Kawasaki byta drivpaket

Toxviz

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2023
Hoj
Kawasaki ER6N
Hej på er!
Har stött på problem vid byte av drivpaket på min Kawasaki ER-6N. Allt har gått bra tills jag ska lossa på framdrevet, har tagit i allt jag har för att försöka lossa det. Drar det till vänster precis som man öppnar en vanlig flaska.. Något jag missar??

CF0CAB27-51A3-4786-8CAA-DA1B919732E0.jpeg
 
Nej, du gör rätt. Den verkar kunna sitta rätt j-ligt, se här
Du får äta mer spenat :lol
 
PS - gör du som killen i filmen så är det kedjan som skall ta upp kraften från mutterdragaren - inte växellådan!!!. Dvs friläge i, lås bakhjulet och låt kedjan hålla fast drevet. Jag ser att du tagit av kedjan, så den får du lägga på igen,
 
Oh shit! Får hitta någon med stor biceps ute på gatan:LOL:
Nej, mutterknack och värme. Den sitter med gänglås och sitter något så djävulskt. Jag lämnar in mina kawor till verkstad för första bytet så får en meck ta det jobbet. :hihi På min Z1000SX hade det tagit 16 timmar för en verkstad att göra jobbet. Och de hade lämnat fastpris på bytet, stackarna.
 
Har bytt drivpaket på en ER6 en gång. Provade att låsa kedjan runt bakaxeln med både skruv/mutter, insexnyckel och slutligen en eller flera skruvmejslar. Endast mejslarna överlevde. Jag rekommenderar en väldigt lång hävarm om du inte råkar väga en bra bit över 100kg. De där muttrarna sitter som berget.
Antar att mutterknack gör jobbet lättare men det är bara mesar som använder sånna (jag äger ingen, ok?)
 
Har bytt drivpaket på en ER6 en gång. Provade att låsa kedjan runt bakaxeln med både skruv/mutter, insexnyckel och slutligen en eller flera skruvmejslar. Endast mejslarna överlevde. Jag rekommenderar en väldigt lång hävarm om du inte råkar väga en bra bit över 100kg. De där muttrarna sitter som berget.
Antar att mutterknack gör jobbet lättare men det är bara mesar som använder sånna (jag äger ingen, ok?)
Mutterknack minskar också belastningen på lager och axlar jämfört med hävarm.
 
Nej, mutterknack och värme. Den sitter med gänglås och sitter något så djävulskt. Jag lämnar in mina kawor till verkstad för första bytet så får en meck ta det jobbet. :hihi På min Z1000SX hade det tagit 16 timmar för en verkstad att göra jobbet. Och de hade lämnat fastpris på bytet, stackarna.
Äger ingen mutterknack, får försök låna en i värsta fall. Om jag visste att det var såhär jävligt så hade jag nog lämnat in den från början… Kan 5-56 hjälpa eller är det big no?:unsure:
 
Äger ingen mutterknack, får försök låna en i värsta fall. Om jag visste att det var såhär jävligt så hade jag nog lämnat in den från början… Kan 5-56 hjälpa eller är det big no?:unsure:
Det skadar inte att testa.
 
Har du inget lämpligt som gör att du kan få längre hävarm bara?
 
Nej, mutterknack och värme. Den sitter med gänglås och sitter något så djävulskt. Jag lämnar in mina kawor till verkstad för första bytet så får en meck ta det jobbet. :hihi På min Z1000SX hade det tagit 16 timmar för en verkstad att göra jobbet. Och de hade lämnat fastpris på bytet, stackarna.
Samma på min z1000sx. Jag fick loss eländet själv men jävlar vad den satt.
 
Om man kommer åt att slå på skaftet på blocknyckeln, dragskaftet med lämplig hammare, slägga under spänn brukar det vara mycket effektivare än att seg dra om man saknar mutterknackare. Sitter skruvarna hårt brukar jag direkt försöka knacka på skaftet istället för att förlänga skaftet och seg dra om jag inte kommer åt med mutterknackaren.

Vissa gånger har det varit både förlängt skaft och stor slägga, men då har det inte rört sig om motorcyklar ?
 
Nej, mutterknack och värme. Den sitter med gänglås och sitter något så djävulskt. Jag lämnar in mina kawor till verkstad för första bytet så får en meck ta det jobbet. :hihi På min Z1000SX hade det tagit 16 timmar för en verkstad att göra jobbet. Och de hade lämnat fastpris på bytet, stackarna.

Två fulla arbetsdagar för ett byte av drivpaket, den verkstaden skulle inte jag vilja lämna in en hoj för timdebitering. Spräckte själv muttern till framdrevet på en ZX10R då muttern satt bergfast.
 
Äger ingen mutterknack, får försök låna en i värsta fall. Om jag visste att det var såhär jävligt så hade jag nog lämnat in den från början… Kan 5-56 hjälpa eller är det big no?:unsure:
5-56 hjälper inte om det är gänglåsning. Värme, men lokalt på muttern, så använder man låga eller värmepistol kan man klippa till en plåtbit eller ett par lager ugnsfolie som skyddar bakom muttern. BMW anger 100 grader som "släpptemperatur" för sin gänglåsning. Själv använder jag lite olika värmekällor, men en stor j-la lödkolv funkar att hålla mot en mutter som sitter fast. Bara att hålla på plats med lite lödtenn emellan under några minuter - ger lokal uppvärmning utan att elda upp lack o gummi i närheten
 
Två fulla arbetsdagar för ett byte av drivpaket, den verkstaden skulle inte jag vilja lämna in en hoj för timdebitering. Spräckte själv muttern till framdrevet på en ZX10R då muttern satt bergfast.
Meken såg rätt uppgiven ut när han berättade vad han hade gjort för att få loss framdrevet. Men verkstaden finns inte mer.
 
Funderar starkt på att lämna in den istället… Provat värma upp den, mutterknack och hävarm. När jag läst att den kan gå sönder så vågar jag inte låta killen ta i mer?
 
Du har förhoppningsvis inte glömt vika ner låsbrickan?
Hur låser du så drevet inte kan rotera?
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top