Kawa z550 - 82 fullgas på låga varvtal

Sterio

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2019
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawasaki z550b
Hej

Min Kawasaki z550 1982 tappar/hackar vid 3/4 dels gas och fullgas vid varvtal under 3500rpm. Över detta varvtal går den toppenfint på alla gaslägen. Övrigt går den toppenbra.

Är det normalt att en högvarvig förgasarhojj från 80 talet går lite dåligt om man ger fullgas vid för lågt varvtal?

Har köpt renoveringskitt och bytt alla munstycken i förgasarna.

Kan det ha med flottörnivån i förgasarna att göra? Kan detta påverka blandningsförhållandena just vid låga varvtal och inte vid höga?

Mvh
David
 
Last edited:
Om trottellocken på förgasarna är ovala är det en icke-CV förgasare. Är trottellocken stora och runda är det CV-förgasare. Det finns båda de typerna på just den årsmodellen. Är det icke-CV förklarar det allt och "allt är som det skall, det är inget fel, lev med det."

Om din hoj har CV-förgasare, justera enligt servicemanualen. Gummi (luftburksanslutning, insugsflänsar, diafragma, o-ringar, packningar etc) på gamla hojar stelnar och spricker.
 
Jag har haft en sån. Jag bugar av vördnad om du fått dit förgasarbryggan mellan 8 st stenhårda gummin. Har du lösa filter kanske? Jag fick den aldrig att gå bra.

Det där är inte CV
 
Utan CV måste du träna på att gasa som motorn vill, inte som du vill. Enda nackdelen med enbart trottel och inget spjäll är att returnfjädern kan upplevas som lite jobbig, typ som med Keihin FCR och Mikuni RS.

Montera förgasare i stenhårda gamla gummin gör man med hjälp av spännband runt cylinderblocket.
 
TS skriver: Min Kawasaki z550 1982 tappar/hackar vid 3/4 dels gas och fullgas vid varvtal under 3500rpm. Över detta varvtal går den toppenfint på alla gaslägen. Övrigt går den toppenbra.

Använd växellådan. Växla ner. Då behöver du inte ge 3/4 dels till fullgas lika ofta för vid 7000rpm ger motorn ungefär ungefär dubbelt så hög effekt som vid 3500rpm.
På min SV650S såg jag till att ha omkring 6000rpm innan omkörningar.
För jag ville ju att det skulle hända något vid fullgas.
Samma med Triumph Sprint RS idag.
Endast med GSX1300R tycker jag minst 4000rpm räcker för fullgas. Än så länge.....
 
Utan CV måste du träna på att gasa som motorn vill, inte som du vill. Enda nackdelen med enbart trottel och inget spjäll är att returnfjädern kan upplevas som lite jobbig, typ som med Keihin FCR och Mikuni RS.

Montera förgasare i stenhårda gamla gummin gör man med hjälp av spännband runt cylinderblocket.

Det är att få in bryggan mellan insug och luftburk som är problemet. Verkstadshandboken tog till och med upp problemet, och bad själva om tips(?)
 
Trodde att flottör nivå eller justering av nålen ett hack kunde fixa det, men då får jag acceptera det bara.
 
Trodde att flottör nivå eller justering av nålen ett hack kunde fixa det, men då får jag acceptera det bara.

De kan förbättra stupningarna. Mest troligt snålstuper den så höj trottelnålarna 2 hack. De lär finnas bränsleskruvar på förgasarna prova justera dem in eller ut.
 
Trodde att flottör nivå eller justering av nålen ett hack kunde fixa det, men då får jag acceptera det bara.

Precis, börja använd växellådan.
Gillar du inte att använda växellådan är det bara att byta hoj.
För det finns hojar man knappt behöver växla.
Tex Indian Chief Classic, max motoreffekt vid 3000rpm
https://www.expressen.se/motor/motorcyklar-10-basta-glidarhojarna-i-sommar/
eller varför inte en Yamaha XV950 Bolt.
Från företaget med minst strul med hojarna.
https://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html
 
Last edited:
Tror ni min kawa z550 när den var helt ny år 1982 stupade vid fullgas på låga varv också, eller är det något som kommit av bla förändring av bränslekvalite (mer miljövänligt idag.. ) och ev lite läckage av extra luft in i förgasarna då gummit åldrats vid insuget och inte sluter 100% tätt längre?
 
Gör en ordentlig service, tändstift och kablar, kolla ventilspel, ställ tändningen (om det går och byt ev brytarspetsar/konding). Se över alla elanslutningar så att de inte glappar, dvs allt ska ha fullkontakt.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top