Kawasaki byta drivpaket

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Funderar starkt på att lämna in den istället… Provat värma upp den, mutterknack och hävarm. När jag läst att den kan gå sönder så vågar jag inte låta killen ta i mer?

Skär ett snitt i muttern med en Dremel så är det löst.Var försiktig så du inte går för djupt bara.
 

Toxviz

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2023
Hoj
Kawasaki ER6N
Du har förhoppningsvis inte glömt vika ner låsbrickan?
Hur låser du så drevet inte kan rotera?
Den har vi vikt ner och satte på kedjan igen så det sitter. Fick tips av en mc verkstad att slå till muttern ordentligt med något hårt som kan göra att den ruckas lite.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den har vi vikt ner och satte på kedjan igen så det sitter. Fick tips av en mc verkstad att slå till muttern ordentligt med något hårt som kan göra att den ruckas lite.
Hur låser ni bakhjulet så det inte fjädrar och har sig?
Jag fick göra lite saker med en skruvmejsel som inte är ett bra råd när jag skulle få loss ett framdrev en gång.

Men som ThomasS sa här ovan så går det att spräcka muttern och köpa en ny istället. Ibland kan det vara värt det.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Hur låser ni bakhjulet så det inte fjädrar och har sig?
Jag fick göra lite saker med en skruvmejsel som inte är ett bra råd när jag skulle få loss ett framdrev en gång.

Men som ThomasS sa här ovan så går det att spräcka muttern och köpa en ny istället. Ibland kan det vara värt det.

En träregelgenom bakfälg mot swingen har jag använt samtidigt som fotbroms är max nertryckt. Jag lade så mycket tryck jag vågade men ville inte riskera att knäcka fälgen så offrade muttern.

Tipset ovan, är det inte riskabelt att slå på muttern? Vill ju inte riskera att drevaxeln blir skev.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
En träregelgenom bakfälg mot swingen har jag använt samtidigt som fotbroms är max nertryckt. Jag lade så mycket tryck jag vågade men ville inte riskera att knäcka fälgen så offrade muttern.

Tipset ovan, är det inte riskabelt att slå på muttern? Vill ju inte riskera att drevaxeln blir skev.
En långhylsa och slå rakt axiellt så är det ok, ett gammalt knep för att lossa.
Muttrar utan flänskant så tar man en mindre hylsa och slår med.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En långhylsa och slå rakt axiellt så är det ok, ett gammalt knep för att lossa.
Muttrar utan flänskant så tar man en mindre hylsa och slår med.
Kan kombineras med en sånhär med:
 

Chrull

Medlem
Gick med
26 Jun 2017
Ort
Båstad
Hoj
Moto Guzzi V9 Roamer, DR650se, Scorpa SY250
Mutterknack minskar också belastningen på lager och axlar jämfört med hävarm.

Efter att ha hjälpt en vän att byta drivpaket på en ER6 så kan jag konstatera att eventuell mutterknack måste vara av modell kraftig. Vi rullade in hojen hos bilverkstaden som ligger vägg i vägg och lät dem knacka loss med den stora maskinen. Hände inte ett skit.

Vad som krävdes var en hävarm på ca 1,5m och en fullvuxen karl som tog hjälp av gravitationen :)

drev.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Efter att ha hjälpt en vän att byta drivpaket på en ER6 så kan jag konstatera att eventuell mutterknack måste vara av modell kraftig. Vi rullade in hojen hos bilverkstaden som ligger vägg i vägg och lät dem knacka loss med den stora maskinen. Hände inte ett skit.

Vad som krävdes var en hävarm på ca 1,5m och en fullvuxen karl som tog hjälp av gravitationen :)

View attachment 490278
Känns igen.
Lånade ut nitverktyget till en Göteborgare med ZX-10R. Han gav upp utan tog hojen till en däckverkstad. Efter misslyckats med mutterknackare så blev det en planka genom hjulet över svingen. Göteborgaren satt på sadeln och en välväxt däckbytare tog i med ca 2 meter rör till hylsan. Han lyfte hojen med Göteborgaren i sadeln innan muttern släppte.
Helt onödigt av MC-tillverkaren dra muttern så hårt # men typiskt för Kawa.

# När jag skulle byta drivpaket på Sprint RS var det bara att platta till låsbrickan och så kunde jag skruva av muttern med fingrarna.
För den som undrar så var muttern helt lös.
Muttern enda uppgift är ju hålla kedjedrevet kvar på splinsen.
Och muttern hålls på plats av låsbrickan.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Känns igen.
Lånade ut nitverktyget till en Göteborgare med ZX-10R. Han gav upp utan tog hojen till en däckverkstad. Efter misslyckats med mutterknackare så blev också planka genom hjulet över svingen. Göteborgaren satt på sadeln och en välväxt däckbytare tog i med ca 2 meter rör till hylsan. Han lyfte hojen med Göteborgaren i sadeln innan muttern släppte.
Helt onödigt dra så hårt # men typiskt för Kawa.

# När jag skulle byta drivpaket på Sprint RS var det bara att platta till låsbrickan och så kunde jag skruva av muttern med fingrarna.
För den som undrar så var muttern helt lös.
Muttern enda uppgift är ju hålla kedjedrevet kvar på splinsen.
Och muttern hålls på plats av låsbrickan.
Det brukar sägas att Kawasaki drar sina drevmuttrar så in i helvete för att de på åttiotalet hade en recall på att framdreven ramlade loss.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det brukar sägas att Kawasaki drar sina drevmuttrar så in i helvete för att de på åttiotalet hade en recall på att framdreven ramlade loss.
Resultatet är att det ofta idag behövs två personer för att ta loss "original" muttern på framdrevet på Kawa 1:a gången. En som sitter på hojen och håller hojen och en stark som drar.
Plus kanske 3/4 hylsa, hylsskaft och gärna 2 till 3 meter järnrör. För liiiite hävarm.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Resultatet är att det ofta idag behövs två personer för att ta loss "original" muttern på framdrevet på Kawa 1:a gången. En som sitter på hojen och håller hojen och en stark som drar.
Plus kanske 3/4 hylsa, hylsskaft och gärna 2 till 3 meter järnrör. För liiiite hävarm.
Jag lämnar in alla kawor till verkstan för första paketbytet för att helt enkelt göra det till någon annans problem. Gärna då till fast pris. :hihi
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej, mutterknack och värme. Den sitter med gänglås och sitter något så djävulskt. Jag lämnar in mina kawor till verkstad för första bytet så får en meck ta det jobbet. :hihi På min Z1000SX hade det tagit 16 timmar för en verkstad att göra jobbet. Och de hade lämnat fastpris på bytet, stackarna.
Jaså muttern sitter med gänglås .....
Då kan man nog gå ner från 3/4" till 1/2" krafthylsa, ledhandtag osv om man värmer mutter, kedjedrevet och speciellt krafthylsan grundligt med t.ex varmluftpistol eller gasolbrännare först.
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top