Kawa z1000j 1981 - Rök ur förgasaren, "Spottar tillbaka"? (Ingen läcka)

Sebulano

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2013
Ort
Malmö
Hoj
1981, Kawasaki z1000j
Hej,

jag är ny här på Sporthoj och nybörjare på motorcyklar överlag. Jag har införskaffat en fin Kawasaki z1000j från 1981. Under testkörningen och allmän genomgång vid köpet fanns det inga som helst problem med den.

Efter en 30 minuter lång tur hem märkte jag att motorn var extremt varm, och att det kom ljusgrå rök ur ventilkåpan på ett ställe (1ans cylinder ungefär). Efter att ha haft den hemma en vecka lyckades jag hitta en bult som satt där man egentligen ska ha en ventilslang uppe på kåpan. Vilket jag nu åtgärdat. Överhettningen är inte lika påtaglig längre och röken kommer inte ur ventilkåpan längre, dock kvartsår rökbildning mellan andra förgasaren och insuget till motorn.

Lite bakgrund på beteendet i allmänhet:
  • Motorn är ganska lättstartad med lite choke
  • Tomgången är till en början lite osäker, 1000 varv - Efter att ha gett lite gas och sedan stängt choken går tomgången hackigt, mellan 1000 och 1200 varv
  • Ger jag lite gas så varvar motorn ner lite sakta (Min åsikt, vet ej ifall det är vanligt på denna hojen)
  • Jag har försökt täta insugsgummi så mycket jag kunnat, främst mot luftboxen (Gummin satt inte tight där)
  • oljenivån ser ok ut luktade lite bensinaktigt, men inte mycket.
  • Ingen rökbildning kommer ur avgasrören - ser normalt ut där
  • Det droppar ingen bensin ifrån förgasaren, inga direkta oljeläckage ser jag heller
  • noterat enstaka tillfällen då jag fått sk "Backfire" knall från avgasrören (mkt sällan)
  • Det kommer en del droppande olja ifrån ventilslangen jag installerade (Dragen till insugsboxen)
  • Röken stinker inte direkt, förut luktade den bränt gummi typ


Jag har manual till den och har läst på en hel del redan. Kollat runt som en galning på forum också. Kanske går motorn "lean"? Kanske ett fel i förgasaren? Kanske ett fel på insuget just där röken ser ut att uppstå?

För mig verkar det som att det hamnar bensin i insuget som då förångas efter som det blir jekligt varmt där. Röken uppstår vid till synes en viss temperatur på motorn.


Jag är intresserad av- och vill helst lära mig allt om min hoj och kunna laga den själv/Underhålla den på ett bra sätt. Därför hoppas jag på lite input ifrån er här på Sporthoj.
 
Insugen är rätt ställe för förångad bensin! Resten låter som vanliga oljeläckor o fulmek..
 
Insugen är rätt ställe för förångad bensin! Resten låter som vanliga oljeläckor o fulmek..

Innebär detta att den går "rikt" För mycket bränsle? Eller skulle det snarare vara att förgasaren inte blandar upp bensinen tillräckligt med luft för att det ska bli brännbart i motorn?

Kolla insuget så att det sitter är ju enkelt att göra, men misstänker du att det handlar om blandningen också?

Tack för snabba svar!
 
hej
om tändförställningsmekanismen kärvat (underlillarunda motorkåpan högersida)
vrid o känn ska fjädra tillbaka lätt,blir den mycket varm
insugningsgummit mot cylinder /fuggar kollas noga, ta av tanken bensin från flaska så ser du mera vad som händer
hej så länge
 
För tight ventilspel kan också ge överhettning och baktändningar. I övrigt låter det som att en förgasare eventuellt flödar över lite.

Det är en gammal hoj, gör en ordentlig service och se vad du hittar för konstigheter. Missa inte ventilspel, ordentlig förgasarrengöring, flottörhöjd och förgasarnas nålventilers täthet. Kolla om tändstiften ser olika ut och avsluta med en förgasarsynkning.
 
För tight ventilspel kan också ge överhettning och baktändningar. I övrigt låter det som att en förgasare eventuellt flödar över lite.

Det är en gammal hoj, gör en ordentlig service och se vad du hittar för konstigheter. Missa inte ventilspel, ordentlig förgasarrengöring, flottörhöjd och förgasarnas nålventilers täthet. Kolla om tändstiften ser olika ut och avsluta med en förgasarsynkning.

Tack!

Ska gå igenom de punkterna du nämner, flera andra har nämnt exakt samma saker att kolla på.

En fråga till: Tror ni att det är OK att köra hojen en mindre sträcka? (Tänkte ta den till en polare som har garage med möjlighet att mecka lite, jag har inte så stora möjligheter där jag finns just nu med den)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top