Kawahjälp!!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Kan ingen hjälpa mig!!!
Min kawa ZX 9 -98 2400 mil mår inge bra...

Från början... Jag ägde cykeln sommaren 01 och sålde den på hösten. Nu har jag köpt tillbaka samma cykel.

Jag får luftburksploppar när jag ska "stötgasa" från tomgång, plus att jag tycker att den är slö. Förr så gick den upp på slangen bara genom att gasa... Inte nu. Det sitter slipon på den men det satt det förut med... ingen ombestyckning gjord. Den är även nyservad, bla. ventiler + förg.synk.
Han som hade hojen under förra säsongen har åkt bara 500mil så det sk inte spela nån roll.

Kommer min kawa att dö nu?
Jag märker ingen skillnad på orig. eller slipon heller.

VAD ÄR DET FÖR FEL!!!!! :( :( :(
 
Om kompet i cylindrarna fotfarande är OK (vilket det ju absolut borde vara fortfarande, även om han varit lite vårdslös med hojen), så skulle jag nog titta på följande:

Luftfiltret!
Vilket skick är det på det ?
Möjligen bytat till dito KN-filter ?
I så fall behövs hojen förmodligen bestyckas om.
Går den bra på höga varv så räcker det nog med att justera höjden på trottelnålarna, samt justera blandskruvarna på förgasarna.

Förutsätter nu oxå att förgasarna är rena från gamla bensinavlagringar och liknande klägg, från vinterförvaring.
Har förgasarna varit öppnade av tidigare ägaren, så kanske han inte fått fast (och tätt) förgasarmembranen riktigt.
Kanske det är en vakumslang till förgasaren som är sprucken eller dåligt fastsatt ?
 
Snabba Svar!!!

Filtret är nytt original...
Den går bra rent allmänt förutom "plopparna" och att den känns lite slö.
Den är för övrigt svart och fin i pipan och drar jämnt över hela registret utan ryck.
Man kanske bara har blivit tjockare!! :fakta

För min del spelar det mindre roll om jag har 140 eller 130 hk i maskinen, bara den inte går sönder pga. snål blandning!! Hemska tanke!! :crash :crash :eek: :confused:

Summa summarum. Tar maskinen skada månne?? Det enda som är ändrat på maskinsidan är ju ljuddämparen.
 
Last edited:
Med tanke på det du skriver, så verkar det som om den går lite magert på de lägre varvtalen.
Normalt rekommenderas det då att dels justera blandskruvarna för något fetare blandning, samt höja trottelnålarna ett eller två snäpp.
I vissa fall kan det tänkas att man även byter lågfartsmunstyckena till en storlek större (för fetare blandning), om inte ovanstående avhjäper felet.

OBS! Jag är ingen expert på detta, men vid de symptomen du har på hojen, så brukar det vara dessa svar som ges.

Lycka till!
:tummenupp
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top