Kawasaki er5, a2 2013 med 37kw?

Yamaha 1991

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki kanske?
Tja!

Har tänkt att inom en snar framtid ta mc kort och tänkt skaffa mig en kawasaki er5. Är 21 år så den nya lagen 2013 kommer ju göra så att jag måste ta ett a2 kort med 35kw som begränsning.

Min fråga är vad som händer om hojen har +2 extra kw, då er 5an har 37kw? Måste den strypas ner eller vad gör man?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Så du har konstaterat att gränsen är 35 kW och denna hojen har 37 kW och undrar om 37 är mer än 35?:va

Ja, du måste på något sätt få papper på att den är på max 35 kW (jag antar att den klarar effekt/vikt-gränsen), annars kör du ett fordon som du inte har behörighet för och det spelar ingen roll om du är "nära" gränsen, någonstan måste gränsen finnas och standard är hojen över denna gräns. Det enklaste är genom stypning, men det finns dom som efter bänkning fått ändrad effekt i regbevis då hojar generellt har mindre i verkligheten än på pappret, vet inte om det fortfarande funkar med heltypade fordon dock.
 

Yamaha 1991

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki kanske?
Så du har konstaterat att gränsen är 35 kW och denna hojen har 37 kW och undrar om 37 är mer än 35?:va

Ja, du måste på något sätt få papper på att den är på max 35 kW (jag antar att den klarar effekt/vikt-gränsen), annars kör du ett fordon som du inte har behörighet för och det spelar ingen roll om du är "nära" gränsen, någonstan måste gränsen finnas och standard är hojen över denna gräns. Det enklaste är genom stypning, men det finns dom som efter bänkning fått ändrad effekt i regbevis då hojar generellt har mindre i verkligheten än på pappret, vet inte om det fortfarande funkar med heltypade fordon dock.

Tänkte mest kolla om det gjorde något att den låg lite över, eftersom jag inte har koll på sånt. Men då gör det tydligen det.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag tycker gränserna är lite irriterande. Finns massviss med hojar på 37-38kW.
Får inte användas för att köra upp till tungt och får inte köras på begränsat
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag tycker gränserna är lite irriterande. Finns massviss med hojar på 37-38kW.
Får inte användas för att köra upp till tungt och får inte köras på begränsat

Fast det var samma problem med "gamla" 25kW klassen. Gamla 400kubikare från 80-talet som var vanliga nybörjarhojar kring millenieskiftet låg ofta bara nån kilowatt över. Tror det blir ofrånkommligt oavsett var man sätter gränsen. :fyllisar
 

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki zxr 400
Min "gamla" 400cc ligger bara lite över gränsen tycker jag (68 hk) men likförbannat får jag inte köra den ostrypt..... life's a bitch, just fuck it! Vad jag vill säga är inte att köra ostrypt utan gränserna måste sättas och lika viktigt är att dom följs annars kan man ju "tumma" lite och alla har en egen definition av ordet "lite"
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Fast det var samma problem med "gamla" 25kW klassen. Gamla 400kubikare från 80-talet som var vanliga nybörjarhojar kring millenieskiftet låg ofta bara nån kilowatt över. Tror det blir ofrånkommligt oavsett var man sätter gränsen. :fyllisar

Då det knappast är svårare att köra upp med en hoj med 40-50kW än en med 25-39kW kunde man gått låtit folk köra upp för tungt med allt över 35kW. Att ha ett ingemansland på 5kW är bara frustrerande :4skrika
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag tycker gränserna är lite irriterande. Finns massviss med hojar på 37-38kW.
Får inte användas för att köra upp till tungt och får inte köras på begränsat
Någonstans hamnar alltid gränsen. Hade den varit på 38kW så hade någon med en hoj på 40kW tyckt att det var rackarns orättvist att just hans hoj hamnade precis ovanför gränsen.



Men jag måste ju fråga trådstartaren: Varför inte ta körkortet redan i år?
 

Yamaha 1991

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki kanske?
Någonstans hamnar alltid gränsen. Hade den varit på 38kW så hade någon med en hoj på 40kW tyckt att det var rackarns orättvist att just hans hoj hamnade precis ovanför gränsen.



Men jag måste ju fråga trådstartaren: Varför inte ta körkortet redan i år?

Ekonomiska skäl :)
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Min "gamla" 400cc ligger bara lite över gränsen tycker jag (68 hk) men likförbannat får jag inte köra den ostrypt..... life's a bitch, just fuck it! Vad jag vill säga är inte att köra ostrypt utan gränserna måste sättas och lika viktigt är att dom följs annars kan man ju "tumma" lite och alla har en egen definition av ordet "lite"
Skulle inte säga att 68 hk är "bara lite" över gränsen när du bara får ha 25 kw/34 hk på mellankortet... :tummenupp
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Någonstans hamnar alltid gränsen. Hade den varit på 38kW så hade någon med en hoj på 40kW tyckt att det var rackarns orättvist att just hans hoj hamnade precis ovanför gränsen.



Men jag måste ju fråga trådstartaren: Varför inte ta körkortet redan i år?

Fast som jag redan skrivit så tycker jag gått man kunde få köra upp till tung på allting över 35kW. Att ha massviss med förviso lite åldersdigna men endå superlämpliga övningsmotorcyklar diskade från uppkörning i ett intervall på 5kW med de nya reglerna har jag svårt att förstå. Jag har mitt kort så för min del gör det inget men tycker endå det är lite fjantigt.
 

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki zxr 400
Skulle inte säga att 68 hk är "bara lite" över gränsen när du bara får ha 25 kw/34 hk på mellankortet... :tummenupp

Det var det jag ville få fram, alla har en egen definition på lite och därav måste reglerna följas på pricken! Spelar ingen roll om hojen har 36 hk, det är för mycket :)
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Vill inte verka surgubbe men... Ärligt, om det står i reglerna att det ska vara en viss kw och hk så är det ju rätt självklart man inte får ha mer än det.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Jag köpte en strypt ER5 (som är importerad från tyskland) som nu efteråt troligen inte alls är strypt för det står okänt på papprena.
De på mc-verkstaden som fixade nytt drivpaket kollade och kunde inte se nån strypning (om nu inte är i trottlarna vilket ingen tror som provat min hoj) men den var ändå godkänd av trafikverket för mig att köra upp på.

jag tog begränsat som blev obegränsat förra året.:yoparty
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag köpte en strypt ER5 (som är importerad från tyskland) som nu efteråt troligen inte alls är strypt för det står okänt på papprena.
De på mc-verkstaden som fixade nytt drivpaket kollade och kunde inte se nån strypning (om nu inte är i trottlarna vilket ingen tror som provat min hoj) men den var ändå godkänd av trafikverket för mig att köra upp på.

jag tog begränsat som blev obegränsat förra året.:yoparty

När jag fick min Aprilia rs 125 trottelstrypt gjordes det med en bit slang man satte dit nere vid trotteln som "spärrade" och gjort så man inte kunde gasa mer änm 2/5 av gasrullen. Så har du inte märkt nått lär den inte ha varit strypt på det viset iaf!:tummenupp
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top