Kawa zx-9 problem.

neeko1

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Kawasaki zx9
Tjena!
Jag har problem med min hoj, en ZX-9 från 1997.
Den trycker ut vatten och kokar väldigt lätt. folk och en mc-verkstad säger att det är toppen eller topp-packningen som har gått.
Efter som det är ett vanligt fel på dessa hojar så har jag bestämde mig för att göra ett försök att riva ner och kolla läget
.
Men innan jag börjar så skulle jag vilja ha lite hjälp och tips;

-Måste man slita bort motorn eller går det att få bort toppen när motorn är på plats?

-Finns det några risker/problem med att skruva bort vakumförgasare? eller är det bara att slita bort alla slangar och skruva bort som vanligt och skruva dit igen?

-Om det nu är toppen som är sprucken, ser man det tydligt så fall?

Jag är väldigt tacksam för tips och råd.

jag kan nog tyvärr inte svara på så många av de tekninska frågorna. Men du borde komma åt ganska bra om du bara tar bort tanken.

Om du inte har Haynes service manual så typpsar jag skarp att du ska köpa en!

Lycka till alla fall!

Vad jag har hört så går det inte att få bort toppen utan att plocka ur motorn. (har dock inte provat själv) Lycka till!

Köp en mekhandbok, t.ex.

"Kawasaki ZX750P (Ninja ZX-7R) and ZX900B/C/E (Ninja ZX-9R) (1994-2000) Service and Repair" av Coombs, Mark (Haynes, Somerset, USA, 2000 (ISBN 1859607217). 306 kr.

http://www.bokus.com/b/1859607217.html

Där hittar du all information du behöver. Och ja, du måste ta ur motorn. Resten är inte så svårt om man har hyfsad mekvana, rätt verktyg och går systematiskt tillväga.

neeko1 skrev:
Tjena!
Jag har problem med min hoj, en ZX-9 från 1997.
Den trycker ut vatten och kokar väldigt lätt. folk och en mc-verkstad säger att det är toppen eller topp-packningen som har gått.
Efter som det är ett vanligt fel på dessa hojar så har jag bestämde mig för att göra ett försök att riva ner och kolla läget
.
Men innan jag börjar så skulle jag vilja ha lite hjälp och tips;

-Måste man slita bort motorn eller går det att få bort toppen när motorn är på plats?

-Finns det några risker/problem med att skruva bort vakumförgasare? eller är det bara att slita bort alla slangar och skruva bort som vanligt och skruva dit igen?

Jag är väldigt tacksam för tips och råd.

Vart trycker den ur sig vatten??
JB

Bort med motorn.

Slit bort och smäll dit igen.

Nja, kan vara skev eller ha väldigt små sprickor, troligtvis hel enl mina erfarenheter av den modellen.

Jag skulle börja med att enbart byta packningen, relativt enkelt. Ha en mekbok tillhands.

Du måste ta ur motorn.Sedan när du ändå har toppen lös så rekomenderar jag dig att plana den och slipa in ventiler så vet du att det är bra och passa på att kolla ventilspel på samma gång.
Lycka till!

Tack för bra och snabba svar!
Jag har börjat riva och slita i motorn nu, tyvär utan handbok, har lite brådis så den hinner nog inte komma in jag vill ha hojen klar.

Nu har jag en ny fundering som jag behöver hjälp med, Man måste ju slita bort kamaxlarna för att komma åt skruvarna till toppen och hur "nollar" jag motorn?
Jag har hittat markeringar på båda kamdrev men jag vet dock inte hur dom ska stå. Och finns det fler markeringar som man behöver hålla reda på för att få tillbaka allt i sin ordning?

Har en mek bok som du skulle kunna få låna, men jag bor i gbg så det är lite långt att åka. Har tillgång till scanner på söndag om det hjäpler. Är det en gammel ninja (pre -98)? Pm'a om jag skall börja scanna.

Är det inte vanligt med sjunkna foder på dessa? Några här i stan har råkat ut för det tidigare på ZX-9, vet dock inte årsmodell på dessa.
Läget är ju att en ny toppackning inte kurerar ett sjunket foder särskilt länge.
Som sagt, har inte koll på vilka årsmodeller detta gäller men det skadar ju inte att kolla hur fodren sitter när motorn ändå är isär.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph