kawasaki er6

Arianahm

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Ort
Linköping
Hoj
honda cb 400 n
Hej,

Jag är lite nyfiken på kawaski er6-n. Är det någon som har erfarenhet av er6:an?

Finns det några svagheter på hojen? Har den haft några barnsjukdomar? Kvalitetsproblem eller dylikt?

Hur är den att köra långa sträckor med?


Mvh

Amir
 
Kan va läge att ägna helgen åt ER6-tråden här på SH........

//cage
 
Vad tror du tråden är till för?
Sökfunktionen är kanske inte bäst i världen men ER-6 tråden går inte att missa.
 
Jag har haft en i två år och var kanonnöjd, den är väldigt rolig att köra och på kurvig väg eller bana så har man väldigt kul oavsett vilka man kör med. Det är bara på snabb motorväg som den är lite trött (den gör ungefär 220 på mätaren) i de övre farterna. Jag hade en N så den körningen var väl inte så kul ändå men med F så är det inget problem med vinden.

Billig ny, väldigt billig försäkring hos Bilsport & MC Specialförsäkringar som Kawasaki har samarbete med.

Mest sålda hoj i Sverige och Europa två år i rad och en av de aktivaste trådarna på SH.

Köp! :tummenupp
 
Sammanfattning: Den är bättre på alla punkter jämfört med din CB 400.
De flesta verkar nöjda med sina och betonar att det är en vettig cykel för vettiga pengar.
 
Svarhet o svaghet. 72 hk kan upplevas som en svaghet liksom chassi och avsaknad av cremé de la cremé. Sett till prislappen och vad man är van vid sedan tidigare verkar det vara en bra hoj. Billig att äga avseende försäkring och inköp. Hänvisar till Er-6 tråden. Där finns allt du behöver veta.
 
så det finns inga barnsjukdomar eller svagheter p ER-6:an?

Nej, den är inte känd för något särskilt fel om det är det du menar.

Svarhet o svaghet. 72 hk kan upplevas som en svaghet liksom chassi och avsaknad av cremé de la cremé.

Vad har du upplevt för svagheter med chassit? Jag har kört min på Sviestad, Gotland Ring och Nürburgring och bara upptäckt glädjeämnen. När man pressar den är den lite mjuk i fjädringen för mig som normalviktig så det kan den säkert vara i moderata farter också om man är tyngre, det är ju dåligt med justeringsmöjligheter.
 
Last edited:
er6

Jag har bland annat läst att vissa har haft problem med att insprutningslampan lyst och svårigheter med att starta vid kall väder och att att insprutningen inte varit rätt avstämd på låga varv. Är det något som enstaka exemplar drabbats av ?
 
Tejpa över den lampan, kör på sommaren och gasa ordentligt så verkar det ju inte vara några problem.

Jag har legat bakom en på Gelleråsen ett par varv, den gick undan, verkar vara en trevlig hoj. (Han parkerade iofs i en sandlåda efter ett tag, men det var nog inte hojens fel...)
 
Jag har bland annat läst att vissa har haft problem med att insprutningslampan lyst och svårigheter med att starta vid kall väder och att att insprutningen inte varit rätt avstämd på låga varv. Är det något som enstaka exemplar drabbats av ?

Det där med FI-lampan kan du hitta om vilken hoj som helst om du letar efter det då alla moderna hojar använder den lampan till allehanda elektroniska problem. Det räcker t ex att byta till slipon och inte koppla in lambdasonden.

Kallstartsproblem har jag aldrig hört någon nämna alls, jag sålde min härom veckan och köparen skulle köra den i snöblandat regn hem och den spann igång hur glatt som helst. Gissningsvis beror problem att starta i kallt väder på att de laddat batteriet dåligt eller inte alls över vintern.

Jag tycker insprutningen är lika mjuk som någon annan hoj, bättre än flera andra jag kört. Den kan också bli sämre av att lambdasonden inte är monterad eller helt enkelt av att ett slipon ger ökat flöde utan justering av bränsleblandningen. Man ska också ha i åtanke att tillverkarna har lite konstiga mappar för att klara avgas- och ljudkrav.
 
omdrevning!

Drevade om min hojj med 3 kuggar mer bak och 1 kugg mindre fram =).. nu går den hur lätt som helst upp på bakhjulet!.. ett tips för dem som gillar att köra på ett hjul =):yoparty
 
Kan någon tala om för mig vad 100, 600, 1200 mila servicen kostar?

Mvh

Amir

1000, 1000 och 1000 kr. 600-mila är bara en bromskontroll egentligen men de flesta gör ett olje/filterbyte samtidigt så då kostar den som de andra två. ER6 är mycket billig att serva då det är första Kawan med 4200 mil mellan ventilkontrollerna.

Vill du ha exakta priser så kan du kolla med Beviks som är närmaste auktoriserade verkstad.
 
FI-lampan kunde på tidiga modeller lysa om man körde lite längre när det var kallt ute. Jag bytte min på garantin.
 
Jag är kalasnöjd med min. Tycker bara att den svarta färgen repas lätt och sen alu detaljer där man har fötterna slits väldigt snabbt. Motormässigt och vlåde inga problem. Har en polare som körde sin runt europa förra sommaren och gjorde ca 2600 mil med den på mindre än ett år och inga som helst problem och då snackar vi den första modellen som dök upp dvs 06. Han e skitnöjd med den, rullar väl säkert 2000 mil i år med. Köp och var nöjd :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top