Kawasaki 125 Kdx

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Hej! Skall köpa mig en tok-billig 125cc 1991 som ser ut så här:
http://www.google.se/imgres?q=kawas...=161&start=0&ndsp=18&ved=1t:429,r:10,s:0,i:91

Är det någon som vet mer om modellen? Eller om någon körtJag vet att det är "sista" fulleffektsmaskinerna innan det börjades fjollas med 11kw, så denna har närmare 25 hk orginal´och att just denna modell byggde på rakt av crossmodellen som dock hade 10 talet hästar mer.

Hojen är robust, den har stått avställd sedan 7 år tillbaka, innan den ställdes av så fixades packboxar, bromsok bak byttes, den står i en lada, så lite dammig, men all plast är hel, dekalerna är fina och hela, ingenting är direkt trasigt förutom att "laddningen" inte fungerar 100 med lite svagt lyse, och allt annat fungerar. Skall byta lite vätskor,och däcken och putsa upp den på sådant som mattats ner, regga in och försäkra tänkte jag:) Till och med expansionskammaren är hel och inte tillplattad, bulig och ful.

Lite input om någon har erfarenhet av modellen så vore jag tacksam:)

Last edited:
Hadt en sån för en jääädra massa år sen :p
Helt ok hoj.. Välbyggd och stabil..

Det är dock inga 25hk i dem "orginal"..
Strypningen jag kunde hitta sitter i kröken.. Får ta fram rondellen och kapa upp för att få ur dem..

Ligger inte på latsidan med mc:n inte, följande är gjort och även en lista vad som skall/behöver göras

Tvättning
Putsa fälgbanor fram och bak, fjäderben och sving, med autosol, svinto
Skruva åt styre/gaffelkrona.
Pumpa däcken
Måla på motorkåpa, stöd, expansionskammare, ram, sving
Fyllt i motorolja
Fyllt i bensin
Justerat upp tomgången
Plockat isär bromsok fram, belägg ok, smort glidpinnar med kopparpasta
Smort kedjan
Fixat baklyset

Att fixa:
Batteri,
Däck(?),
Hjullager fram glapp
Fjädring fram mjuk(annan olja?)
Lufta bromsar bak
Bromsvätska bak/kopp
Bromsvätskekopp bak, anslutningsslang och klämma.

Frågan är om Bilprovningen godkänner litet glapp i framhjulet samt om gamla offroad däck går igenom, lovar det är mönster kvar iaf:hihi

Frågan är om Bilprovningen godkänner litet glapp i framhjulet samt om gamla offroad däck går igenom, lovar det är mönster kvar iaf:hihi

Däcken är knappast några problem. Lagerglapp förstår jag inte ens hur du själv kan acceptera det? Kolla om inte biltema har kullager som passar.

Jag skulle försöka få tag på expansionskammare från en KX125, kring 90-92, kx125 ser likadana ut dom åren så de kan passa rakt på med lite tur. Kanske en gaffel och bakstötdämpare från en sån skulle passa också...

KX har maxeffekten vid 10000 rpm och kdx vid 8500 så risken finns att den är lite för kort och därmed kan den bli lite väl peakad effektkurva men jag tror det det skulle funka. Hittar du en beggad pipa i ok skick så är det väl typ 500kr.

EDIT, googlade och upptäckte att jag kom ihåg fel. KX har tydligen maxeffekten vid 11500 rpm så det krävs en portning av cylindern för att matcha en sån pipa.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...