Kawa ZX6R 2006: Blir varm och svår att kyla ner (sällan under 100grader)

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Min kompis har en ZX636R 2006 med omkring 1500 mil på mätaren.
vi fick stanna idag när vi körde i kö då hans hoj gick temp "high" (dvs över 119grader).
generellt sätt har han svårt o komma ens under 100grader i temp och fläkten jobbar på hela tiden.
*Kylarvatten nivå är på "max"
*Fläkten går
*pump med mera har vi inte kollat och har svårigheter att kolla (inga verktyg eller någon jätte erfarenhet från min sida ang pump faktiskt)
*det var drygt 20grader och sol när vi körde idag (kanske 25grader som max temp)

När vi körde på motorvägen i omkring 150 så ligger min gsxr på ca 84grader och hans hoj låg på 103. (vi pratar via Sena 20S) han fick den under 100 grader när vi körde riktigt fort (200 snåret).

Vad kan vara fel eftersom hans hoj har sådana svårigheter o kyla ner sig?

Dålig cirkulation i kylaren, dålig pump, luft i systemet. Min likadana ligger runt 85-90 grader vid körning.

Dålig cirkulation i kylaren, dålig pump, luft i systemet. Min likadana ligger runt 85-90 grader vid körning.
okej så den borde ligga som min gixxer då. han låg på 110grader när vi körde brevid varandra och jag på 89. Jag får hjälpa honom o kolla igenom den i sommar när vi kommer hem till sverige helt enkelt, är det svårt o komma åt pump?
sen tändning...
Nu hänger jag inte med :va men det är ju klart, jag kan inte allt, vill du förklara? :tummenupp
hojen går bra i övrigt, svarar på gas och levererar nog som den borde, hänger på "hyffsat" bakom min 750.

okej så den borde ligga som min gixxer då. han låg på 110grader när vi körde brevid varandra och jag på 89. Jag får hjälpa honom o kolla igenom den i sommar när vi kommer hem till sverige helt enkelt, är det svårt o komma åt pump?

Pumpen sitter på vänster sida ungefär där växelpedalen är, enkel att komma åt. En slang går nedåt från den och in i kylarens undersida på vänster sida, en slang går uppåt.

Vi lämnade in den o bytte olja. mekanikern kollade igenom kylsystemet och hittade inga problem. Nu är det lite kallare ute idag (16-17 grader o moln) och den har återgått till normal temperatur. (max 100grader som varmast och fläckten fick hojen stillastående att gå ner i temperatur istället för o stå o bara öka o öka)

Kan oljan ha gjort så mkt? eller var det när han kollade igenom kylsystemet som han kan fått ut ev luft eller något?

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul