Kawasaki 2007 = spiken i kistan

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Kawasaki har till 2007 förlorat Nakano till Honda och valt att ersätta honom med Olivier Jacque. Randy de Puniet blir kvar. Med detta helfranska förarpar verkar Kawasaki få sämre förutsättninga än någonsin att konkurrera. Visst, Jacque är världsmästare i 250 men i 500/MotoGP har han aldrig tillhört de som slåss om pallplatser. de Puniet är inte heller en förare som brukar ingå i tätklungan (37 poäng i år). Jag tror 2007 kan bli spiken i kistan för Kawasaki i MotoGP. Det verkar till och med troligt att Illmor/McCoy tar fler poäng än Jacque eller de Puniet. Om det fanns någon sanning i ryktet att Kawasaki försökte värva Biaggi till 2007 så vore det med facit i hand verkligen begripligt. Jag undrar varför en förare som årets AMA Superbike mästaren Ben Spies inte värvas till MotoGP - efter Haydens erövran av årets titel torde AMA Superbike ha högre internationell status än någonsin tidigare.

biaggi är en grinpitt men det skulle vara kul att ha honom hos kawa.

Jocke K skrev:
2585749 Försöker Kawasaki köpa loss Biaggi från kontraktet med Suzuki?
Det ryktades att så var fallet. Det dementerades av Alstare Suzukis teamchef. Jag tror inte heller att Biaggi kommer köra MotoGP 2007. Han är nog rätt nöjd med sin deal inför nästa år.

Nyteknik skrev:
2585763 Det ryktades att så var fallet. Det dementerades av Alstare Suzukis teamchef. Jag tror inte heller att Biaggi kommer köra MotoGP 2007. Han är nog rätt nöjd med sin deal inför nästa år.
Han är säkert nöjd, men vad jag förstått så är han mycket sugen på att komma tillbaks till Moto GP.
Vad beträffar Kawasaki så verkar det inte som om dom ens försöker vara med och fajtas om pallplatser, med tanke på den nya laguppställningen.

Dock var ju Jacque den första att placera en Kawa på pallen. ;)

Men visst är det katastrofalt hur de hanterar sin MotoGP-satsning. De två fransoserna kommer knappast troligt göra något större väsen av sig nästa år. Gissningsvis är Kawa efter med 800-kubikaren också vid säsongsstarten då de inte har provat den ännu. :tummenner

Hade varit coolt med Sete och Max i stället. :)

Ja, inte ser det ljust ut för Kawasaki just nu.
Vi får väl hoppas att hojen är en raket.

Neutral skrev:
2585811 Dock var ju Jacque den första att placera en Kawa på pallen. ;)

Men visst är det katastrofalt hur de hanterar sin MotoGP-satsning. De två fransoserna kommer knappast troligt göra något större väsen av sig nästa år. Gissningsvis är Kawa efter med 800-kubikaren också vid säsongsstarten då de inte har provat den ännu. :tummenner

Hade varit coolt med Sete och Max i stället. :)
Jacques seger i regn på Philip Island (var det så?) var något av ett one-hit-wonder. Jag har svårt att se varför man öht deltar. Antingen satsar man väl fullt vilket innebär att man försöker vinna, ha så bra förare som möjligt och en så vass hoj som det bara går. Så gör man varken i WSBK eller MotoGP. Långvarigt dåliga resultat torde ju göra större skada för märkets status/rykte än inga resultat alls. Det är nästan samma sak med Suzuki i MotoGP: en halvmesyr.

Nyteknik skrev:

Hahaaaa, vilken lysande avatar!
Och jag vet inte om teamägarna i MotoGP tycker AMA är så jäkla hett, SSVM och Superbike slår nog fortfarande högre. Kawasaki har kanske inte råd att hålla en kalv på gödning så länge som Honda hade, iom de inte har några andra vettiga förare.

Nyteknik skrev:
2585887 Jacques seger i regn på Philip Island (var det så?) var något av ett one-hit-wonder. Jag har svårt att se varför man öht deltar. Antingen satsar man väl fullt vilket innebär att man försöker vinna, ha så bra förare som möjligt och en så vass hoj som det bara går. Så gör man varken i WSBK eller MotoGP. Långvarigt dåliga resultat torde ju göra större skada för märkets status/rykte än inga resultat alls. Det är nästan samma sak med Suzuki i MotoGP: en halvmesyr.
Han blev tvåa i regnet i Kina, 2005. Hur var det nu, inför kunskapskrav för medlemskap i raceforumet?

Ja detta ser verkligen inte lovande ut. :va
Undrar hur dom resonerar... Som sagt, Sete vore trots hans miserabla säsong ett klart bättre alterntiv. Och det gäller flera andra förare också. Jag tror det blir fler bottom-10 än topp-10 placeringar för bägge förarna nästa år.

Victor skrev:
2585892 Hahaaaa, vilken lysande avatar!
Han tröstar sig med sin banjo hemma i Kentucky.

Nicky:

”Lily Belle,
your hair is golden brown
I've seen your black man
comin' round
Swear by God
I'm gonna cut him down!”

:)
Victor skrev:
2585892Och jag vet inte om teamägarna i MotoGP tycker AMA är så jäkla hett, SSVM och Superbike slår nog fortfarande högre.
Bens Spies är vassare än många tidigare AMA-champs och kommer säkert till MotoGP vad det lider. Tror det skulle gynna spänningen i MotoGP med fler jänkare. Motsättningar mellan sofistikerade europeiska förare och de simpla amerikanska kunde bli intressant.

:tungan

Tur att de Puniet blir kvar i Kawa. Vi skulle ju sakna hans porriga bara bringa på startgridden annars. Det ser ju knappt svettraggigt ut. Knappt. :rolleyes:

Synd att inte en av toppförarna har cojones att göra som Rossi gjorde från Honda till Yamma. Dvs gå från ett superduperstall/hoj till Kawa.

Froggy kan nog bli giftig på en Honda. Spännande. Vilket Honda-stall pruttar vi om, egentligen?

Kawa vet säkert vad de gör med de förarna.
De kanske inte vill ha förare med extremt höga löner utan kanske vill satsa de pengarna på hojen istället. Det kostar ju en hel del att utveckla den nya 800:orna.

Gamebox skrev:
2585988 Kawa vet säkert vad de gör med de förarna.
De kanske inte vill ha förare med extremt höga löner utan kanske vill satsa de pengarna på hojen istället. Det kostar ju en hel del att utveckla den nya 800:orna.

Med den tänkta laguppställningen hjälper det inte mycket om Kawasaki nu mot förmodan skulle utveckla den bästa hojen. Dom behöver fortfarande förare som har potential att vinna race.
Jag tycker att Kwasakis satsning till 2007 är Halvhjärtad.

Last edited:
Jocke K skrev:
2585998 Med den tänkta laguppställningen hjälper det inte mycket om Kawasaki nu mot förmodan skulle utveckla den bästa hojen. Dom behöver fortfarande förare som har potential att vinna race.
Jag tycker att Kwasakis satsning till 2007 är Halvhjärtad.
De kanske resonerar så att 2007 är ett mellanår med mycket utveckling och till 2008 tar de in bättre förare.

DePuniet har ju precis som Elias visat att de kan vara snabba men jämnheten verkar inte vara deras grej.

kwak får väl dansa regndans,
båda är riktigt bra att köra i regn.

och gröningarna här får väl byta hoj om de är missnöjda,
t ex Honda satsar hårt på MotoGP :hihi

Jag håller med Nyteknik angående att mediokra resultat under lång tid är sämre än inga alls. Det måste ju vara fruktansvärt dyrt att vara med i WSBK och MotoGP i alla fall, varför inte försöka få ut något av det? Att vara sist ut med 800 cc och ha två mediokra förare (är det ok Sandis?) är sämre än halvhjärtat. Även i år blev de passerade av KR, kommer de att slå Ilmor nästa år?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...