kawa trimm o turbo

summerbar

summerbark
Gick med
11 Jul 2004
Ort
kalmar
Hoj
KTM
jag har en liten fråga...
jag har en kawa zxr 750 -89 och nu e jag lite trött på den lilla effekten som finns i den...
har du någon aning om vad den tål??
kan jag smälla på en turbo??
om inte så ska jag ändå porta toppen så fort jag hittar någon som gör det billigt eller så försöker jag själv...
och sen så ska jag ha andra förgasare.. kammar vet jag inte...
men har ändå inte en aning om den motorn håller bar alls... vxl-lådan eller stakar o sånt...
kan du ge några tips...???
går det med turbo så vet jag inte om jag ska ha förgasare eller insprut... har förgasare nu..
men så kommer även frågor om man ska ha förgasaren innan turbon eller efter.
vore glad om jag fick lite råd o svar
 
Glöm bort turboidéerna på din kawa 750.
Monterar du turbo så måste du ha förgasare som går att trycksätta, alternatvit köpa instprutning = Dyrt , om du ska ha nåt bra!
Eftersom motorn knappast är ny så är lager m.m. redan ngt slitet och lär gå ner sig väldigt fort om du bygger turbo och och laddar på lite.
Renoverar du motorn innan så går det massa pengar och tid på sånt.

Har för mig att vxl-lådan är den svaga punkten på gamla ZXR 750 men kan ha fel.

Näää, lägg ner tankarna på att trimma och sälj hojen istället, köp en nyare med mera pulver i.
Det kommer garanterat att glädja både dig och plånboken i slutändan.

/Nitrous
 
Med det resonemanget är det bara en ZX12 eller Busa man ska turbomata.

Men lixom, hur kul är det då, köpa ny hoj? Klart grabben ska montera turbo! Rent generellt tål en hoj minst dubbla effekten. Livslängden om man ligger och drar på 200% jämt å ständigt är ju kortare - helt naturligt.

Man bör byta kolvringar och hona cyllen innan turbon åker på efter att man har installerar en 1.50 - 2.00 mm cylinderspacer. Den tusenlappen och en halv är iaf motorn värd.

Jas-95 skrev:
Jag skulle till 100% göra samma sak!

JB
 
andersbrink skrev:
Med det resonemanget är det bara en ZX12 eller Busa man ska turbomata.

Men lixom, hur kul är det då, köpa ny hoj? Klart grabben ska montera turbo! Rent generellt tål en hoj minst dubbla effekten. Livslängden om man ligger och drar på 200% jämt å ständigt är ju kortare - helt naturligt.

Man bör byta kolvringar och hona cyllen innan turbon åker på efter att man har installerar en 1.50 - 2.00 mm cylinderspacer. Den tusenlappen och en halv är iaf motorn värd.

Jag håller fan med! Trimma upp den du har! jag hade en zxr750-91/92 för många år sen, den portade jag själv, gick bra! men jag tycker att du ska ta forska lite om det innan du gör nåt! blir hålen för stora så får du problem! du kan ju annars ge dig på "gjutskäggen", det blir bra att börja med! Jag är tyvärr ingen expert på turbobyggen, annars hade jag hjälpt dig med det! jag håller själv på o forskar om lustgassystem, tänkte installera det på SP1:an, som många skulle säkert säga har tillräckligt med effekt, men gud vilken lekfaktor man får efter allt är klart :banana
Trimma på bara säger jag!
 
Tyckte bara att det säkert är roligare för grabben att vara ute på vägarna och köra istället för att ägna halva mc-säsongen och lite till i garaget som vissa andra för att fixa och meka då turbofjonget inte funkar ordentligt, oljeläck här och där, packningar hit o dit :rolleyes:
 
Nitrous skrev:
Tyckte bara att det säkert är roligare för grabben att vara ute på vägarna och köra istället för att ägna halva mc-säsongen och lite till i garaget som vissa andra för att fixa och meka då turbofjonget inte funkar ordentligt, oljeläck här och där, packningar hit o dit :rolleyes:



Hmmmmman kan ju lägga sig på rygg med å sabba säsongen på det viset med

HAHAHAHAHAHA :D


Kanske lite elakt men ja kunde inte motstå :hihi
 
Last edited:
Nitrous skrev:
Tyckte bara att det säkert är roligare för grabben att vara ute på vägarna och köra istället för att ägna halva mc-säsongen och lite till i garaget som vissa andra för att fixa och meka då turbofjonget inte funkar ordentligt, oljeläck här och där, packningar hit o dit :rolleyes:
'

100 mil på en turbohoj efter en sönderskruvad säsong är värt mycket mer än 1000 mil på en standard...han verkar ju ändå inte tycka att hojen är kul att köra i nuläget...
 
*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back
Top