kawa trimm o turbo

summerbar

summerbark
Gick med
11 Jul 2004
Hoj
KTM
jag har en liten fråga...
jag har en kawa zxr 750 -89 och nu e jag lite trött på den lilla effekten som finns i den...
har du någon aning om vad den tål??
kan jag smälla på en turbo??
om inte så ska jag ändå porta toppen så fort jag hittar någon som gör det billigt eller så försöker jag själv...
och sen så ska jag ha andra förgasare.. kammar vet jag inte...
men har ändå inte en aning om den motorn håller bar alls... vxl-lådan eller stakar o sånt...
kan du ge några tips...???
går det med turbo så vet jag inte om jag ska ha förgasare eller insprut... har förgasare nu..
men så kommer även frågor om man ska ha förgasaren innan turbon eller efter.
vore glad om jag fick lite råd o svar

Glöm bort turboidéerna på din kawa 750.
Monterar du turbo så måste du ha förgasare som går att trycksätta, alternatvit köpa instprutning = Dyrt , om du ska ha nåt bra!
Eftersom motorn knappast är ny så är lager m.m. redan ngt slitet och lär gå ner sig väldigt fort om du bygger turbo och och laddar på lite.
Renoverar du motorn innan så går det massa pengar och tid på sånt.

Har för mig att vxl-lådan är den svaga punkten på gamla ZXR 750 men kan ha fel.

Näää, lägg ner tankarna på att trimma och sälj hojen istället, köp en nyare med mera pulver i.
Det kommer garanterat att glädja både dig och plånboken i slutändan.

/Nitrous

Med det resonemanget är det bara en ZX12 eller Busa man ska turbomata.

Men lixom, hur kul är det då, köpa ny hoj? Klart grabben ska montera turbo! Rent generellt tål en hoj minst dubbla effekten. Livslängden om man ligger och drar på 200% jämt å ständigt är ju kortare - helt naturligt.

Man bör byta kolvringar och hona cyllen innan turbon åker på efter att man har installerar en 1.50 - 2.00 mm cylinderspacer. Den tusenlappen och en halv är iaf motorn värd.

Jas-95 skrev:
Jag skulle till 100% göra samma sak!

JB

andersbrink skrev:
Med det resonemanget är det bara en ZX12 eller Busa man ska turbomata.

Men lixom, hur kul är det då, köpa ny hoj? Klart grabben ska montera turbo! Rent generellt tål en hoj minst dubbla effekten. Livslängden om man ligger och drar på 200% jämt å ständigt är ju kortare - helt naturligt.

Man bör byta kolvringar och hona cyllen innan turbon åker på efter att man har installerar en 1.50 - 2.00 mm cylinderspacer. Den tusenlappen och en halv är iaf motorn värd.

Jag håller fan med! Trimma upp den du har! jag hade en zxr750-91/92 för många år sen, den portade jag själv, gick bra! men jag tycker att du ska ta forska lite om det innan du gör nåt! blir hålen för stora så får du problem! du kan ju annars ge dig på "gjutskäggen", det blir bra att börja med! Jag är tyvärr ingen expert på turbobyggen, annars hade jag hjälpt dig med det! jag håller själv på o forskar om lustgassystem, tänkte installera det på SP1:an, som många skulle säkert säga har tillräckligt med effekt, men gud vilken lekfaktor man får efter allt är klart :banana
Trimma på bara säger jag!

Tyckte bara att det säkert är roligare för grabben att vara ute på vägarna och köra istället för att ägna halva mc-säsongen och lite till i garaget som vissa andra för att fixa och meka då turbofjonget inte funkar ordentligt, oljeläck här och där, packningar hit o dit :rolleyes:

Nitrous skrev:
Tyckte bara att det säkert är roligare för grabben att vara ute på vägarna och köra istället för att ägna halva mc-säsongen och lite till i garaget som vissa andra för att fixa och meka då turbofjonget inte funkar ordentligt, oljeläck här och där, packningar hit o dit :rolleyes:

Hmmmmman kan ju lägga sig på rygg med å sabba säsongen på det viset med

HAHAHAHAHAHA :D

Kanske lite elakt men ja kunde inte motstå :hihi

Last edited:
Nitrous skrev:
'

100 mil på en turbohoj efter en sönderskruvad säsong är värt mycket mer än 1000 mil på en standard...han verkar ju ändå inte tycka att hojen är kul att köra i nuläget...

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back