Kawasaki 450 -06, tomgång går inte ner efter gaspådrag.

Luddiboy

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
Kawasaki 450 -06
Har då en kawasaki 450 -06 och för att komma till problemet direkt; tomgången går inte ner efter att man har gasat på, väntar man ett tag eller gasar till igen kan den gå ner.
Samma händer om man har växel i, småputtrar man iväg så går den på tomgången men gasar man till rejält så ökar tomgången också rejält vilket ofta resulterar i att man kommer alldeles för fort in i kurvorna på banan.

Har sprutat med startgas och den ökade/minskade ej i varv.
Rengjort förgasaren samt kontrollerat att det är original munstycken som sitter i.
Ventilspelet har jag justerat så det är bra, har även kontrollkollat 2 gånger extra.
Nytt tändstift samt nytt luftfilter.

Kan även säga att det var efter jag plockade bort förgasaren och rengjorde den samt att jag ställde om ventilspelen som detta problem kom till sig.

Tacksam för hjälp.

Hur kan du vara så säker på det? Hade för mig att den bara går att sätta åt ett håll :va

Hur kan du vara så säker på det? Hade för mig att den bara går att sätta åt ett håll :va

Därför att det finns 100 pers före dig som gjort det felet och det ger liknande symptom. Jag har hjälpt otaliga personer med FCR förgasare som har bestyckningsproblem tror dem men felet är vacuum release plate....

Du har monterat din vacuum release plate fel. På framsidan av trotteln sitter en platta som med lite våld går att sätta upponer.http://www.pbase.com/image/25566126

Så är det säkerligen. Har bestämt för mig Boris hjälpte mig med samma svar när jag fick samma problem efter jag haft isär luggen på KTMen jag hade.
// Jones

Edit: fuggen* F U autocorrect

Alldeles korrekt, felmonterad. Slavrigt!:huvet
Konstigt att man hade dålig tomgång, när den nu sattes rätt börja hojen genast tokrusa, haha.

Stort tack till Boris då detta problem har hemsökt mig i flera månader..

Alldeles korrekt, felmonterad. Slavrigt!:huvet
Konstigt att man hade dålig tomgång, när den nu sattes rätt börja hojen genast tokrusa, haha.

Stort tack till Boris då detta problem har hemsökt mig i flera månader..

Trevligt att vara till hjälp. Donera gärna en femma i min signatur....

Finns det nå't liknande standardfel på en DR 650-97 som gör likadant? Nyligen inhandlad, förmodligen körd mycket lite senaste 10 åren (däck från 00 och 03, massor med mönster kvar, gått totalt 2100...). Puckot som hade den innan hade monterat gaswiren fel så jag trodde det var felet och monterade rätt. Hjälpte inte.
Är öppen för att riva och tvätta förgasaren men finns det nå't annat jag måste kolla på:va? Varvet går ner om man har i dragläge och "stryper" den och får man den väl att gå på tomgång varvar den inte upp spontant.
Inga start/gas/körproblem annars.

Finns det nå't liknande standardfel på en DR 650-97 som gör likadant? Nyligen inhandlad, förmodligen körd mycket lite senaste 10 åren (däck från 00 och 03, massor med mönster kvar, gått totalt 2100...). Puckot som hade den innan hade monterat gaswiren fel så jag trodde det var felet och monterade rätt. Hjälpte inte.
Är öppen för att riva och tvätta förgasaren men finns det nå't annat jag måste kolla på:va? Varvet går ner om man har i dragläge och "stryper" den och får man den väl att gå på tomgång varvar den inte upp spontant.
Inga start/gas/körproblem annars.
Du har vacuumfugge va? Eller är det ett sådantdär hemskt arrangemang med 2st förgasare en trottelstyrd och en vacuumstyrd?

Tappat luftskruven?

Du har vacuumfugge va? Eller är det ett sådantdär hemskt arrangemang med 2st förgasare en trottelstyrd och en vacuumstyrd?

Tappat luftskruven?

Japp, vacuum. En, Mikuni BST40SS. Kan inte se att någon skruv saknas... Får väl riva ur och gå igenom den. Något annat att titta efter? Ingen tjyvluft, kollat med startgas.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti