Kawasaki ER6n-07 med rycking gång på lågt varv.

Osannda

before rigor mortis
Gick med
26 Jul 2010
Hoj
Kawasaki er6-n -07
Jag kan inget om hojar, motorer eller el.
Men verkstan (märkesverkstan ava) hittar inte felet. Kawas huvudkotors egna förslag gjorde ingen skillnad.

Jag börjar tappa modet för jag vågar snart inte köra med hojen längre trotts att dom lovar att det inte är nått farligt.
Den är så pass ryckig att jag är rädd för att tappa balansen i en kurva för att jag felbedömt vilken växel jag har.

inga garantier gäller längre och jag har inte råd att låta killarna spendera hur mycket tid som helst med att felsöka på hojen.

första tanken var att det var batteriet som inte laddade.
det fixades och uteslöts.
nästa sak som kollades var nån lite svart el box eller dyl.

sedan bytes det ut nån del under till inte heller det hjälpte.

Idag har en varit uppe på bänken och då fick jag samtalet att inte detta heller gav något svar.

Jag känner mig smått uppgiven och lite utsatt i den här djungeln.
Är det så här den skall gå så kommer 1,5 års slit för att få kortet (som jag inte ens haft i en månad än) förgäves för att hojen inte funkar.

Hojen är i övrigt i super bra skick, nyservad och inte en skråma på den, gått ca 700 mil.
jag är tredje ägare andra var en bilhandlare.

finns det nån hjälp att få eller är det bara till att sätta sig i bilen resten av sommaren??

humm, låter mkt märkligt.:confused:
Jag hade en 07 innan å den gick också lite ryckigt vid låga varv, men inte så farligt som din verka göra. Är den något extra lull-lull (läs: slip-on, annat luftfilter m.m) som är påsatt? Har för mig att kawasaki hade problem med upphängingen till motorn, men då var det mkt vibrationer...

Byt annars till en 09/10:D vibrerar mindre. har gummiupphäning...

Vad gav bänkningen inte för svar? Visade dynografen inget konstigt (bränslevärden) eller kunde dom bara inte förklara varför den gick ryckigt? Gick den ryckigt öht vid bänkningen?

Ju mer information du kommer med desto lättare är det att vara behjälplig.

Vid vilket varvtal går den ryckigt och på vilken växel?

Last edited:
humm, låter mkt märkligt.:confused:
Jag hade en 07 innan å den gick också lite ryckigt vid låga varv, men inte så farligt som din verka göra.…

Inget lull - vad jag vet i alla fall.

Jag trodde först att det var jag som körde dåligt men killen på verkstan som kört många er6er sa att det verkligen var märkbart på min. dvs till och med han reagerade på hur den uppförde sig

Vad gav bänkningen inte för svar? Visade dynografen inget konstigt (bränslevärden) eller kunde dom bara inte förklara varför den gick ryckigt? Gick den ryckigt öht vid bänkningen?

Ju mer information du kommer med desto lättare är det att vara behjälplig.

Vid vilket varvtal går den ryckigt och på vilken växel?

Jag fick bara ett medelande på telefonsvararen om att dom inte hittat nått under dagens felsökning - så jag vet tyvärr inte än vad bänken gav för svar.

den är väldigt ryckig på låga varv - desto lägre hastighet desto värre.

Men annat än så så kan den bli det lite när den själv vill ibland i 85 på motorväg krin 4000 varv
runt 50 på 3500 varv.

det jag har märkt som jag tycker är konstigt är att om man pressat motorn ett litet tag så går den lite snällare en stund.

men det kan oxå vara något jag har fått för mig

Last edited:
Nu låter det iof som din rycker mer än vanligt. Men prova hur det går när du ligger över 5000 i varv..
Iaf så funkar det bättre för mig..

Låg också väldigt lågt i varv förr, men har nu lärt mig att varva ut lite mer och det känns som att hojen nu går betydligt bättre än tidigare. :)

Det Hoke länkade till verkade dock väldigt intressant och kan säkerligen vara något som gör det hela aningen bättre..
Står även där att fenomenet händer under 5000 rpm... Så det är bara att gazza.. :D

Be verkstaden att höja tomgången. Har ett svagt minne att de gjorde det med min, så gick bågen lite bättre iaf

Nya tändspolar (?) löste problemen nu är det bara den vanliga ryckigheten kvar och den kan jag leva med.

Får se om nån vecka om det blir läge att kolla på det där med vacumsensorn:-)

Som killarna på verkstan för övrigt tyckte var en sjukt bra ide

Tack

Hej
Hade samma problem, det var inget kul att ligga mellan 2500-4500 rpm.
Läste och gjorde modifieringen enligt länken http://shanetp.110mb.com/IAP Vacuum Hose Mod.pdf.
Fick den inte att gå så mycket mjukare, provade då att på skoj strypa ordinarie vacumslang så bara den nya från det andra insuget gick till vakumsensorn.
Bingo, nu gick den hur bra som helst.
Har nu för finat modifieringen med en T "ventil" (Sån man har till akvarium, för att reglera luftmängden till syresten och vattenrenare) 10 kr på Hornbach. Köpte 4 mm slangen på OK.
Det enklaste sättet är att testa och flytta över vacumslangen från vänstra insuget till det högra. Går att komma åt utan att plocka bort tank m.m.
Lång tång eller Precisionstång Biltema

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...