Kawasaki 500 GPZ höhtvarvtal vid låga hastigheter

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Hejsan jag har lite problem med min gamla kawa från -88. Till att börja med när man startar hojen och står på tomgång så ligger varvtalet på ca. 2500 vilket är ganska högt men kan ställas ner. Problem med höga varvtal kvarstår dock och när man kör i ca. 110 så ligger varvtalet på ca. 11000 på 6:an vilket är på tok för högt då hojen ska klara av i alla fall 180. Någon som har förslag på vad det kan vara som är fel och vad det kan tänkas kosta att fixa det!? Jag ska nämnligen sälja hojen och köparen klagade!

Dez skrev:
Struntdrevad? :3freak
Helkass koppling?

Stuntdrevad bör den ju inte vara då det är en tjej som kört den i 10 år innan mig å hon har knappast stuntat :tomten m,en visst kan det vara en helkass koppling då den skakar väldigt mycket vid låga varv om man ska köra iväg å så! man måste hålla höga varv hela tiden i princip. under 6-7000 varv går knappt att ligga på.
Vad kostar en ny koppling troligtvis till en sådan gammal hoj?

herge skrev:
Stuntdrevad bör den ju inte vara då det är en tjej som kört den i 10 år innan mig å hon har knappast stuntat :tomten m,en visst kan det vara en helkass koppling då den skakar väldigt mycket vid låga varv om man ska köra iväg å så! man måste hålla höga varv hela tiden i princip. under 6-7000 varv går knappt att ligga på.
Vad kostar en ny koppling troligtvis till en sådan gammal hoj?
Hur svarar den på gasen då? Varvar den mer än vad den accelererar då du ska upp i fart? Om du ligger i 100kmh och trycker in kopplingen och släpper upp den snabbt, greppar den på engång då?

Ingen aning vad ny koppling kostar. Kanske 1100kr för lameller, sedan beror det på om du behöver nya kopplingsfjädrar och stålplattor. Kolla på Touringbutiken eller Duells.

Esquire skrev:
Hur svarar den på gasen då? Varvar den mer än vad den accelererar då du ska upp i fart? Om du ligger i 100kmh och trycker in kopplingen och släpper upp den snabbt, greppar den på engång då?

Ingen aning vad ny koppling kostar. Kanske 1100kr för lameller, sedan beror det på om du behöver nya kopplingsfjädrar och stålplattor. Kolla på Touringbutiken eller Duells.

gasen svarar bra inga problem där så tror inte att lamellerna behöver bytas faktiskt men visst det kan vara en idé! tack för tipsen

herge skrev:
gasen svarar bra inga problem där så tror inte att lamellerna behöver bytas faktiskt men visst det kan vara en idé! tack för tipsen

Räkna kuggarna på bak och framdrev och jämför med orginal!

Dez skrev:
Räkna kuggarna på bak och framdrev och jämför med orginal!

de är original så det är inte fel på utväxlingen heller. Får ta ner den till verkstad så de får titta på den.

det visade sig att varvmätaren visade på tok fel! visade ungefär dubbelt så mycket som den borde så det var lätt avhjälpt.

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!