerna kan kanske ha klarat sig. :va

Jag tror att du får öppna och titta under ventilkåpan till att börja med.
Eller förresten börja med kåpan över kamkedjan,
då kan du kolla sträckaren som steg ett.
Slak eller inte? :rolleyes:


HÄR
Finns sprängskisser på motorn.

/e
 
Last edited:
Inte förnuft, bara strykrädsla. :tuttar
Har redan 6 pågående projekt och en brukshoj.
Skall jag köpa på mig en till måste den verkligen
vara speciell, inte bara billig. :rolleyes:

Ett väldigt oväntat fel tycker jag, svårt att förutsäga.





Låter onekligen som det. Kanske är kamkedjesträckare 'avslaknad'
av förra eller förrförra ägaren under meckande (eller av sig själv)
och sedan har man glömt att dra åt igen?
(eller hur den nu funkar på den modellen.)

Maximal otur i så fall. :näsblod

Tvärstannade den?
I så fall kan nog ventilerna vara krökta.
Om du har tur kuggade den över (om det nu är kamkedjan) precis
när den stannade och ventilerna kan kanske ha klarat sig. :va

Jag tror att du får öppna och titta under ventilkåpan till att börja med.
Eller förresten börja med kåpan över kamkedjan,
då kan du kolla sträckaren som steg ett.
Slak eller inte? :rolleyes:


HÄR
Finns sprängskisser på motorn.

/e

Har rivit isär nu och det måste vara kamkedjan.
Testa att lägga om kedjan och det blev mycket bättre. Nu kan ja nästan dra runt motorn ett varv till skillnad från förut.

Men det känns som att kedjan är för lång för den blir slak en stund, och sedan spänd igen. Är detta möjligt? Måste jag byta kedja för att veta eller kan man kolla på något annat sätt? Spänna?
 
Testa att lägga om kedjan och det blev mycket bättre. Nu kan ja nästan dra runt motorn ett varv till skillnad från förut.

Men det känns som att kedjan är för lång för den blir slak en stund, och sedan spänd igen. Är detta möjligt? Måste jag byta kedja för att veta eller kan man kolla på något annat sätt? Spänna?
Var du tvunget att släppa på sträckaren för att flytta kedjan,
eller var det bara att lyfta över den?

Har du någon slags verkstadshandbok?
Kolla i så fall hur man justerar sträckaren.
Det låter som om det knappt finns någon sträckare alls. :crash
Det brukar även finnas info om hur man avgör om kedjan behöver bytas.
Hur långt har den gått förresten?

Dock!
Eftersom det nu är konstaterat att det med största sannolikhet
är kamkedjan som kuggat över så bör steg 1 vara att lyfta toppen
och kontrollera om ventilerna krökts/skadats.

I värsta fall alla 8, med troligen bara 2 st på en cylinder.
När sedan det krökta ventilskaften skall in i
styrningarna igen kan de eventuellt också ta skada.

De behöver inte se krökta ut, det räcker med någon bråkdels millimeter
för att de inte skall täta mot sätena med sämre komp som följd och
sedan brännas sönder(om det är avgasventilerna) på grund av
bristande värmeavledning till sätena.

Lägg toppen upp ock ner med alla ventiler stängda och häll sedan t-röd
i förbränningsrummen, läcker det är det ett dåligt tecken. :rolleyes:
Titta efter ventilmärken i kolvtopparna.

Kolla vad nya ventiler/ny beg topp kostar.
Kolla vad som är fel med kamkedjeriet och eventuellt behöver köpas.

Summera kostnader för delar+packningssats för toppen, är det en bra investering?

Nya ventiler innebär dessutom att man 'bör' byta tätningarna
på ventilskaften och i bland även styrningarna.
(som sedan skall brotschas ut till rätt dimension.)

Eller är det bättre att sälja av liket för säg 1 500:-? :va
(Och nej, jag inte intresserad ens för 0:-. Tror jag. :rolleyes:)

Finns folk här som är bättre på detta än jag dock,
så rätta mig gärna om jag är ute och cyklar. :rolleyes:

Kan man inte fulräta och sedan slipa in en en krökt ventil? :rodnar
(Hoppas inte Jörgen läser detta för då får jag b-stryk. :fatta!)
Det finns nog tyvärr inga genvägar.

Fast om den inte läcker sprit är det troligen lugnt! :tummenupp
(förutom kamkedjeriet då som måste ordnas.)

/e
 
Last edited:
Var du tvunget att släppa på sträckaren för att flytta kedjan,
eller var det bara att lyfta över den?

Har du någon slags verkstadshandbok?
Kolla i så fall hur man justerar sträckaren.
Det låter som om det knappt finns någon sträckare alls. :crash
Det brukar även finnas info om hur man avgör om kedjan behöver bytas.
Hur långt har den gått förresten?

Dock!
Eftersom det nu är konstaterat att det med största sannolikhet
är kamkedjan som kuggat över så bör steg 1 vara att lyfta toppen
och kontrollera om ventilerna krökts/skadats.

I värsta fall alla 8, med troligen bara 2 st på en cylinder.
När sedan det krökta ventilskaften skall in i
styrningarna igen kan de eventuellt också ta skada.

De behöver inte se krökta ut, det räcker med någon bråkdels millimeter
för att de inte skall täta mot sätena med sämre komp som följd och
sedan brännas sönder(om det är avgasventilerna) på grund av
bristande värmeavledning till sätena.

Lägg toppen upp ock ner med alla ventiler stängda och häll sedan t-röd
i förbränningsrummen, läcker det är det ett dåligt tecken. :rolleyes:
Titta efter ventilmärken i kolvtopparna.

Kolla vad nya ventiler/ny beg topp kostar.
Kolla vad som är fel med kamkedjeriet och eventuellt behöver köpas.

Summera kostnader för delar+packningssats för toppen, är det en bra investering?

Nya ventiler innebär dessutom att man 'bör' byta tätningarna
på ventilskaften och i bland även styrningarna.
(som sedan skall brotschas ut till rätt dimension.)

Eller är det bättre att sälja av liket för säg 1 500:-? :va
(Och nej, jag inte intresserad ens för 0:-. Tror jag. :rolleyes:)

Finns folk här som är bättre på detta än jag dock,
så rätta mig gärna om jag är ute och cyklar. :rolleyes:

Kan man inte fulräta och sedan slipa in en en krökt ventil? :rodnar
(Hoppas inte Jörgen läser detta för då får jag b-stryk. :fatta!)
Det finns nog tyvärr inga genvägar.

Fast om den inte läcker sprit är det troligen lugnt! :tummenupp
(förutom kamkedjeriet då som måste ordnas.)

/e


Kamkedjan är sträckt nu, men det går fortfarande inte vrida motorn ett helt varv. Kommer ca 75% sen tar det stopp.
Kan man märka att ventilerna är brända genom att man inte kan vrida helt runt? Eller varför går inte det?
Jag har verkstadshanboken.
Den har gått ca 5400

Tack för att du tar dig tiden att hjälpa mig..
 
Kamkedjan är sträckt nu, men det går fortfarande inte vrida motorn ett helt varv. Kommer ca 75% sen tar det stopp.
Kan man märka att ventilerna är brända genom att man inte kan vrida helt runt? Eller varför går inte det?
Jag har verkstadshanboken.
Den har gått ca 5400

Tack för att du tar dig tiden att hjälpa mig..

Att den fortfarande inte går runt tyder på att någon av
kammarna fortfarande inte står rätt.

Spelar dock mindre roll eftersom man i och med
att ventilerna med största sannolikhet redan gått i
kolvtopparna ändå bör lyfta toppen och kontrollera dessa.

Sedan får du ställa kammarna rätt igen vid montage.

Ventilerna bränns först när man kör med sneda ventiler(eller för litet spel.)
Tar en eller många mil beroende på körstil och hur sneda de är.

Så, om ingen annan har några andra idéer
är nog nästa steg att ta av toppen och kika lite.
(Eller lägga in en annons på Blocket. :( )

Tack för att du tar dig tiden att hjälpa mig..

Hä e lugnt! :krama

/e
 
Att den fortfarande inte går runt tyder på att någon av
kammarna fortfarande inte står rätt.

Spelar dock mindre roll eftersom man i och med
att ventilerna med största sannolikhet redan gått i
kolvtopparna ändå bör lyfta toppen och kontrollera dessa.

Sedan får du ställa kammarna rätt igen vid montage.

Ventilerna bränns först när man kör med sneda ventiler(eller för litet spel.)
Tar en eller många mil beroende på körstil och hur sneda de är.

Så, om ingen annan har några andra idéer
är nog nästa steg att ta av toppen och kika lite.
(Eller lägga in en annons på Blocket. :( )



Hä e lugnt! :krama

/e

Har serviceboken för Gpz 500. Tror du kamkedjans inställningar är detsamma för gpz 400?
 
Har serviceboken för Gpz 500. Tror du kamkedjans inställningar är detsamma för gpz 400?

Ingen aning.
Det är väl samma grundmotor,
men jag skulle inte våga chansa. :gnissla

Du vägrar alltså att lyfta toppen? :7peta

Om du får ordning på kammarna så skulle du i och för sig
kunna göra ett komptest för att se om ventilerna sluter tätt? :va

Undrar om det räcker? Finns det inget proffs som läser här och
kan komma in och slå mig på fingrarna om jag svamlar? :tungan

/e
 
Ingen aning.
Det är väl samma grundmotor,
men jag skulle inte våga chansa. :gnissla

Du vägrar alltså att lyfta toppen? :7peta

Om du får ordning på kammarna så skulle du i och för sig
kunna göra ett komptest för att se om ventilerna sluter tätt? :va

Undrar om det räcker? Finns det inget proffs som läser här och
kan komma in och slå mig på fingrarna om jag svamlar? :tungan

/e

Nej nej. Jag har lyft allt. Men när jag satt tillbaks allt så får ja inte runt hela motorn vilket innebär att kammarna står något fel?

Så då funderade jag på om det är annorlunda till 500 eftersom det är den boken jag har. Eller om jag misstolkat det hela och satt det fel? '

Där är det skon klämmer :tungan
 
Ganska säker på att det bara är kubik som skiljer 400 och 500:an.
Kolla så att ingen magnet lossnat från statorn och blockerar?
 
Ganska säker på att det bara är kubik som skiljer 400 och 500:an.
Precis. Bör ju vara samma som på alla dubbelkamsmotorer:
1: Ställ primärdrev och de båda kamdreven med sina märken
i rätt positioner och häng sedan på kedja/rem.

2: Vrid motorn exakt 2 varv och kolla att alla 3 drev ligger rätt mot
sina märken.

3: Ok?

4: Om ja, Korka upp champagnen!
(Eller vaska den om du tänkt ut och köra.:rolleyes:)

Kolla så att ingen magnet lossnat från statorn och blockerar?
Det är ju också en möjlighet.
Eller att något kukat ur på växellådans primärsida?

Spännande följetong för en som varken har tv eller tidningar. :D

/e
 
GPZ 400 till salu

Tjena! Trist att höra att motorn inte går runt.
Jag har en vit GPZ 400 s 1988 i gott skick till salu. Jag har ägt den sen 1999 och den funkar perfekt.
Finns i göteborg för provkörning.

Är du intresserad skicka ett mail till ole.peter.johansson@gmail.com
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top