Kawa ZX6-R, Från ras till kalas!

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Varför står den stilla då? :)

Vevlagerhaveri med skrotad vevaxel som följd.
Har en annan vev liggandes men har ingen gnutta motivation att skruva med den.
Speciellt inte när personen jag delar garage med bara släpper allt rakt ner på golvet samt tömmer bilen på skräp i garaget. :huvet
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Har precis suttit en timme och kliat mig i huvudet och märkt kablar i elsystemet.
Dessvärre så glömde jag ljusomställaren i garaget så den får jag ta hem imorgon.
Acewell mätaren verkar nice när jag kollade att allt funkade i den :)
Genomsnittshastighet låg på 36 km/h :va
På min gamla mätare så låg den på 79. Snigelvarning :crash

Har även börjat på att förlänga bakramen samt ändrat helt om hur sitsen bak ska monteras.
Dessvärre (igen) så fanns det ingen tråd i svetsen.

Tanken fick sig ett varv med papper och ett lager spackel till.
Känns som att det är ganska nära resultat på den fronten :tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Blev en liten tur till garaget idag med efter lite övertid på jobbet och sen hämta paket på tre ställen.
Brevlådan, Shell och Willys :rolleyes:
I brevlådan kom bromsvätskebehållaren bak, på Shell hämtade jag en givare till kylfläkten eftersom min gamla varit skrot sen hojen köptes och på Willys kom min nya LAMPA :banana

I garaget så fixade jag "klart" bakramen så imorgon så helsvetsar jag den på jobbet för där har vi lite mysigare svets :tummenupp

Sen la jag såklart på ett lager spackel till på tanken :D
Kan vara det sista, fast det kommer jag få äta upp när jag provmålar lite svart och ser hur illa det är :lol

Bild på bakramen.
Är två rör till som inte är monterade ännu som gör att den blir bättre triangulerad.

2012-03-07205809.jpg

2012-03-07205758.jpg
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Kopplar in mina nya knappar och mätare med elsystemet.
Lampan funkar fint.

Mätaren funkar inte och problemet härleds till att jordkabeln har avbrott någonstans i kabelhärvan.
Jordar jag mätaren i batteriet så funkar det men inte i kabelhärvan.

Detta blir kul att hitta...

Tur jag inte har elallergi :hihi
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jorden var hel, det var fel på mig.

Dessvärre verkar Elschemat/Mätaren felkonstruerad.
Oljetryckslampan ska enligt elschemat kopplas till - (jord)
Vilket betyder att mätarsladden ska vara spänningssatt men det är den inte utan den är kopplad till jord.

SUCK.

Capture.JPG

:huvet

Ska jag behöva montera ett relä för att få lampan att funka eller ska jag helt enkelt löda om mätaren...
 

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
Du har förståss mätt upp hur mätkabeln beter sig spänningsmässigt när du slår till tändningen? hade vart intressant. Det gör ju att man får lite mer reda på hur det borde kopplas för det borde ju fungera med de grejerna du har utan extra relä osv.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Du har förståss mätt upp hur mätkabeln beter sig spänningsmässigt när du slår till tändningen? hade vart intressant. Det gör ju att man får lite mer reda på hur det borde kopplas för det borde ju fungera med de grejerna du har utan extra relä osv.

Vilken kabel vill du att jag ska mäta på?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Innanmätet på 1500 kr mätare :yoparty

Har nog luskat ut hur jag ska löda om den för att få den att fungera som jag vill :)
 

Bifogat

  • 2012-03-09 22.23.48.jpg
    2012-03-09 22.23.48.jpg
    236.3 KB · Visningar: 98
  • 2012-03-09 22.24.03.jpg
    2012-03-09 22.24.03.jpg
    245.6 KB · Visningar: 90
  • 2012-03-09 22.24.49.jpg
    2012-03-09 22.24.49.jpg
    234.5 KB · Visningar: 77
  • 2012-03-09 22.25.35.jpg
    2012-03-09 22.25.35.jpg
    239 KB · Visningar: 79
  • 2012-03-09 22.28.02.jpg
    2012-03-09 22.28.02.jpg
    242.9 KB · Visningar: 82
  • 2012-03-09 22.28.55.jpg
    2012-03-09 22.28.55.jpg
    230.8 KB · Visningar: 81
  • 2012-03-09 22.46.17.jpg
    2012-03-09 22.46.17.jpg
    240.9 KB · Visningar: 93

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
Den gråa tänkte jag närmast på som kopplas till oljelampan. om jag nu såg helt rätt.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Den gråa tänkte jag närmast på som kopplas till oljelampan. om jag nu såg helt rätt.

Händer ingenting, den är ju kopplad till jord.

Eller.. Nu är den kopplad till jord och till + så nu lyser lampan konstant.
Ska fixa klart imorgon men jag måste handla en ny lödsug för att koppla loss jorden.

Blir fint detta =)

Skönt att slippa koppla relä osv.:tummenupp
 

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
hmm verkar lurigt men utan att veta närmare verkar det som om att lampan ska vara matad med ständig plus och "boxen" kopplar bort jorden när oljetrycket är det rätta.
För slår du till tändningen ska det ju vara minus i så fall på den gråa. Som alltså bryts upp när oljetryck upnåtts.
Men vem vet hur det ska vara.
Bara lite jag spånade på när jag läste ditt problem men du verkar ju ha koll på läget ändå. :)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
hmm verkar lurigt men utan att veta närmare verkar det som om att lampan ska vara matad med ständig plus och "boxen" kopplar bort jorden när oljetrycket är det rätta.
För slår du till tändningen ska det ju vara minus i så fall på den gråa. Som alltså bryts upp när oljetryck upnåtts.
Men vem vet hur det ska vara.
Bara lite jag spånade på när jag läste ditt problem men du verkar ju ha koll på läget ändå. :)

I början verkade det lite lurigt men efter att jag mätt fram o tillbaka så var det så simpelt att Neutralen är matad med spänning så fort man sätter på nyckeln och neutralsladden från mätaren agerar jord och då tänds lampan.

Oljetryckslampan är kopplad helt tvärtom och jordad i mätaren och vill ha spänning från sladden.
Vilket jag tycker är heltokigt eftersom det är sällan hojar är plusjordade eller har en reläbox till oljetryckslampan.

De enda jag sett de på är folk på rejsa som bygger om så när oljelampan tänds vid bankörning så bryts spänningen till bränslepump och tändning.

De andra indikerinslamporna är kopplade som Oljetrycket men de är ju förbrukare på dem.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
:yoparty I did it :tummenupp

Såg lite mörkt ut efter en stund men nu jävlar:yoparty
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
:yoparty I did it :tummenupp
Såg lite mörkt ut efter en stund men nu jävlar:yoparty

Blinkerslampa höger funkar inte nu, frågan är om den gjorde det innan för jag testade bara en av dem.
Hittar inget fel i kretsen så dioden kanske är paj :va

Dubbelmätt och kretsen är hel.
Lägger en beställning på dioder samtidigt som jag köper kontakterna till elsystemet så löser jag det då =).

Kommer koppla så att blinkers och varningsblinkerslampan blinkar oavsett vilket håll jag blinkar åt eftersom jag tycker höger/vänster funktionen är onödig samt att de största problemet är att komma ihåg att stänga av dem :gnissla
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Då var en beställning lagd från kjell o Company

Några kontakdon med snäpplås samt dioder i olika färger och fem meter kabelsleeve så att elsystemet blir lite vackrare att titta på.


En annan nyhet är att personen jag delat garage med flyttar ut denna veckan och jag kommer därför ha hela garage A 50 kvm för mig själv. :banana

Känns underbart för nu får jag en garageplats till Skylinen och massor med plats att skruva hoj på :tummenupp
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Då var en beställning lagd från kjell o Company

Några kontakdon med snäpplås samt dioder i olika färger och fem meter kabelsleeve så att elsystemet blir lite vackrare att titta på.


En annan nyhet är att personen jag delat garage med flyttar ut denna veckan och jag kommer därför ha hela garage A 50 kvm för mig själv. :banana

Känns underbart för nu får jag en garageplats till Skylinen och massor med plats att skruva hoj på :tummenupp

Gratulerar!

Blir inte hyran högre när vederbörande flyttar ut? Eller du bara slipper ha "sällskap"?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Fått lite paket i veckan så nu har jag allt för att kunna göra klart elen.
Fick lite annats sexigt med :banana

DSC03607.jpg
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top