Kawa ZX-9R, tickande/knackande motor samt vibrationer?

Remo

a million miles away
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Hellhole
Hoj
GSX-R1000, -03
Har köpt en -00:ans ZX-9R i somras. Hojen är till det yttre i toppskick och hade gått 1800 mil. Jag har nu kört ytterligare drygt 200 mil själv.

Detta är min första landsvägare, och jag har därför lite funderingar innan min 3 månaders beg-garanti går ut i början på september. Skulle vara tacksam för svar eller tips på mina frågor.

Det sägs att ”Kawworna” låter mer än andra motorer. Hursomhelst så har jag på senare tid blivit uppmärksam på ett knackande eller hårt tickande ljud någonstans kring 2000 rpm vid speciellt kallstart, samt vid långsam krypkörning (2000 – 3000 rpm). Knacket framträder mer med hjälm/hörselproppar, eftersom alla andra ljud då verkar dämpas.

Vid andra varvtal hörs inga motormissljud, eller så drunknar dom i fartvinden.

1). Är detta ett normalt motorljud på ZX-9an, och vad beror det i så fall av?

Ventiljusteringen ska göras vid 2400 mil, så det är ett par hundra mil tills dess.

2). Brukar det förekomma att ventilerna behöver justeras oftare/tidigare än rekommenderade var 1200:e mil?

I början hade jag lite problem med miss av 3:ans och 4:ans växel, vid växling kring rödmarkeringen (12000 rpm). Detta problem har nu försvunnit efter lite mer körande samt justering av växelspaken.

Övervarvning har skett några gånger pga ovanstående missade växlingar (fått i friläge eller ej växlat upp).

3). Kan dessa övervarvningar ha varit skadliga för motorn och ev. skapat ”knacket”?

Dock har jag aldrig hört varvtalsregulatorn bryta. Rödmarkeringen ligger mellan 12000 – 14000 rpm

4). Vet någon vid vilket varvtal regulatorn normalt bryter?

Upplever en del vibrationer i styre och fotpinnar. Mestadels vid ca 6000 rpm, men även lite mellan 3000 – 4000 rpm. Ibland verkar det som att vibrationerna ”kommer och går” från dag till dag. Håller ej ”krampaktigt” i styret, men kör med tunna sommarhandskar. Enligt Bike’s test av -98:ans ZX9 så fick den minus just för vibrationer. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=47731&highlight=zx9

5). Går det att få bort eller minska dessa vibrationer på något sätt, är det något som är fel eller hör de till modellen?

Har sökt bland ”gamla” inlägg, men inte hittat några direkta svar på mina frågor.

Mvh Erik
 
hojar med kåpa leder dessutom upp ljudet till hjälmen väldigt bra, jag har själv varit övertygad om att nåt måste vara trasigt på flera hojar jag haft men det har sen visat sig vara normala ljud som förstoras när man kör lungt och utan öronproppar.

Visst kan nåt vara fel i ditt fall. tickande ljud innebär ofta att nåt ventilspel är fel, sen kan du ju ha bytt till en för tunn olja som kan göra motorn väldigt skrammlig.
Jag har dock svårt att tro att en icke defekt motor skulle skadas av några rödstrecksvarvningar.
 
Har oxå problem med vibrationer i styre, dessa uppkommer i ca 140-160. försvinner sedan. Antar att det kan bero på framdäcket... men det är väl bara o köra..
 
Min har också ganska mycket vibrationer från motorn.. Har för mig att man kan minska problemet genom att fylla styret med blykulor, nån som vet?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top