Kawasaki ER-6n eller Hyosung GT 650n

hansenjr

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2010
Hoj
snart
Precis tagit mc kortet (a begränsad) och funderar nu på första hoj.

Valet står mellan att köpa en hyosung gt 650 -04 för 21000kr eller att vänta ett tag och senare köpa en kawasaki er-6n.

Fördelar med hyosungen är att den kostar ca hälften så mycket som om jag köper en 06-07 er6a, däremot så vet jag inte om den går att serva på någon butik i stan? Sen måste jag strypa den och det finns inga strypningar till 04an av vad jag sett, mc kompaniet säger:

"Vi har till årsmodell 2007 och frammåt, skillnaden är 3kw… tror inte bilprovningen bryr sig om det men man kan aldrig vara säker.
Det borde gå."

Fördelen med kawasakin är väl att det är ett mer välkänt märke och om den behöver repareras så är det inga problem att fixa det i stan samt att strypningen blir enklare.

Någon som kan bidra med en tanke om valet?

Hej,

jag gjorde så att jag köpte en Hyosung GT650 som första hoj och ångrar det inte. Det är helt klart så att den är ovanlig som märke men jag hade inte något problem att hitta verkstad där jag bor som kunde meka den när det behövdes. Jag gick på priset då jag ville ha en bra förstahoj som inte kostade skjortan.

Jag vet dock att det är många som kommer att säga emot och tycka att du skall gå för Kawan som är ett mer känt märke. Det enda riktiga rådet som någon kan ge är att du bör testa de två och ta den du tror att du kommer att bli mest nöjd med. Det viktigaste är att du är nöjd med din hoj, det är ju ändå du som skall åka på den!

/ Mikael

Får väl bara bekräfta det ovan sade då. Skulle själv gått på Kawan. Alla dagar i veckan. Kanske inte för att den är bättre, för det kan jag inte uttala mig om. Men någon gång vill man ju bli av med grejorna med. Då tror jag att man gillar att man valde ett vanligare märke.
Dessutom är Kawan riktigt, riktigt trevlig. Har kört den lite grand, kåpvarianten av den.

Hej,

jag gjorde så att jag köpte en Hyosung GT650 som första hoj och ångrar det inte. Det är helt klart så att den är ovanlig som märke men jag hade inte något problem att hitta verkstad där jag bor som kunde meka den när det behövdes. Jag gick på priset då jag ville ha en bra förstahoj som inte kostade skjortan.

Jag vet dock att det är många som kommer att säga emot och tycka att du skall gå för Kawan som är ett mer känt märke. Det enda riktiga rådet som någon kan ge är att du bör testa de två och ta den du tror att du kommer att bli mest nöjd med. Det viktigaste är att du är nöjd med din hoj, det är ju ändå du som skall åka på den!

/ Mikael

Hur har hyosungen varit? några problem med den? vad kostar service?

Tror dock som du säger i inlägget ovan att den kan bli svår att bli av med, frågan är ju hur mycket någon är beredd att ge för den om 2-3 år.

Hur har hyosungen varit? några problem med den? vad kostar service?

Tror dock som du säger i inlägget ovan att den kan bli svår att bli av med, frågan är ju hur mycket någon är beredd att ge för den om 2-3 år.

Har inte varit några direkta problem med den (som varit på grund av hojen). Jag har haft lite "otur" (klantig :huvet) och lyckades repa en motorkåpa som jag bytte på verkstad. Drummlarna som bytte verkar då ha misslyckats med att sätta i en kontakt ordentligt vilket ledde till glappkontakt och att CDI-boxen dog. Detta var ju dock som sagt inte p.g.a. hojen i sig utan på grund av felaktigt fippel från deras sida. Annars så har det inte varit något som varit dyrare än på andra märken.

Det gäller nog snarast att hitta en som tappat sin första stora dipp, de som köper en ny tappar nog väldigt mycket värde snabbt. Men om du hittat en för 21K som du skrev innan, och den är i bra skick, då borde den inte sjunka något mer så länge du inte parkerar den i ett träd eller liknande.

/ Mikael

Jag hade köpt GT650n.

Enbart för att dom går att få så satans billigt. Den lär gå minst lika bra som kawan men du får en hel del pengar över till annat roligt.

Jävligt mycket för pengarna helt enkelt.
Det är ju ändå en förstahoj, du kan köpa något hårigare när du känner dig varm i kläderna. Dumt att köpa en dyr kawa som du förmodligen kommer att tröttna på förr eller senare i vilket fall, bättre med en billig Hyosung då så slipper du tömma banken för att köpa något skoj.

Vilken mek. som helst kan skruva Hyosungen, är ju en helt vanlig v-twin.
Oroa dig inte över det, och reservdelar lär inte vara några bekymmer då dom sålt en hel del moppar här i landet.

Tänk på att delar till GT650n är riktigt dyra om du skulle lägga ikull den. Jag har själv haft en, lade bara ikull den lite lätt så jag behövde aldrig köpa delar. Men har för mig att jag läste i Bike nått nummer förra sommaren att en orginal ljuddämpare kostar 25.000:- eller nått sådant. Lite billigare att köpa slipon då ;)

EDIT: Skulle kunna tänka mig en sådan igen som slit-och-släng hoj till och från jobbet och så.

25.000 låter ju vansinnigt och var antagligen någon form av skämt. Men visst kan saker vara lite dyra. Jag har dock bytt en motorkåpa och en framskärm och de var inte så dyra alls när de köptes via vanlig verkstad (inte värre än andra märken).

Antar att vissa saker kan vara dyrare, t.ex. elektronik. Ett tips här dock. När min CDI-box skulle bytas så skulle verkstaden få lov att betala ca. 5000 SEK för den då den skulle beställas via handlare. Jag gick dock in på http://www.hyosungsource.com/ och beställde samma del (orginal) själv för 1300 inklusive frakt. Delen kom på 4-5 dagar (inklusive en helg) och allt löstes mycket smidigare än väntat.

/ Mikael

25.000 låter ju vansinnigt och var antagligen någon form av skämt. Men visst kan saker vara lite dyra. Jag har dock bytt en motorkåpa och en framskärm och de var inte så dyra alls när de köptes via vanlig verkstad (inte värre än andra märken).

Antar att vissa saker kan vara dyrare, t.ex. elektronik. Ett tips här dock. När min CDI-box skulle bytas så skulle verkstaden få lov att betala ca. 5000 SEK för den då den skulle beställas via handlare. Jag gick dock in på http://www.hyosungsource.com/ och beställde samma del (orginal) själv för 1300 inklusive frakt. Delen kom på 4-5 dagar (inklusive en helg) och allt löstes mycket smidigare än väntat.

/ Mikael

Neh, inge skämt. Vad jag förstod så var detta priser dom kollade via handlare. Dom kollade upp priser på de saker som brukar gå åt vid en vurpa, backspeglar, ljuddämpare, fotpinnar etc.
Men det var en rolig hoj som jag hade mycket kul med.

Den reservdelssidan såg väldigt lovande ut!

Hyosungen jag kollat på har dock inte varit servad på verkstad utan han har servat den själv, i princip bara bytt motorolja och filter på den har han sagt. Ca 580 mil har den gått. Sen var den provkörningsobjekt på en mc handlare här innan han köpte den. Är detta stora nackdelar?

Kan aldeles förlite (ingen ting) om GT650n men den är säkert bra.
Har själv kört en ER-6f (-08) ca 150-200mil & den är en riktigt bra nybörjar hoj iaf. Jag skulle nog välja ER-6 iom detta

Med tanke på att det är en (nästan) identisk motor med Suzuki SV650 så tror jag inte du behöver oroa dig för att den ska skära så fort du kommer runt hörnet. Eftersom det är din första hoj så tror jag att du kommer ha lika skoj på den som en ER-6. Folk har en tendens till att glömma hur det var när man precis fått kortet. Man tyckte alla hojar var roliga just pga att det var så jävla roligt att köra hoj. Men det är kanske bara jag som kände så? Köp GT'n och spara pengar till nästa hoj när du fått lite bättre referensramar kring vad man vill ha och inte ha :)

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back