Kawa ER6:a som stunthoj?

Nirre

Ät den gula snön för det KAN vara öl!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducatis
Såg en lirare på Sveav som hade gjort om en ER6:a till stunthoj. Har haft samma planer och det ser nästan ut som att jag även kan inhandla en snart. Vet någon hur dem är att stunta med? Vilka delar finns å köpa och vad kan man tillverka själv? Hörde någon säga att den är svår att göra stoppies med? Den som vet får gärna spy ut er allt ni kan och vet!

Tacksam för svar!

berglundracing kör ju med ER6.

Matti glider väl runt på en också. Dock utan stuntprylar. Ser ut att gå utmärkt att stunta med. Hojen gör föraren, eller var det tvärt om:va

Nirre skrev:
2336020 Såg en lirare på Sveav som hade gjort om en ER6:a till stunthoj. Har haft samma planer och det ser nästan ut som att jag även kan inhandla en snart. Vet någon hur dem är att stunta med? Vilka delar finns å köpa och vad kan man tillverka själv? Hörde någon säga att den är svår att göra stoppies med? Den som vet får gärna spy ut er allt ni kan och vet!

Tacksam för svar!

bakhjul e inga problem iaf :) men ja hade abs modellen så stoppies va la ingen hit...

Om det var i onsdags så var "liraren" jag.
jag har haft min i en månad och håller på att bygga om den lite efter mina egna behov just nu.
Lite reflektioner:
Allmänna uppfattningen är att den är mycket bra att köra på bakhjulet med. Lätt att få upp i låga farter och stabil i högre. Dock så sitter det ett 160 däck på vilket gör att den inte är lika stabil som en sporthoj.
Twinn motorn gör att det är bra med motorbroms, om man gillar det! Nybörjare kan säkert uppleva detta som obehagligt och ryckigt.
Eftersom den bara kostar 59.900 så har Kawa sparat in lite på fjädring och frambromsar. Inga inställningsmöjligheter finns förutom förspänning bak, Fram kan man styva upp med distanser om man vill skruva lite. Det är tvåkolvsok fram vilket gör stoppiekörning lite knivigare. Det går alldeles utmärkt att göra stoppisar men man måste anstränga sig lite mer.
Smörjningen vid 12ór med orginalnivå på oljan bör man inte syssla med någon längre stund då lampan börjar lysa. Fyll på en liter extra men detta löser inte hela problemet. Jag har inte kommit till denna modifiering ännu men den ska göras. Kommer att flytta oljepickupen lite mer bakåt. För mycket olja kommer den nog inte gilla då vevhusventilationen sitter långt bak.
Man måste ha mycket bensin i då men gör stoppisar annars stannar den efter en "liten" stund. Detta går nog att fixa med lite ombyggnad av bensinkranssnabeln.

Jag har precis bytt till ett bredare bakhjul för att få plats med ett 180 däck samt införskaffat två fyrkolvsok som skall dit så fort som möjligt.
12 staget kan man enligt Matti köra in i den befintliga ramen om men trixar lite. En rostfri rundstav blir nog bra.
Jag har mitt stag utanför bakramen fäst med rörklämma och skruvar.
Jag har höjt min cykel genom att förlänga fästet till bakstötdämparen, detta ger den lite coolare utseende men ochså en lägre balanspunkt.

Försöker lägga in lite bilder snart.

Mvh Thomas

berglundracing skrev:
2336966 Om det var i onsdags så var "liraren" jag.
jag har haft min i en månad och håller på att bygga om den lite efter mina egna behov just nu.
Lite reflektioner:
Allmänna uppfattningen är att den är mycket bra att köra på bakhjulet med. Lätt att få upp i låga farter och stabil i högre. Dock så sitter det ett 160 däck på vilket gör att den inte är lika stabil som en sporthoj.
Twinn motorn gör att det är bra med motorbroms, om man gillar det! Nybörjare kan säkert uppleva detta som obehagligt och ryckigt.
Eftersom den bara kostar 59.900 så har Kawa sparat in lite på fjädring och frambromsar. Inga inställningsmöjligheter finns förutom förspänning bak, Fram kan man styva upp med distanser om man vill skruva lite. Det är tvåkolvsok fram vilket gör stoppiekörning lite knivigare. Det går alldeles utmärkt att göra stoppisar men man måste anstränga sig lite mer.
Smörjningen vid 12ór med orginalnivå på oljan bör man inte syssla med någon längre stund då lampan börjar lysa. Fyll på en liter extra men detta löser inte hela problemet. Jag har inte kommit till denna modifiering ännu men den ska göras. Kommer att flytta oljepickupen lite mer bakåt. För mycket olja kommer den nog inte gilla då vevhusventilationen sitter långt bak.
Man måste ha mycket bensin i då men gör stoppisar annars stannar den efter en "liten" stund. Detta går nog att fixa med lite ombyggnad av bensinkranssnabeln.

Jag har precis bytt till ett bredare bakhjul för att få plats med ett 180 däck samt införskaffat två fyrkolvsok som skall dit så fort som möjligt.
12 staget kan man enligt Matti köra in i den befintliga ramen om men trixar lite. En rostfri rundstav blir nog bra.
Jag har höjt min cykel genom att förlänga fästet till bakstötdämparen, detta ger den lite coolare utseende men ochså en lägre balanspunkt.

Mvh Thomas

Tack för all info! Problemet med motoroljan har jag också grubblat på! Hoppas du kommer på något vettigt, för det är det enda problemet som får mig att tveka på ett köp. När du har fått tag på bilder så kan du väl även fixa en bild på 12 staget. Det såg ut att vara en lätt lösning men håller det verkligen i längden? Motorbromsen såg jag fick jobba när du gav dig iväg ifrån Svea:) :näsblod .

berglundracing skrev:
2336966 Om det var i onsdags så var "liraren" jag.
Lite reflektioner:

Mvh Thomas

Kul att höra att du är nöjd med hojjen Tomas!! Du såg juh ut att trivas på den direkt... Kan säga att Jag å övrig personal på Funbike blev SKAPLIGT paffa när du utan att kört mer än 100 meter på hojjen drog upp den på slangen och gjorde wheeliecirklar... :yoparty :tummenupp

Dessutom såg det JÄVLIGT bra ut när du körde här på stunt-tävlingen i Västerås för några veckor sedan... värsta "Chris Phiffer (stavning!?!) - Style" på din åkning... G R Y M T !!!!! :D :D :tummenupp

Slänger upp en bild från när du hämta ut hojjen!
Keep on ROCKIN! :tuttar

// Daniel

:7peta OCH JA... VI HAR NÅGRA FÅ ER6:or KVAR ATT KÖPA! :hihi ---> www.funbike.se

En bonusbild på Mange-Meck slank också med... :tungan

Bifogat

• Er6-n 2006.jpg
    Er6-n 2006.jpg
    121.1 KB · Visningar: 153
  • Thomas Stuntkillen.jpg
    Thomas Stuntkillen.jpg
    127.1 KB · Visningar: 252
  • Mange meck motardstuntar 2 (mini).jpg
    Mange meck motardstuntar 2 (mini).jpg
    92.6 KB · Visningar: 239
Last edited:
jag är supernöjd med cykeln. Har modifierat 12 staget nu, det var lite vekt och böjde sig efter ett tag. Nu har jag förlängt stålramen genom att skruva fast två däckjärn på varje sida som är ihopsvetsade i skrapändan. Har en bredare fälg med 190 däck just nu och marginaler för däcken är 5 mm, totalt.
Olje smörjningen har jag inte fixat ännu men det finns inget som säger att det inte ska gå att ordna, har bara inte hunnit i storktider:)

Thomas

jag är supernöjd med cykeln. Har modifierat 12 staget nu, det var lite vekt och böjde sig efter ett tag. Nu har jag förlängt stålramen genom att skruva fast två däckjärn på varje sida som är ihopsvetsade i skrapändan. Har en bredare fälg med 190 däck just nu och marginaler för däcken är 5 mm, totalt.
Olje smörjningen har jag inte fixat ännu men det finns inget som säger att det inte ska gå att ordna, har bara inte hunnit i storktider:)

Thomas
Thomas, jag hittade denna tråden o nu blev jag jättespänd på att se hur du löst allt. Så om du har några bilder, upp med dem! ...kan jag be o få

Senast aktiv: 2006-12-09 10:17
....vad är d här? -Typiskt...

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...