Kawa ZX10 vs zzr1100

  • Thread starter Thread starter PD
  • Start date Start date

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Är det nån som vet om det är nån skillnad mer än cylindervolymen mellan motorerna på gamla Kawa ZZR1100 och ZX10..??

Tänkte om man kunde plocka ihop en fungerande motor av delar från dom två...
 
Last edited:
Hänger med på den här gamla tråden. Skulle det exempelvis vara möjligt att bulta i en motor från zzr i en zx-ram?
 
Hänger med på den här gamla tråden. Skulle det exempelvis vara möjligt att bulta i en motor från zzr i en zx-ram?



Inte mycket hjälp kanske, men jag har ju läst att ZZR-motorn var en fortsättning från ZX-10-motorn. Liksom GPz 1000 var en fortsättning från GPz 900.

Enligt MCS har de åtminstone samma slag vilket borde innebära samma höjd på motorn.
ZX-10:
http://www.motorcyclespecs.co.za/mod..._zx10 88.htm

ZZR
http://www.motorcyclespecs.co.za/mod...r1100 90.htm


Kolla här om det är samma reservdelsnr på motordelarna, kan ge ytterligare tips.
ZX-10:
http://www.kawasakioemparts.com/oemp...x1000-b1-parts

ZZR:
http://www.kawasakioemparts.com/oemp...x1100-c1-parts

Lycka till!
 
Finns en zx10 på blocket där säljaren hävdar att det sitter i en zzr-maskin från "mitten av 90-talet". Han har dock inte satt i den själv. Ett krux tycks vara vinkeln på förgasarna som pekar snett uppåt på zzr. Oklart hur det är löst på hans hoj. Var inte hojen så långt bort skulle jag åkt och kikat på den...
 
Last edited:
Gör ett försök till att få lite svar på denna tråd. Har hittat min gamla zx-10 -90 som vid det här laget rullat över 10000 mil. Bjöd ut frun på första dejten med denna hoj för 17 år sedan. :)
Tyvärr har Kammarna "kratrar" på nockarna, jag misstänker att den dricker lite glykol och dessutom är växellådan lite bråkig. Missar man minsta lilla så smäller vissa av växlarna i. Dessutom tickar den riktigt duktigt.
När man kan få en utbytes för ca 5-6000 så känns det dumt att lägga ner pengar på att renovera den, men jag är öppen för tips och förslag!

Nu till min egentliga fråga: Jag vet som sagt att vissa monterat zzr-motorn i zx-chassiet, men inte om det är "bolt-on" eller om något måste modifieras.
Har någon medlem erfarenhet av en sån operation?

Mvh, Mattias
 
Last edited:
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top