Kawa Er-5 erfarenheter?

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Hoj
Honda CBF600 -04
hej

Funderar på att köpa en Kawasaki er-5, alltså en 500 twin. Sådär 10-15 år gammal, såg att dom är ganska billiga på Blocket även om det är en lågmilare. Har en Honda CB 500 som ju har 8 hästar mer i maskineriet. Borde inte bli någon större skillnad på att gå från 58 kusar till 50 stycken; kör mest korta sträckor o sällan motorväg och tar det ganska lugnt. Vill inte att staten ska återfå mina pensionspengar alltför snart...

Någon som har erfarenheter av Er-5 och vill ge tips lr goda råd?

Hur är sitthöjden, tycker att Hondan är aningen för låg så om Kawan är högre så är det bara bra.

Last edited:
Kolla mc-varuhuset i Stockholm, där har de ett par er-5 som du kan säkert prova på lite.
Jag provade en er-5 men ett tag sen och väldigt liten sträcka. Den hade mysigt och bra ljud för en liten 500, kändes skön att kasta runt på rondeller och så. Den kändes stabil också för en 500.

Däremot har jag inte någon erfarenhet av andra hojjar i samma klass.

Sitt höjden kändes som en naken hoj i 600 klass men mer slimmad. Men som sagt det var ett tag sen jag satt på en sådan så jag kanske minns fel. Men jag skulle tro den är ganska lik en cb500, tror inte du skulle märka någon större skillnad förutom hur hojen känns på vägen.

Det enda som jag kände var att bromsarna var lite sisådär, men vet inte om det var beläggen som hade lite kött kvar eller om de helt enkelt inte är så bra.

Det andra jag hört om er-5:or är att folk har haft problem med rost. Men det beror mest också på hur de bevarar hojen.

Men som sagt, gå och prova på och se hur det känns!

Sitthöjden skiljer lite på årsmodellerna. Kring 2000-2001 så blev den lite högre. Kanske stötdämparna uppgraderades och blev lite längre då?
Effektmässigt märker du ingen större skillnad. Jag tror att topfarten är dessutom lite högre på Er-5:an. Storleksmässigt känns den dock lite mindre än CB:n

Tack för tips och info. Var till MC varuhuset o kollade deras två Er-5. Verkar riktigt som VS skrev, den från 2001 var aningen högre. Bestämde att jag nog föredrar CB 500 före Kawan, får ev höja soffan litet på min befintliga. Blir nog en nyare cb 500 i stället så småningom

Helt rätt, en Er-5 av årsmodell 04 är ingen uppgradering från din gamla CB500. Däremot är en CBF500 från 04 definitivt en uppgradering.
Med det inget negativt om Er-5 som är grymt mycket "bara hoj" för pengarna.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman