Kawa ZX-9. Hjälp med vibrationer?

Remo

a million miles away
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Hellhole
Hoj
GSX-R1000, -03
Hej
Tänkte försöka få hjälp och svar på några frågor innan hojsäsongen drar igång här i norra norrland.

Jag har en -00:ans Kawa ZX-9:a som gått 2300 mil. Stora servicen med ventiljustering, förgasarsynkning m.m är strax, dvs vid 2400 mil. Köpte hojen förra sommaren då den gått 1800 mil och är 2:a ägaren.

Det jag irriterat mig över samt vill ha hjälp med är vibrationer i cykeln vid ca 6000 rpm. Dessa känns speciellt i styret samt höger fotpinne. Har läst en del tester som anmärker just på vibrationer i mellanregistret, bl.a tidningen Bike.

Jag undrar därför vad era erfarenheter är gällande vibrationer i denna modell? Har ni upplevt samma sak på ZX-9:or?

Kan injusteringarna vid den stora servicen eventuellt ”lindra” eller minska vibrationerna i cykeln?

Eller finns det något speciellt man kan ”felsöka” på ZX-9:orna som orsakar dessa vibrationer?

Mvh Erik
 
Remo skrev:
Hej
Tänkte försöka få hjälp och svar på några frågor innan hojsäsongen drar igång här i norra norrland.

Jag har en -00:ans Kawa ZX-9:a som gått 2300 mil. Stora servicen med ventiljustering, förgasarsynkning m.m är strax, dvs vid 2400 mil. Köpte hojen förra sommaren då den gått 1800 mil och är 2:a ägaren.

Det jag irriterat mig över samt vill ha hjälp med är vibrationer i cykeln vid ca 6000 rpm. Dessa känns speciellt i styret samt höger fotpinne. Har läst en del tester som anmärker just på vibrationer i mellanregistret, bl.a tidningen Bike.

Jag undrar därför vad era erfarenheter är gällande vibrationer i denna modell? Har ni upplevt samma sak på ZX-9:or?

Kan injusteringarna vid den stora servicen eventuellt ”lindra” eller minska vibrationerna i cykeln?

Eller finns det något speciellt man kan ”felsöka” på ZX-9:orna som orsakar dessa vibrationer?

Mvh Erik

Hej. Jag har aldrig märkt några vibrationer i min. Inte som har stört mig ialla fall.
 
Jag hade lite vidrationer i min, fast de var nog lite högre i registret.
Du kan förmodligen ändra varvtal eller få bort dom helt i händerna om du byter styrändsvikter.
Men lättast är väl att köra snabbare än 130 eller vad nu 6000varv motsvarar. Eller dreva om.
 
Kolla upp din kopplingskorg då viberationerna kommer ifrån höger sida.
Enklast att ta en titt genom oljepåfyllningen och kolla efter sprickor alt försvunna metallbitar ifrån korgen.

Remo skrev:
Hej
Tänkte försöka få hjälp och svar på några frågor innan hojsäsongen drar igång här i norra norrland.

Jag har en -00:ans Kawa ZX-9:a som gått 2300 mil. Stora servicen med ventiljustering, förgasarsynkning m.m är strax, dvs vid 2400 mil. Köpte hojen förra sommaren då den gått 1800 mil och är 2:a ägaren.

Det jag irriterat mig över samt vill ha hjälp med är vibrationer i cykeln vid ca 6000 rpm. Dessa känns speciellt i styret samt höger fotpinne. Har läst en del tester som anmärker just på vibrationer i mellanregistret, bl.a tidningen Bike.

Jag undrar därför vad era erfarenheter är gällande vibrationer i denna modell? Har ni upplevt samma sak på ZX-9:or?

Kan injusteringarna vid den stora servicen eventuellt ”lindra” eller minska vibrationerna i cykeln?

Eller finns det något speciellt man kan ”felsöka” på ZX-9:orna som orsakar dessa vibrationer?

Mvh Erik
 
Tackar för svar och tips. :) Ska kolla upp kopplingskorgen. Vad kan förresten få kopplingskorgen att spricka eller tappa bitar?

Undrar även om det finns något annat i motorn eller kopplingen som kan skapa dessa vibrationer och behöver undersökas?

För mig vill händer och höger fot domna bort om man "hamnar" på ca 6000 rpm (140 km/h) vid körning med t.ex ett gäng kompisar som håller en viss hastighet.

Och eftersom vibrationerna är bundna till varvtalet oavsett växel så antar jag att man kan bortse från däck, styrlager, drivpaket osv.

Vill helst komma tillrätta med problemet eftersom hojen i övrigt är kanonfin, eller få ett konstaterande att modellen är sådan och att man får leva med dessa vibrationer. Och i så fall blir det nog ett hojbyte…
 
Bakhjulsåkning med hjälp av kopplingen brukar knäcka korgen.


Remo skrev:
Tackar för svar och tips. :) Ska kolla upp kopplingskorgen. Vad kan förresten få kopplingskorgen att spricka eller tappa bitar?

Undrar även om det finns något annat i motorn eller kopplingen som kan skapa dessa vibrationer och behöver undersökas?

För mig vill händer och höger fot domna bort om man "hamnar" på ca 6000 rpm (140 km/h) vid körning med t.ex ett gäng kompisar som håller en viss hastighet.

Och eftersom vibrationerna är bundna till varvtalet oavsett växel så antar jag att man kan bortse från däck, styrlager, drivpaket osv.

Vill helst komma tillrätta med problemet eftersom hojen i övrigt är kanonfin, eller få ett konstaterande att modellen är sådan och att man får leva med dessa vibrationer. Och i så fall blir det nog ett hojbyte…
 
Tjena Ninjabroder i Norr =)

Har haft vibrationer på min från ca 4500-5000rpm, vad som är tydligt är att dessa motorer har ett område med kritiskt varvtal. På min har jag syncat förgasarna EXAKT! och även bestyckat om, och det hjälpte märkbart, har kvar vissa vibrationer vid 4000rpm men inget som man stör sig på... Föresten jag tror alla hojjar jag provkört har ett kritisktvarvtals område, på vissa märks det mer å på andra mindre.....
 
Garret_Power skrev:
Har haft vibrationer på min från ca 4500-5000rpm, vad som är tydligt är att dessa motorer har ett område med kritiskt varvtal. På min har jag syncat förgasarna EXAKT! och även bestyckat om, och det hjälpte märkbart, har kvar vissa vibrationer vid 4000rpm men inget som man stör sig på...

Vill oxå minnas jag hade svaga vibrationer kring 4000 rpm, men det är kring 6000 rpm som de störande vibrationerna uppstår med "domningar" av händer och högerfot.

Var just och räknade mellanpris till en -03:as GSX-R1000 istället. Börjar fundera på att byta hoj. Synd bara att man inte kan provköra (än) innan köp här i norr pga vinter och lite snöiga/isiga vägar.
 
jag hade också vibrationer på min vid dessa varvtal, min kopplingskorg tyckte jag var rejält glapp, bytte nållager o distans det blev inget mindre glapp, bytte korg samma resultat så jag gav upp med vibrationerna och körde 1500 mil till innan jag bytte hoj så det är nog inte så mkt att oroa sig för
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top