Kawasaki GPX 600r -88 svår att starta, men går bra sen skumt??

silverpilen740

Kör inte sporthoj för skoj skull /200+
Gick med
4 May 2004
Hoj
GSXR-1000 K6
Hej, börjar bli lite trött på hojen nu, och önskar hjälp av de lärda.
Följade har hänt. Mc gick förra året ganska bra, men har hela tiden varit lite svårstartad. Förra året tvärdog den efter en stunds körning, gärna hådare. Visade sig att jag behövade byta bensinfiltret. Passade även på att undersöka tanken som såg okej ut jag mins, har för mig att öppna bensinkranen, men att det inte rann ur den, något slags skydd?

I alla fall, så är problemet samma i år som förra året, dvs. att den är svår att starta. Batteriet, är bytt och är i bra form. det som händer är förljande: går ut till kall cykel i garaget. Staratar upp med max chock, den startar oftast ganska omgående. Dock varvar den ju upp en hel del med max chock 5000varv, så jag drar ner chocken till ca 2000-3000 varv. där kan den gå i ca 1 minut för att sedan tvär dö. Oftast går den igång nu igen efter 30 varv på startmotorn.. och samma visa igen fast nu kanske endast 30 sekunder... 3:dje gången den dör så kan den vägra starta, det blir 50 varv på startmotorn och ibland kan den komma igång en liten stund för att sedan vara helt död och batteriet börjar ta slut.

Om jag från början hade låtit den stå med max chock på 5000 varv så hade den inte dött, utan då hade den blivit varm som den skall.

Nu till det märkliga.. hojen står på stödet och jag går dit och testar starta igen efter ca 30 minuter. då funkar den, och den dör inte utan håller sig. När väl hojen är varm, så fungerar den som en klocka. Den går som den skall och den startar direkt.

Har lurat på tändstiften??

några idéer?
OBS: den har gått 3000 eller om det var 6000 mil =) (nyss köpt den)

tack på förhand mvh Mikael

Ingen som kan? Lite mer info kanske hjälper?
Var hojen sått i 2v... kommer dit testar starta, samma som innan dvs. start inte dirkekt utan kansek efter 10-20 varv på starten. Sen drar jag ner chocken till 2-3000 varv och kan ligga där kanske 30 sekunder. Sen tvär dör. Testar starta igen och efter 10varv ca. så går den igång och samma sak händer eller ev. lite kortare tid 10-20 sekunder. 3dje gången vrider jag kanske 30varv på starten utan att den vill starta. Lämnar hojen i kanske 1-3h och testar sen. Då går den igång på kanske 7starten. och kan sen ligga kvar på 2-3000varv och bete sig normalt igen. Tar då och kör en runda. Efter 700m dör den den plötsligt kör rätt sakta, men minns inte riktigt om jag slarvade lite med choken eller inte, den kommer igång igen rätt fort i alla fall, vill minas jag använder farten som jag hade till att liksom rulla igång den. Sen går den som en klocka och jag en längre bit ganska hårt.... (1,5mil) allt normalt. Parkerar sedan cykeln i garaget. Dagen efter testar jag starta för skoj skull, nu går den igång direkt! första starten...
och funkar sedan normalt (står och gasar en stund i garaget).
vet dock ej nu om detta bara var tur eller om hojen lagade sig efter att ha fått gå ordentligt varm? 6000mil var det på mätaren.

Alla tips välkommnas =)

Om felet återkommer, kolla soppakranen. Har den automatisk vacuumkran, så prova att köra på läge PRI. Då förbikopplas vacuumklockan och kranen står öppen hela tiden. Funkar hojen då så vet du att det är ngt fel på vacuummekanismen. Du kan prova funktionen på automatfunktionen genom att suga i vacuumslangen med munnen. Kolla även att tankluftningen funkar som den ska, funkar hojen felfritt om du kör med öppet tanklock, ja då är det fel på tankavluftningen.

Ingen som kan? Lite mer info kanske hjälper?
Var hojen sått i 2v... kommer dit testar starta, samma som innan dvs. start inte dirkekt utan kansek efter 10-20 varv på starten. Sen drar jag ner chocken till 2-3000 varv och kan ligga där kanske 30 sekunder. Sen tvär dör. Testar starta igen och efter 10varv ca. så går den igång och samma sak händer eller ev. lite kortare tid 10-20 sekunder. 3dje gången vrider jag kanske 30varv på starten utan att den vill starta. Lämnar hojen i kanske 1-3h och testar sen. Då går den igång på kanske 7starten. och kan sen ligga kvar på 2-3000varv och bete sig normalt igen. Tar då och kör en runda. Efter 700m dör den den plötsligt kör rätt sakta, men minns inte riktigt om jag slarvade lite med choken eller inte, den kommer igång igen rätt fort i alla fall, vill minas jag använder farten som jag hade till att liksom rulla igång den. Sen går den som en klocka och jag en längre bit ganska hårt.... (1,5mil) allt normalt. Parkerar sedan cykeln i garaget. Dagen efter testar jag starta för skoj skull, nu går den igång direkt! första starten...
och funkar sedan normalt (står och gasar en stund i garaget).
vet dock ej nu om detta bara var tur eller om hojen lagade sig efter att ha fått gå ordentligt varm? 6000mil var det på mätaren.

Alla tips välkommnas =)

Last edited:
för mig lät det som du hade skit i fuggarna som nu har rensats på nåt vis.

låt den bliv arm och ut och kör utav hel... brukar faktist funka för dom flesta....hjälpt mig många gånger och samtidigt mkt roligt.:yoparty

Äntligen lite svar och saker att testa =)
Skall ut och testa strax... men tänkte meddela följade igen....
Var förut ute och skulle test starta igen (stått i 3v nu).
Det som hände var lite av det vanliga, Den startade först nästan direkt 2 startvarvet typ. Sedan gick den på normal chock (2-3000varv) i ca 10 sekunder, tvärdog som vanligt och gick itne att få igång sen (testade vara ca 30 varv på starten eller så..) inte en tändning.

Men som sagt skall testa PRI läge och öppna tanklocket.. (Hör kört med kranen i RES läge (för att utesluta allt med soppa).

nepp.. det är nog inte bytt på ett tag, försökte hitta det, men fann inget för ett par årsen =)
Men om det är dåligt så verker det väl konstigt att den ibland funkar klockrent och framförallt att den går som en klockan är den är varm? startar direkt maxar 240 osv...

Stift ? Blöta ? Jämn färg på dem ? Gnista likartad på alla ?

Bytt filter sa du ? Kan ha dragit in skit i fuggarna.

Ventiler är inte nämnt, det kan göra den svårstartad. Nyss köpt den, har gått ett par mil, har du kollat spelet ?

Jag hade börjat med o kolla stift före och efter startförsök.

Kikat på ventiler steg 2, bägge e saker du bör göra med en ny cykel.

nepp.. det är nog inte bytt på ett tag, försökte hitta det, men fann inget för ett par årsen =)
Men om det är dåligt så verker det väl konstigt att den ibland funkar klockrent och framförallt att den går som en klockan är den är varm? startar direkt maxar 240 osv...

Ventilerna brukar tyvärr gå ner sig på GPZ/GPX600R annars kan det va membranen i förgasarna men jag gissar på det första tyvärr :/

Skippa tanken på membranen i nuläget, kommer då det är dax att öppna o kolla om det är rent i fuggarna.

Undersök / byt stift samt mät upp ventilspel. Vet inte hur det är på gpx, gpz har ju skruvjustrering, de är plättlätt o få till på dem.

Om jag från början hade låtit den stå med max chock på 5000 varv så hade den inte dött, utan då hade den blivit varm som den skall.

Nu till det märkliga.. hojen står på stödet och jag går dit och testar starta igen efter ca 30 minuter. då funkar den, och den dör inte utan håller sig. När väl hojen är varm, så fungerar den som en klocka. Den går som den skall och den startar direkt.

Låter ju för mig som att den inte får tillräckligt med bensin
1)när motorn är kall
och
2)du inte kör med max choke
3)Det positiva är att när motorn är varm inga problem med normal "låg" tom gång eller när du kör hojen.
3 betyder för mig att luftfilter, tändning, tändstift och bensintillförsel från tank till förgasare OK, strular inte.
(du har väl förgasare? och inte insprutning för då håller jag på och gör bort mig :va)

Min slutsats skit i förgasarna. Sitter tomgångsnålarna på plats (om det finns sådana)? Rätt inställning på nålarna?
Dvs förgasarrengöring. Finns det avtappningskruvar på flottörhusen hade det varit det första jag testat med. Så det inte står vatten i förgasarna.
Eller kan sprickor i gummit förgasare till motor göra att motorn suger tjyvluft som ger problem med kall motor?

Äntligen lite svar och saker att testa =)
Skall ut och testa strax... men tänkte meddela följade igen....
Var förut ute och skulle test starta igen (stått i 3v nu).
Det som hände var lite av det vanliga, Den startade först nästan direkt 2 startvarvet typ. Sedan gick den på normal chock (2-3000varv) i ca 10 sekunder, tvärdog som vanligt och gick itne att få igång sen (testade vara ca 30 varv på starten eller så..) inte en tändning.

Men som sagt skall testa PRI läge och öppna tanklocket.. (Hör kört med kranen i RES läge (för att utesluta allt med soppa).

Din hoj har inget PRI-läge då det inte är en vakumkran, utan en vanlig och då är det ON eller RES som gäller. Det du kan göra är att lossa bensinslangen ifrån förgasarna och kolla bensinflödet, det ska rinna jämt och fint både på ON och på RES. Gör det inte det utan strålen går hackigt eller väldigt svagt, töm tanken, skruva av kranen och gör rent det inbyggda filtret.

Tack för alla svar, skall börja felsöka mer när tid ges (den står på sommar ställe) så är inte där för jämnan och nu gick tiden åt till att fixa med Grålle traktor =)

Men skall börja med kranen (mins dock jag varit på den en gång och då vill jag minnas att den inte rann, utan droppa eller var hel stopp....
Dock är det väl märkligt att den går så bra när den är varm?
kan stå på tomgång hur länge som helst osv...

Tror till 99% säkerhet att den har förgasare... =)

Hej nu är jag igång igen =) Har nu tagit av tanken och testat bensinkranen... det kommer inte en droppe ur den varken på RES eller ON.

Kan detta vara något? Undrar också om det finns någon slags bränslepump på den som kanske är trasig?? Det finns 2 slangar på kranen den ena är tjockare och leder till bensinfiltret, den andra är liten och sitter rakt ner från kranen och leder till förgasarna (inärheten av chockspjället..)

Tänkte senare testa med tryckluft bakvägen för att få rent kranen.... För det skall väl rinna??

Hej nu är jag igång igen =) Har nu tagit av tanken och testat bensinkranen... det kommer inte en droppe ur den varken på RES eller ON.

Kan detta vara något? Undrar också om det finns någon slags bränslepump på den som kanske är trasig?? Det finns 2 slangar på kranen den ena är tjockare och leder till bensinfiltret, den andra är liten och sitter rakt ner från kranen och leder till förgasarna (inärheten av chockspjället..)

Tänkte senare testa med tryckluft bakvägen för att få rent kranen.... För det skall väl rinna??

Går det en slang från kran till förgasare så låter det onekligen som den är vacuumstyrd och då ska det bara rinna när det är undertryck i lilla slangen. Fast nu skrevs det ova att modellen inte ska ha vacuum styrd kran... :va

Börjar det rinna från kranen om du tar loss lilla slangen från förgasaren och på valfritt sätt fixar undertryck i den (t.ex. suger)

Res och On-läget är vacumstyrt via den smalare slangen, när det blir sug i den så ska kranen öppna. Om du har ett läge märkt Pri så är detta läget som inte är styrt utan då ska det rinna oavsett vacum. OBS: lämna aldrig cykeln på Pri-läget utan det ska bara användas vid test och fyllning av tomma flottörhus.

Prova att lossa kranen från tanken och kolla om filtret är skitigt.

Kan du ta lite bilder av kranen så får jag se om det är samma som på GPZ:an, finns ett litet knep som man kan prova.

Last edited:

Troligtvis fungerar en slang som bensinslang och den andra som avluftningsslang som ansluts med slangarna över luftburken. Har för mig att det gick som till ett litet rörsystem med flera avluftningsslangar.

Vet att när jag tömde min gamla GPX:s tank så var det inga problem med att få stråle.

Skulle det vara en vakumkran som många svamlar om skulle du ej ha ett OFF-läge, vad ska man med ett OFF-läge till när bensinen slutar så fort man stängt av hojen?? En vakumkran brukar ha ON, RES och PRI alternativt en skruv som öppnar kranen om PRI ej finns. En vanlig kran däremot brukar ha lägena OFF, ON och RES.

GPX:en har ej samma kran som GPZ-modellerna, även om GPZ600 är GPX600:ans föregångare.

Nu, är det lite spännande tycker vi börjar nämra oss en lösnig.
Följande har testats.
Sög i slangen som ni sa, funkade jätte bra, behövde knappt suga något förrän det började forsa ut bensin både i ON och RES läge på kranen.

Passade på att ta några bilder på förgasare / slangar + beninkran.

Vad jag börjar misstänka är fel, är att det blir fördåligt sug från förgasarna... alt. att slagen är för lång?? om man tittar på bilderna rätt så kan man följa slangen.. men den går i alla fall från förgasarna till batteriet (ca 35cm lång) vid batteriet sitter en rak-koppling en slags hylsa för att skarva vidare kabeln... denna går sedan i en sväng tillbaka till botten på bensinkranen ca 30cm dvs. slagen är nästan 75cm lång och avstaåndet från förgasaren till kran är ca 10cm så frågan är om någon kopplat fel varför är det skarvat osv? Kan detta vara felet eller har ni några andra tips??

Man kan även se ett T-kors bland slangarna ovanför batteriet (på en av bilderna) den ena slagnen går till ett lock som sitter på tanken över bensinmätaren (antaglien för att skydda mot kondens eller nått)... sedan går den rätt ut under cyklen... Det går även en liten slang från änden på tanken till detta T-kors antar att detta är tank luftnignen eller nått...

Ber om ursäkt för alla stavnigs fel m.m. men sitter lite bakfull och försöker få ut all information på så kort tid som möjligt så ni skall hinna ge något mer tips innan dagen tar slut :Bugar

Bifogat

• IMG_6371.jpg
    IMG_6371.jpg
    243.2 KB · Visningar: 534
  • IMG_6370.jpg
    IMG_6370.jpg
    218.4 KB · Visningar: 350
  • IMG_6367.jpg
    IMG_6367.jpg
    241.5 KB · Visningar: 235
Nu, är det lite spännande tycker vi börjar nämra oss en lösnig.
Följande har testats.
Sög i slangen som ni sa, funkade jätte bra, behövde knappt suga något förrän det började forsa ut bensin både i ON och RES läge på kranen.

Nog tycker jag att det där ser ut som en vacumkran (och det är vad microfishen för ZX600C1 säger också) och den verkar fungera som den ska.

Passade på att ta några bilder på förgasare / slangar + beninkran.

Tackar, kranen är lik GPZ:ans men det jag var ute efter var att se om anslutningen för vacumslangen är gjuten eller skruvad. Om den var skruvad så har Kawasaki ibland satt en backventil i anslutningen (som inte finns beskriven eller finns med på microfish) som kan ställa till lite problem. Din ser gjuten ut så troligtvis finns ingen backventil.

Vad jag börjar misstänka är fel, är att det blir fördåligt sug från förgasarna... alt. att slagen är för lång?? om man tittar på bilderna rätt så kan man följa slangen.. men den går i alla fall från förgasarna till batteriet (ca 35cm lång) vid batteriet sitter en rak-koppling en slags hylsa för att skarva vidare kabeln... denna går sedan i en sväng tillbaka till botten på bensinkranen ca 30cm dvs. slagen är nästan 75cm lång och avstaåndet från förgasaren till kran är ca 10cm så frågan är om någon kopplat fel varför är det skarvat osv? Kan detta vara felet eller har ni några andra tips??

Ser att det sitter ett bensinfilter på slangen, jag har provat med ett sådant filter på min GPZ och det fungerade inte. Det jag kom fram till var att den typen av filter är för tät om man inte har pump.

Det ska finnas ett filter i tanken som sitter på kranen så jag skulle rekommendera att lossa kranen och kontrollera/rengöra kranfiltret och ta bort slangfiltret.

Se till att inte bränsleslangen viker sig och kolla att vacumslangen är i bra skick så den inte suger luft via någon spricka.

Längden på slangen borde inte göra någon skillnad men en kortare slang brukar ha lättare att vika sig om man inte är försiktig.

Man kan även se ett T-kors bland slangarna ovanför batteriet (på en av bilderna) den ena slagnen går till ett lock som sitter på tanken över bensinmätaren (antaglien för att skydda mot kondens eller nått)... sedan går den rätt ut under cyklen... Det går även en liten slang från änden på tanken till detta T-kors antar att detta är tank luftnignen eller nått...

Slangen från bensingivaren är för om givaren läcker så ska bensinen inte rinna på motorn och ev. antändas utan leds ut under cykeln.
Slangen från tanken kan vara luftningen men kan annars vara avrinning av vatten från tanklocket.

Kolla att avluftningen är fri hela vägen.

Ber om ursäkt för alla stavnigs fel m.m. men sitter lite bakfull och försöker få ut all information på så kort tid som möjligt så ni skall hinna ge något mer tips innan dagen tar slut :Bugar

Har du kollat ventilspelet ännu? Om inte så gör det.

Misstänker du dåligt vacum kan du prova att ansluta en slang på bensinkranen som går till en dunk eller dyligt, låta vacumslangen sitta som den ska och starta. Cykeln borde gå några sekunder på bränslet i flottörhusen och då ser du om kranen öppnar eller inte.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...