Kawa Z1000J -83

Känns som att det inte blir fullt öppet vid fullgas. :va Den går jämt och fint i övrigt, förutom bluddrandet mellan 2500-3000rpm.

Det vore himla smutt om du kunde låna en RS36-brygga bestyckad med #125 på huvudmunstyckena - då VET du om det är dina förgasare eller något annat i motorn som knasar.
 
Det vore himla smutt om du kunde låna en RS36-brygga bestyckad med #125 på huvudmunstyckena - då VET du om det är dina förgasare eller något annat i motorn som knasar.

Ja, håller med! Synd att man inte kan flytta över bryggan från Z1:an....
Men vad tror du om membranen? Kan det vara nåt med dem?
 
ta med den upp till mej,, o provkör/jämför en standard ltd1000 (4/1 system då bara) .samma spis samma hk samma tyngd ca
(3 mil till hällingsjö/ubbhult)
 
Har plockat isär förgasarna igen. Inget fel på membranen. Trottlarna glider upp fint med lite undertryck. Men upptäckte att det satt väldigt konstiga nålar i.
De som var med i renoveringssatsen var mycket spetsigare. Såg mer ” normala ” ut. De som sitter i har väldigt lite taper. Byter alla munstycken till nya nu också. Hoppas kunna provköra i helgen.
 
ta med den upp till mej,, o provkör/jämför en standard ltd1000 (4/1 system då bara) .samma spis samma hk samma tyngd ca
(3 mil till hällingsjö/ubbhult)

Vore intressant om du kunde testa den och se vad du tycker.
 
hej
jag har en bromsbänk, så vi kan se om den ger några utlovade 97 hk /85hkpå bakhjulet , lördag ska bli fint väder
0707260606 christer
 
hej
jag har en bromsbänk, så vi kan se om den ger några utlovade 97 hk /85hkpå bakhjulet , lördag ska bli fint väder
0707260606 christer

Toppen!
Jag skall försöka skruva ihop den ikväll. Hör av mig på tfn. :tummenupp
 
Då var det konstaterat.....den lämnar bara 46hp på bakhjulet.:(

Tack caca för lånet av bromsbänk och dina kunskaper. :tummenupp

Nu har jag mätt tändspolar och kablar. Allt verkar ok enl. manualen. Skall testa gnistan med gnisttestare imorgon.
Tändning också kollad - står rätt och tändförställningen funkar som den skall. Kompressionen också ok på alla cylindrarna.

Så då återstår frågan - va f*** är det som är feeeeeeeeel!??? Saknas ju minst 40 bakhjulshästar.....:va
 
Hej.
tänkte på dålig bensinslang/viken /separerad inuti/väldigt lågt flöde,, ingen soppa under last.
byt till en ny
(Anders o2 sensor kass får ny nästa v)
 
Mina tankar har snurrat både kring kammarna och bränsletillförseln. Men den går ju fint upp till 5000rpm där den bara dör/tvekar/planar ut. Hojen har bara gått 3800mil ( samma ägare sen 1985 ), men stått still i 7-8 år. Vad kan ha hänt då? Förgasarna rengjorda 2 ggr / alla munstycken bytta - utan resultat. Andra nålar gjorde bara att den gick sämre.

Får byta bränsleslang och kolla flottörhöjden igen..... Bränslekranen?:va
 
Det är ju inte så mycket man behöver kontrollera. 1) Bränsle. 2) Kamtider. 3) Tändning.
Dvs soppa, komp och gnista. Börja inte med att riva och rodda bland allt möjligt, fixa först o2-sensor.
 
Men hur kan kamtider ändra sig? Kamkedja som hoppat ett kugg? Men hur? Kass kedjesträckare eller någon ( förre ägaren ) som klantat sig? Men tror iofs inte att topp eller kammar är rörda. Han borde ju märkt att den helt plötsligt tappade halva effekten....:va
 
Dåligt vakuum till soppakranen, så att den inte öppnar ordentligt?
 
Funkar verkligen tändförställningen som den ska?

Är det inte en fast tändplatta med elektronisk tändförställning så har du två mekaniska fjäderbelastade klackar, dessa klackar ska under normal körning slungas utåt vid högre varvtal vilket i sin tur ställer om tändningen ett antal grader. Om detta inte fungerar som det ska till följd av rost / damm / skit så ställer inte tändningen om och motorn effektivt misständer vilket skapar fenomenet du beskriver - helt orkeslös motor, böjar hosta och gå dåligt men så fort du släpper på gasen går den bra igen. Spelar ingen roll hur mycket du justerar och tvättar förgasare, byter soppakran eller tändspolar.

Värt ett försök i alla fall och det tar typ 5 minuter att kolla. Annars är det typ att kolla varenda kontakt för elen till tändsystemet samt själva tändboxen.

Hade precis samma fenomen med min Z1000 Mk.II och det var tändningen som strulade då.
 
Last edited:
Har kollat tändförställningen visuellt samt känt att den rör sig fritt. Sen kollat tändningen med stroboskop vid tomgång samt 2500rpm. Funkar som det skall. Nya stift, kollat och mätt upp tändkablar samt spolar. Allt ok.

Hur testar man tändboxen?
 
Har kollat tändförställningen visuellt samt känt att den rör sig fritt. Sen kollat tändningen med stroboskop vid tomgång samt 2500rpm. Funkar som det skall. Nya stift, kollat och mätt upp tändkablar samt spolar. Allt ok.

Hur testar man tändboxen?

Hm... ja då var det värre. :brinnerup

Tändboxen vette fasen hur du mäter upp korrekt. Går väl att ohm-mäta som allt annat men vilka värden som är korrekta är en bra fråga. Tror inte ens nåt sånt står i handboken då tändboxarna ofta är hermetiskt tillslutna med smält plast / lim så dom är non-serviceable. Tror det är köpa ny och testa som är alternativet med dom. Kan ha fel.

Elfel är ett jävla elände och det säger jag som elektriker / instrumenttekniker till yrket.
 
Last edited:
Hur testar man tändboxen?

Om du har testat tändförställningen vid tomgång och 2500 varv, av vilken anledningen skall då tändboxen testas? Antingen får motorn gnista, eller inte. Det hörs, och känns. Ge dig på kamtiderna medans du väntar på mätning med O2-sensor.
 
Kollat tändförställningen igen. Funkar perfekt. Så då är det väl bara att kolla kamtider.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top