Kattunge i gbg

sgtpepper skrev:
Varför är det så oerhört akut? Blir du vräkt om du har en kattunge?

nä, men nästa helg sitter jag på planet till tokyo och kommer där förbli tills i februari.. har efter MYCKET tjat lyckats fixa kattvakt till mamman (som jag förresten haft i 16år nu) men att ta hand om en kattunge är ju mycket mera jobb så ingen vill ställa upp (kan jag väl förstå).

iaf så verkar det som det lilla livet ska flytta till skövde nu på lördag, STORT tack till alla som visat intresse :)

dessutom har dom nu en giftspruta över nere på blåstjärnan, jag bokar en tid åt dig fixxer så slipper du lida mer över detta monstruösa fall :arsele

ed: kan ju även tillägga att detta inte på nåt sätt var planerat, mamman blev gravid då hon rymde under en annan passning, dessutom fick hon bara en unge så jag märkte aldrig att hon blev gravid, hon var inte ett dugg tjock, bara slö.

Last edited:
Ena katten har kvar bollarna, den andra som bor hos min morsa har inte kvar bollarna. Min kompis båda hankatter fick även dom behålla bollarna. Som jag har fattat det så tog dom bort alltihop förut men nuförtiden kopplar dom bara ur dom.

sven666 skrev:
2635144 nä, men nästa helg sitter jag på planet till tokyo och kommer där förbli tills i februari.. har efter MYCKET tjat lyckats fixa kattvakt till mamman (som jag förresten haft i 16år nu) men att ta hand om en kattunge är ju mycket mera jobb så ingen vill ställa upp (kan jag väl förstå).

iaf så verkar det som det lilla livet ska flytta till skövde nu på lördag, STORT tack till alla som visat intresse :)

dessutom har dom nu en giftspruta över nere på blåstjärnan, jag bokar en tid åt dig fixxer så slipper du lida mer över detta monstruösa fall :arsele
Skrik till om det inte ordnar sig med skövde, så kan jag ta hand om henne :tummenupp

Last edited:
Fixxxer skrev:
2634959
Jag skiter fullständigt i om folk är oseriösa på det här forumet och har IQ 0 men tamejfan, har man tagit på sig ett ansvar som djurägare, då avlivar man dem inte för en sådan sketen jävla orsak.

Du önskar bergis att det finns folk som har IQ 0 här på forumet så du har någon att bilda klubb med.

GixxerJensa skrev:
2635147 Ena katten har kvar bollarna, den andra som bor hos min morsa har inte kvar bollarna. Min kompis båda hankatter fick även dom behålla bollarna. Som jag har fattat det så tog dom bort alltihop förut men nuförtiden kopplar dom bara ur dom.

Ok, det låter vettigt. Min kisse på bilden till vänster knipsade bort sina för snart 7 år sedan och han har garanterat inget julpynt iaf. Men smidigare om de gör som på människor, blir ju mycket mindre operation tycker man.

Sven, skönt att höra att det lilla livet får nånstans att bo. Synd bara att det blev Skövde, för vem vill bo där :gnissla

Åh vad bra att hon fick ett hem. :tummenupp Blev lite orolig igår när jag läste inlägget om att hon kanske måste avlivas.

Hon ser sååå himla söt o go ut.

//Mad

Dee_cati skrev:
2635533 Ok, det låter vettigt. Min kisse på bilden till vänster knipsade bort sina för snart 7 år sedan och han har garanterat inget julpynt iaf. Men smidigare om de gör som på människor, blir ju mycket mindre operation tycker man.

Sven, skönt att höra att det lilla livet får nånstans att bo. Synd bara att det blev Skövde, för vem vill bo där :gnissla

Vadå "kopplar ur"? Kan ni tala så man begriper? (kirurgisk korrekt benämning och detaljerad anatomisk lokalisation tack) :D

Om "kopplar ur" innebär att man skär av blodkärl och sädesledare ovanför pungen kan jag möjligtvis förstå att inga könshormoner når kroppen. Men jag tycker att testiklarna borde skrumpna bort i så fall... Och om det är så att testiklarna finns kvar blodförsörjda och det bara är sädesledaren som är kapad (=infertil katt) så försår jag inte vitsen riktigt eftersom katten fortfarande har jobbiga könskaraktärer kvar som vandrande, "sjungande" efter sköna damer och revirpinkande... :va

En normalkastration på hankatt är ett riktigt lätt ingrepp, så varför "urkoppling" skulle vara mer fördelaktigt än borttagande får någon övertyga mig om...
(På hanhund skulle det (vasektomi) vara ett rutiningrepp på alla djur som inte är lämpliga för avel, dvs större delen av sveriges hundpopulation. Obligatorisk kastrering av katter skulle heller inte vara så dumt. Tycker jag.)

@Fixxxer: Det har aldrig slagit dig att lite pedagogik med trevlig ton ger större genomslag för en förändring än ditt nuvarande sätt att kommunicera dina åsikter? Jag tycker du gör mer skada än nytta när du engagerar dig på detta sätt. :gnissla

Last edited:
Flamma77 skrev:
2635827 Vadå "kopplar ur"? Kan ni tala så man begriper? (kirurgisk korrekt benämning och detaljerad anatomisk lokalisation tack) :D

Om "kopplar ur" innebär att man skär av blodkärl och sädesledare ovanför pungen kan jag möjligtvis förstå att inga könshormoner når kroppen. Men jag tycker att testiklarna borde skrumpna bort i så fall... Och om det är så att testiklarna finns kvar blodförsörjda och det bara är sädesledaren som är kapad (=infertil katt) så försår jag inte vitsen riktigt eftersom katten fortfarande har jobbiga könskaraktärer kvar som vandrande, "sjungande" efter sköna damer och revirpinkande... :va

En normalkastration på hankatt är ett riktigt lätt ingrepp, så varför "urkoppling" skulle vara mer fördelaktigt än borttagande får någon övertyga mig om...
(På hanhund skulle det (vasektomi) vara ett rutiningrepp på alla djur som inte är lämpliga för avel, dvs större delen av sveriges hundpopulation. Obligatorisk kastrering av katter skulle heller inte vara så dumt. Tycker jag.)

@Fixxxer: Det har aldrig slagit dig att lite pedagogik med trevlig ton ger större genomslag för en förändring än ditt nuvarande sätt att kommunicera dina åsikter? Jag tycker du gör mer skada än nytta när du engagerar dig på detta sätt. :gnissla

På en människa kan man ju tex genomföra en kemisk kastrering varpå personen ifråga tappar all form av lust etc. Inte opererar de bort nånting då iaf, då att det skulle vara svårt att fixa det på en katt tror jag inte.
Men jag är inte insatt i det hela, det enda jag vet är att jag kommer aldrig ha en okastrerad hankatt så länge det inte är för avelns skull.

För övrigt så tror jag inte att fixxxer har en fullt utvecklad hjärna och det medför naturligtvis att pedagogik är omöjligt. Kan även vara så att hon lider av tvångstankar som gör att hon måste hävda sig i dessa djurfall då hon tror att nån bryr sig om vad hon kväker ur sig.

Flamma77 skrev:
2635827Om "kopplar ur" innebär att man skär av blodkärl och sädesledare ovanför pungen kan jag möjligtvis förstå att inga könshormoner når kroppen. Men jag tycker att testiklarna borde skrumpna bort i så fall... Och om det är så att testiklarna finns kvar blodförsörjda och det bara är sädesledaren som är kapad (=infertil katt) så försår jag inte vitsen riktigt eftersom katten fortfarande har jobbiga könskaraktärer kvar som vandrande, "sjungande" efter sköna damer och revirpinkande... :va

De "kopplade ur" testiklarna på min gamla norska skogkatthane för ett antal år sen och han blev precis som de flesta kastrerade norska skogkatthanarna, slö, lat och sällskaplig.

imaster skrev:
2636002 De "kopplade ur" testiklarna på min gamla norska skogkatthane för ett antal år sen och han blev precis som de flesta kastrerade norska skogkatthanarna, slö, lat och sällskaplig.

Men exakt vad gjorde de? :va :)

Dee_cati skrev:
2635116 Du är nog den största idioten jag har skådat på sporthoj genom alla år!
Jag älskar katter och har haft masvis med katter och kommer även ha det i fortsättningen. Jag är även emot en del av den svenska rasstandarden som tyvärr efterliknar den svenska hundaveln där man avlar hej vilt för avlandets skull utan att tänka nämnvärt på djuret i fråga.
Men du kanske visste om att man kan avliva en katt hos veterinären? Så har vi gjort med alla våra katter som har behövt somna in, oftast pga ålder. Jag skulle aldrig få för mig att använda något av de 10-tal vapen som står i vapenskåpet, än mindre gasa ihjäl en katt.
Bara för att du bidrar till den svenska avelsstandardens svineri så betyder det inte att alla andra är lika omdömeslösa som dig.

Jag är dock inte den enda verkar det som.
Svenska standarden? Vad pratar du om? FIFé är inte direkt svenskt och dessutom är kattavel väldigt kontrollerad även om det finns rötägg inom alla uppfödare. Inte heller IDP är svenskt.

Absolut att det går att avliva katter hos veterinären. Det jag reagerar mot är att man först låter kattan gå ute och bli dräktig istället för att ta sitt ansvar och kastrera henne.
Istället låter man katten föda fram ungarna, som sedan avlivas för att... hör och häpna... man inte kan ta hand om dem? Skulle man inte ha tänkt på det tidigare?

Som vanligt är de flesta inne på Sporthoj mindre humana vad jag har sett och tänker lika långt som kuken står rakt ut från kroppen. Med andra ord, inte speciellt långt.

Tänk om ni för en gångs skull kunde tänka på djuren istället för att gagga skit, så kanske ni lär er också en vacker dag.
Då har jag dessutom både haft raskatt och bondkatt och det spelar fan ingen roll, huvudsaken är att man behandlar djuren med respekt och tar hand om de liven man skaffat. Så enkelt är det.
Här verkar det dock vara metallskit som folk bryr sig om.

sven666 skrev:
2636450 www.[U]sporthoj[/U].com

frågan är ju varför du är inne på denna sidan överhuvudtaget??

Du har fortfarande inte fattat att det här är OT-forumet? Du kanske inte kan läsa?
I sådana fall får väl morsan din översätta OT till dig.

Förövrigt är jag här inne för att jag ska ta hojkort till sommaren och försöker sålla ur något vettigt av alla trådar, men det är inte mycket folk som har en lika hög IQ som mig här inne så jag borde nog ge upp.

Fixxxer skrev:
2636459 Du har fortfarande inte fattat att det här är OT-forumet? Du kanske inte kan läsa?

Förövrigt är jag här inne för att jag ska ta hojkort till sommaren och försöker sålla ur något vettigt av alla trådar, men det är inte mycket folk som har en lika hög IQ som mig här inne så jag borde nog ge upp.

Snälla, gör oss den tjänsten? :pannkyss

Racka ner på andras intelligens och fara med verser om morsor har nog de flesta här lämnat bakom sig. Vi hoppas alla att även du gör det inom snar framtid, det är inte så upphetsande läsning direkt.

Herrå!

-@

Fixxxer skrev:
men det är inte mycket folk som har en lika hög IQ som mig här inne så jag borde nog ge upp.

:rofl ahaa.. nu förstår jag, du är ett sånt där misförstått geni, aja du kan ju trösta dig med att om några hundra år kommer dina tankar och värderingar att vara standard.
Galileo hade det inte lätt han heller...

Flamma77 skrev:
2635827 Vadå "kopplar ur"? Kan ni tala så man begriper? (kirurgisk korrekt benämning och detaljerad anatomisk lokalisation tack) :D

Jag har ingen aning om vad dom gjort eller varför det ena skulle vara bättre än det andra.
Jag gick till veterinären med katten och sa:
-Kastrera tack
Veterinärskan som satt bakom disken sa:
-No probz

Sen hämtade jag katten på kvällen.

Det jag kan konstatera är att det numera sitter två pungkulor kvar därbak och dom är inte lika stora som på en okastrerad hankatt, vad det nu innebär har jag ingen aning om.

Fixxxer skrev:
2636459 Du har fortfarande inte fattat att det här är OT-forumet? Du kanske inte kan läsa?

Vilken tur att du har synfel, då inser du att du inte är lämplig till avel, och kan således gå och kastrera dig så slipper du en massa besvär med din kropp.
Får det lilla enkla ingreppet gör väl ingen större skillnad?

Snälla, ge upp, du har inte annat än skaffat dig fiender varje gång du har skrivit i en tråd.

Istället för att tala om hur alla andra SKA göra med sina djur kan du väl försöka säga "Jag tycker att..." Jag gör så, för att..." eller "Skulle du inte kunna..."

Dina sanningar är just dina, andra kan ha andra värderingar är i livet.

Fixxxer skrev:
2636459men det är inte mycket folk som har en lika hög IQ som mig här inne så jag borde nog ge upp.

Jag tror att ditt IQ-test ljög för dig. Sen tycker jag du ska läsa GuW:s inlägg igen. :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman