Kawa z400f som går som ett spann skit

2,5 år? Då körde grabben på sin PY50 konstant vid tre år började han härja på PV50:tummenupp till modern fasansfulla skällande:fakta
 
Last edited:
Nu har det äntligen blivit en liten stund i verkstan.
Inhandlade lite bröte hos biltema så som en ny komp-provare och tändningsprovare.

Kompet gjorde mig lite smått fundersam.
1 - 8kg/cm
2 - låg runt 8kg/cm men hoppade plötsligt upp på 12kg/cm
3 - började runt 7 men droppade ner till 5kg/cm efter ett par prov
4 - 8kg/cm

1 och 4 jobbar ju uppenbarligen som de skall, men känns som 3an har någon trög ventil ? som inte öppnar och stänger sig klokt?

Kollade spolarna och mycket riktigt så är det 1,4 och 2,3.
Testade med någon billig testare på Biltema och fick inget på 2an samt svagt som fanken på 3an, visade sig va glapp på inkommande kablar på spolen så nu biter den iaf till på alla 4 cylindrar dock blev inte avgasröret på 3an riktigt lika hett som de andra efter en liten stund igång.

Inte kunnat provköra då bakbromsen är lite lattjo för stunden och gärna slänger sig i lås vid minsta rörelse och jag inte orkat lägga tid på det tills jag fått motorn att gå klokt, men den reagerade betydligt bättre vid gaspådrag utan choke än tidigare iaf.

Antar att nästa bit är att ryka ventilkåporna och ta sig en titt på ventilerna.
 
Jag tycker du ska sluta tomgasa och leta fel, fixa bromsen och KÖR med den ist, så ökar både chansen att den lagar sig själv eller du hittar felet
 
Jag tycker du ska sluta tomgasa och leta fel, fixa bromsen och KÖR med den ist, så ökar både chansen att den lagar sig själv eller du hittar felet
Jo ska se över den men hade inte riktigt motiveringen att göra den när motorn gick på 2cylindrar ;)


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Kändes som faktiskt alla burkar va med igår även om 3an kanske inte va uppe i sin fulla potential men vem fan är det efter 35år...

Ska se om jag kan få tid att se över bakbromsen idag så jag kan testköra

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Last edited:
Hej.

Jag hade ett liknande fenomen med min z400f för många år sen.
Den gick på 2 Cyl ibland. 4 cyl ibland. Å ibland skiftade den mellan 2 å 4 under drift. Det var lite spännande... ????
Det visade sej att jag hade fipplat med kablagen till tändspolarna som sitter under tanken när jag hade haft loss denna.

Sekundärsidan sitter ”gängade” in i spolen. En inte jättebra lösning enligt mej.

Hur som helst. Se till att dina tändprylar är i ordning.
 
Jo märkte det, 2ans burk va nog död pga det problemet.

Har för jädra dålig tid o va i verksan meka -.-
Hade bara tid och göra en snabbkoll idag och jag har bra tändning på alla 4 stift nu, men 3an vill inte va med klokt fortfarande då de inte blir någon skilnad på det när jag rycker tändhatten på 3an...
Får kolla om de kommer soppa eller om de är något annat. Om man någon gång får mer än 15min i verkstan

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top